آخرین مطالب

همکاران

جریمه چند صدمیلیاردی واردکنندگان تایر به دلیل تعلل وزارت صمت| ارز واردات لاستیک خودرو نیمایی است

امید محمدی; بازار: واردات لاستیک در عرضه ارز پنچر شده است، عملکرد وزارت حراست و بانک مرکزی در سه ماه اخیر باعث ایجاد چالش در تامین کالاهای مورد نیاز صنعت خودرو شده است. به نظر می رسد سیاست گذار صنعتی کشور هنوز موفق به تدوین نقشه راه برای مدیریت شرایط فعلی نشده است. تعلل در تدوین استراتژی و عدم رفع موانع تولید و واردات در صنعت و بازار خودرو و قطعات وابسته می تواند بحران جدی ایجاد کند، به عنوان مثال وضعیت واردات لاستیک به کشور در دو ماه اخیر با مشکلات جدیدی مواجه شده است. که در صورت رفع در صورت عدم اقدام، رشد قیمت به بازار بازمی گردد. برای بررسی این موضوع با سیدمحمد میرعابدینی، دبیر انجمن واردکنندگان لاستیک خودرو به گفت وگو نشستیم:

طی دو ماه گذشته تخصیص ارز برای واردات لاستیک خودرو از 40 روز به 100 روز افزایش یافت که این موضوع می تواند به زودی با چالش جدی در بازار لاستیک خودرو مواجه شود.

* بسیاری از تولیدکنندگان و واردکنندگان از چالش های ارزی گلایه دارند، آیا واردات لاستیک نیز متاثر از این موضوع است؟

بله طی دو ماه گذشته تخصیص ارز برای واردات لاستیک خودرو از 40 روز به 100 روز افزایش یافت، این موضوع به زودی می تواند در بازار لاستیک خودرو با چالش جدی مواجه شود. طی 15 ماه گذشته واردات لاستیک با مشکل ارزی مواجه نبوده است، اما بانک مرکزی بدون توجه به زمان، سقف تخصیص را اصلاح می کند یا این روند را طولانی می کند.

* آیا دستورالعملی برای تخصیص ارز به واردکنندگان لاستیک خودرو وجود دارد یا اینکه ارز به هر شرکتی بر اساس معیار خاصی تعلق می گیرد؟

تخصیص ارز به شرکت های واردکننده لاستیک خودرو بر اساس «سابقه سابقه» انجام می شود. متاسفانه امسال دولت رکورد سال قبل را ملاک تخصیص ارز به فعالان این حوزه قرار نداد و عملکرد شرکت ها در سال 1401 را در نظر گرفت و این در حالی است که بسیاری از تجار در سال 1401 فعالیت کمتری داشتند یا برخی از شرکت ها فعالیت داشتند. به تازگی تاسیس شده است، بنابراین عملکرد فعالان در سال گذشته باید مورد ارزیابی قرار گیرد.

* شنیده ها حاکی از آن است که گمرک کشور چالش جدیدی را برای تعرفه واردات خودرو ایجاد کرده است، دلیل این امر چیست؟

در سال 1401 تعرفه واردات لاستیک خودروهای سواری 32 درصد بود، در سال 1402 به دلیل التهاب بازار و بسیاری از چالش های دیگر، تعرفه واردات لاستیک خودروهای سواری به 10 درصد رسید. چرا که قاچاق لاستیک به کشور رشد کرده بود و واردات لاستیک معنای رسمی نداشت. 6 فروردین امسال دولت تصمیم به تمدید تعرفه 10 درصدی واردات لاستیک گرفت، اما روند ابلاغ به حدی طولانی شد که در 25 خردادماه، وزارت امنیت این موضوع را به گمرک کشور ابلاغ کرد. پس از گذشت حدود 6 ماه از واردات لاستیک و مصرف آن توسط مشتریان داخلی، اکنون گمرکات کشور به دنبال جریمه چند صد میلیاردی واردکنندگان لاستیک خودروهای سواری هستند. این در حالی است که سامانه جامع تجارت در کشور وجود دارد و واردات، توزیع و فروش هر کالایی در آن ثبت می شود، بدون در نظر گرفتن این روند در سامانه مذکور، قرار است بازرگانان جریمه شوند.

دولت یک میلیارد دلار برای واردات لاستیک در نظر گرفته که کمی بیش از 400 میلیون دلار آن صرف واردات کالای مذکور شده است.

* در شش ماهه نخست امسال چند نوع لاستیک خودرو وارد کشور شد؟

واردات انواع لاستیک خودرو بر اساس نیاز کشور انجام شده است، دولت یک میلیارد دلار برای واردات لاستیک در نظر گرفته که کمی بیش از 400 میلیون دلار آن صرف واردات لاستیک مذکور شده است. محصول البته گاهی وزارت امور خارجه میزان ارز مورد نیاز برای واردات مواد اولیه تایرسازان را که 250 میلیون دلار در سال است با حجم یک میلیارد دلار محاسبه می کند و گاهی ادعا می کند که ارز تولیدکنندگان. در مبلغ مذکور محاسبه نمی شود. البته در اینجا باید به این نکته اشاره کرد که روند واردات انواع لاستیک خودرو در سال جاری نسبت به سال گذشته روندی صعودی داشته است.

واردات انواع لاستیک توسط «بازرگانان» به کشور یا حتی تامین مواد اولیه صنعت تایر به «تولیدکنندگان» با ارز نیما به قیمت 51 هزار تومان در حال انجام است.

* بسیاری از تایرسازان مدعی هستند که واردکنندگان لاستیک خودرو 28500 تومان دریافت می کنند، آیا این موضوع صحت دارد؟

خیر، واردات انواع لاستیک توسط «بازرگانان» به کشور یا حتی تامین مواد اولیه صنعت تایر به «تولیدکنندگان» با ارز نیما به قیمت 51 هزار تومان در حال انجام است.

* آیا طی دو ماه گذشته موفق به برگزاری جلسه ای با سید محمد اتابک وزیر امنیت برای حل مشکلات مذکور شده اید؟

خیر، تاکنون انجمن واردکنندگان لاستیک خودرو موفق به برگزاری جلسه ای با وزیر ایمنی نشده است و متاسفانه هنوز معاون بازرگانی داخلی وزارت ایمنی معرفی نشده است، بنابراین می توان گفت که هستیم. در عدم قطعیت کامل

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *