به گزارش خبرگرافی، در زمان ناصرالدین شاه اولین دوربین های عکاسی از روسیه و انگلیس وارد شد، اولین عکاسی در ایران انجام شد و این گونه عکاسی به مناسبات و رویدادهای تهران راه یافت.
اولین عکس های ماه محرم در دوره قاجار ثبت شد و تجمع بزرگ عزاداران از همان زمان مورد توجه عکاسان قرار گرفت. اولین عکاسی که عزاداری محرم را در تهران عکاسی کرد، آنتوان سوروگین است که اصالتاً گرجستانی است و در زمان ناصرالدین شاه از مردم، مشاغل، آداب و رسوم و آیین های ایرانی عکس می گرفت.
بیشتر بخوانید:
ترس و فرار اسرائیلی ها از اصفهان به دلیل فرا رسیدن ماه محرم
اعتمادالسلطنه راوی اسرار دربار ناصری و سایه شوم قتل امیرکبیر
شبی که تهران نخوابید روایت دو دیدار سرنوشت ساز تیم ملی فوتبال ایران و اسرائیل
او حدود 200 سال پیش اولین عکس های عزاداری پایتخت نشینان را در ماه محرم ثبت کرد و اکنون می توان آن ها را اسناد تاریخی دانست. عکس های این عکاس در «گالری هنری فریر» در واشنگتن، موزه قوم شناسی ملی در لیدن و موزه عکس آمستردام در هلند نگهداری می شود.