انکار اثر هوش مصنوعی در حذف مشاغل

یونایتد پارسل یکی از آن شرکت هایی است که در برخورد با هوش مصنوعی به نوعی رویکرد دوگانه دارد و روز به روز بر تعداد آنها افزوده می شود: از یک سو می خواهند به سرمایه گذاران نشان دهند که هوش مصنوعی باعث می شود هزینه و منابع کمتر صرف شود. و از سوی دیگر سعی می کنند از وحشتی که ناشی از ارتباط مستقیم بین تکنولوژی و تعدیل است، دوری کنند. البته مدتی بعد یکی از سخنگویان این شرکت گفت که هوش مصنوعی جای کارمندان را نمی گیرد و مدیران در کنفرانس سودآوری شرکت ارتباط مستقیمی بین هوش مصنوعی و اخراج دائمی ایجاد نکردند.

به گزارش ورلد اکونومی، شرکت خدمات مالی آمریکایی «بلک راک» ماه گذشته اعلام کرد که 600 کارمند خود را اخراج می کند. لری فینک، مدیرعامل و راب کاپیتو، رئیس هیئت مدیره این شرکت در پیامی خطاب به کارکنان، به تغییرات چشمگیر این صنعت اشاره کردند و گفتند که فناوری های جدید برای متحول کردن صنعت ما و سایر صنایع آمده است. اگرچه فینک همیشه در مورد ایمان خود به توانایی بالقوه هوش مصنوعی برای سرعت بخشیدن به بهره‌وری چند برابر می‌گوید، هیچ اشاره‌ای به تأثیر فناوری‌های جدید در میان دلایل این اخراج 600 نفری وجود ندارد. فینک در متن ارسالی به کارکنان اعلام کرد که برنامه ای برای کاهش تعداد کارکنان وجود ندارد و انتظار می رود تا پایان سال تعداد کارکنان افزایش یابد. زیرا آنها در حال گسترش بخشی از کسب و کار خود هستند.

کارشناسان تلاش کرده اند – بدون موفقیت زیاد – به تعداد دقیقی از مشاغلی که با پیشرفت سریع هوش مصنوعی حذف شده اند، دست یابند. به گفته شرکت استخدام «چلنجر، گری و کریسمس»، شرکت‌های آمریکایی از ماه می سال گذشته تاکنون ۴۶۰۰ نفر را به دلیل هوش مصنوعی اخراج کرده‌اند. یا به این دلیل که هوش مصنوعی توانسته کار نیروهای تعدیل را انجام دهد یا به این دلیل که آنها نیروهای خود را حذف کرده اند تا جایی برای نیروهای تحت سلطه هوش مصنوعی باز کنند. با این حال، اندرو چلنجر، معاون این شرکت، در مصاحبه ای گفت که شکی نیست که عدد واقعی بیشتر است.

به گفته چلنجر: «تعیین‌های مبتنی بر هوش مصنوعی بیشتر از آنچه اعلام شده یا به هوش مصنوعی نسبت داده می‌شود، وجود دارد. زیرا هر بار که شرکتی به این موضوع اشاره می کند تا یک ماه تیتر اول همه خبرگزاری ها و روزنامه ها می شود و اغلب ترجیح می دهند کار خود را بدون سروصدا انجام دهند. بهار گذشته، مدیرعامل IBM به بلومبرگ گفت که شرکت او قصد دارد استخدام در مناطقی را که معتقد است به زودی با هوش مصنوعی جایگزین خواهد شد، متوقف کند. این موضوع به تیتر اول اخبار سراسر جهان تبدیل شد. پس از آن، سخنگوی شرکت اعلام کرد که IBM هیچ برنامه ای برای توقف استخدام ندارد و هدف آنها ثابت نگه داشتن تعداد کارکنان در سال جاری است.

جانی تیلور، مدیر عامل انجمن مدیریت منابع انسانی، موافق است که از این به بعد چنین تنظیمات بیشتری وجود خواهد داشت. تیلور در مصاحبه ای در ماه دسامبر گفت: “IBM در خط مقدم این جنبش بود و آنها برنامه خود را روشن کردند و آن را به نتیجه رساندند.” برای همین بقیه گفتند پس من اعلام نمی کنم فقط انجامش می دهم! واقعیت این است که از این به بعد تعداد کارگران کاهش می یابد و لزوماً قرار نیست به آن اشاره شود. بسیاری از شرکت ها ممکن است این کار را با کاهش قابل توجه استخدام خود انجام دهند. ما سه سال دیگر چشمانمان را باز خواهیم کرد و خواهیم دید که سازمان ها بسیار فشرده تر شده اند. آنها بدون ایجاد سر و صدا شما را با هوش مصنوعی جایگزین می کنند.»

بر اساس آمار چلنجر، تاکنون بیشتر اخراج‌های ناشی از هوش مصنوعی در صنعت فناوری اتفاق افتاده است. شرکت‌هایی مانند سایت مرجع تکالیف مدرسه Chegg یا سایت مرجع برنامه‌نویسان StackOverflow، که در آن پاسخ‌های مرتبط برای هر سؤال دشوار یافت می‌شود، برخی از کارکنان خود را پس از اینکه کسب‌وکارشان مستقیماً تحت تأثیر محصولات هوش مصنوعی قرار گرفت، اخراج کرده‌اند. شلیک کردند. شرکت های دیگری مانند Dropbox بلافاصله بر روی فناوری جدید تمرکز کردند و کارمندان خود را اخراج کردند تا جایی برای هوش مصنوعی ایجاد کنند.

پس از آی‌بی‌ام، تعداد انگشت شماری از شرکت‌ها آشکارا اخراج یا توقف استخدام‌ها را به دلیل هوش مصنوعی اعلام کرده‌اند. در ماه دسامبر، شرکت سوئدی Klarna اعلام کرد که به طور موقت استخدام را متوقف می کند، زیرا ابزارهایی مانند گپ GPT OpenAI زمان انجام برخی از کارهای خود را کاهش می دهد. سباستین سیماتکوفسکی در گفتگو با خبرگزاری تلگراف گفت: در حال حاضر، کار درست برای ما این است که بگوییم فعلا افراد بیشتری را استخدام نکنیم و منتظر بمانیم تا ببینیم در آینده چه اتفاقی خواهد افتاد. سخنگوی این شرکت حاضر به توضیح بیشتر در این مورد نیست.

در ماه ژانویه، شرکت آموزش زبان Duolingo قرارداد 10 درصد از کارمندان خود را تمدید نکرد. سخنگوی این شرکت به بلومبرگ گفت: «مساله این است که ما دیگر نیازی به افراد زیادی برای انجام برخی از کارهایی که نیروهای قراردادی قبلا انجام می‌دادند نداریم، و برخی از آن‌ها می‌تواند به هوش مصنوعی برگردد. اما این شرکت تصمیمی برای توقف استخدام ندارد و ما در حال حاضر برای نقش‌های مختلف استخدام می‌کنیم.»

این شرکت اعلام کرد که هیچ یک از کارکنان تمام وقتش اخراج نشده اند و این کاهش به معنای جایگزینی مستقیم کارکنان با هوش مصنوعی نیست، زیرا بسیاری از کارکنان تمام وقت و قراردادی آن از این فناوری در کار خود استفاده می کنند. این طرز تفکر مختص این شرکت ها نیست. اکثر شرکت ها اینطور فکر می کنند، فقط آن را نمی گویند. در نظرسنجی سال گذشته گالوپ از مدیران منابع انسانی در فورچون 500 شرکت، سه نفر از چهار شرکت گفتند که می توانند هوش مصنوعی را در سه سال آینده جایگزین برخی از مشاغل شرکتشان کنند.

باب تووی، رئیس منابع انسانی بیمه Allstate گفت: “بیایید وانمود نکنیم که مشاغل به دلیل هوش مصنوعی از بین می روند.” منظورم کل بازار کار است، نه فقط شرکت من. برخی از مشاغل ناپدید می شوند و مشاغل دیگر قوی تر می شوند.” تویی گفت که در واحد خود، هوش مصنوعی کار تیم های یادگیری و توسعه را تغییر خواهد داد. به گونه ای که کارکنان Alstate به عنوان مثال یک روش جدید بررسی ادعا آموزش می بینند. تولید محتوا که در گذشته فرآیندی سه هفته ای زمان بر بود، اکنون در کمتر از یک روز انجام می شود. او گفت: «در حال حاضر در میانه راه هستیم.

مدیران برجسته فناوری هشدار داده اند که هوش مصنوعی این پتانسیل را دارد که برخی مشاغل را از بین ببرد. این تا جایی پیش رفت که ایلان ماسک گفت: روزی می رسد که هیچ متقاضی شغلی وجود نخواهد داشت. اما برای شرکت هایی که در حال حاضر هوش مصنوعی را به کارمندان خود معرفی می کنند، اغلب راه بهتر و مثبت تری برای بیان این موضوع وجود دارد. مشکلی وجود دارد.

چلنجر می‌گوید: «آنچه در آینده از شرکت‌ها بسیار خواهید شنید این است که آنها کوچک‌تر نمی‌شوند، بلکه بر ارتقای مهارت‌ها تمرکز خواهند کرد، یعنی تلاش برای مؤثرتر و کارآمدتر کردن افراد». اما واضح است که حتی در حال حاضر چندین سناریو وجود دارد که یک نفر می تواند کار چهار یا پنج نفر را با کمک هوش مصنوعی انجام دهد. مشکلی که سال گذشته امکان پذیر نبود. بنابراین حتی اگر شرکت‌ها زنگ خطر را به صدا در نیاورند، این اتفاق می‌افتد.”

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *