آخرین مطالب

همکاران

باتری عامل توقف تولید موتورسیکلت برقی با همکاری شهرداری پایتخت| مشتریان به جای خودرو، موتور می خرند

باتری عامل توقف تولید موتورسیکلت برقی با همکاری شهرداری پایتخت| مشتریان به جای خودرو، موتور می خرند

امید محمدی; بازار: موتورسیکلت های برقی تولید داخل با چالش تامین باتری های لیتیومی ساخت داخل مواجه بودند. ظاهراً شرکت های مدعی تامین و تولید باتری های لیتیومی برای موتورسیکلت های برقی که قرار است جایگزین این خودروهای بنزینی شوند، موفق به قبولی در “تست” مربوطه نشدند. رسانه «بازار» گزارش ها و مصاحبه هایی مبنی بر نبود زیرساخت های لازم برای تولید باتری یا حتی بررسی ایمنی آن منتشر کرده است. اکنون در فاز صنعتی توانایی شرکت های بزرگ باتری سازی برای ورود خودروها مشخص شده است. در اینجا باید به وزارت امنیت و فعالان این حوزه یادآوری کرد که چین در حال حاضر دارای فناوری تولید باتری ارزان و کارآمد است. چین با سرمایه گذاری هنگفتی که در زمینه تولید باتری دارد، تمایلی به انتقال فناوری به کشورهای دیگر ندارد، به همین دلیل برای بررسی وضعیت صنعت موتورسیکلت و تولید باتری، با رحیم خداپسند، تولیدکننده موتورسیکلت گفت و گو کردیم.

* چندی پیش در گفتگو با «رسانه بازار» اعلام کردید که با همکاری شهرداری تهران در حال آماده سازی بستر تولید موتورسیکلت های برقی هستید، آیا محصول شما به مرحله تولید انبوه رسیده است؟

پروژه تولید موتور سیکلت برقی که با همکاری شهرداری تهران در حال انجام بود به دلیل الزام تامین باتری از شرکت های داخلی و کوتاهی باتری سازان در این زمینه با چالش و توقف مواجه شده است. دو شرکت بزرگ در زمینه تولید باتری موتورسیکلت مذکور همکاری داشتند، محصولاتی را جهت تست عملکرد در اختیار ما قرار دادند. متاسفانه باتری های لیتیومی تولیدی این شرکت ها در تست های مورد نیاز موفق نبودند و به دلیل عدم تامین باتری در کشور، پروژه تولید متوقف شد.

* آیا باتری سایر موتورسیکلت های برقی شما وارداتی است؟ موتورسیکلت برقی که قرار بود با همکاری شهرداری تهران تولید کنید چقدر قدرت داشت؟

بله باتری موتورسیکلت های برقی که در حال تولید هستند وارداتی هستند. همکاری ما با شهرداری پایتخت مشروط به داخلی سازی قطعات باتری برای عدم وابستگی به خارجی ها بود. در پاسخ به قسمت دوم سوال شما باید به این نکته اشاره کنم که موتورسیکلت برقی مورد نظر 2500 وات بود که با یک بار شارژ می توانست جابجایی زیادی داشته باشد و هدف این بود که موتورسیکلت های فعلی را جایگزین موتورسیکلت های فعلی به منظور کارکرد توسط راکب ها کنیم. .

* صنعت خودرو معتقد است پروژه های عمرانی در نیمه دوم سال جاری به دلیل نبود ارز مناسب برای این صنعت متوقف شد. آیا موتورسیکلت برقی شما دچار چنین وضعیتی شده است؟

به طور کلی چالش ارزی در همه صنایع کشور وجود دارد، معتقدم این چالش را نباید به موتورسیکلت های برقی گره بزنیم. زیرا هدف از این پروژه افزایش عمق ساخت داخلی قطعات موتورسیکلت برقی بوده است.

شرایط تجارت موتور سیکلت در بازار ایده آل است. زیرا اکثر مشتریانی که قدرت خرید خودرو ندارند برای خرید موتور سیکلت آمده اند

* وضعیت بازار موتورسیکلت و داد و ستد این خودروها در حال حاضر چگونه است؟ آیا افت فروش را تجربه کردید؟

خیر، شرایط معامله موتورسیکلت در بازار ایده آل است. زیرا اکثر مشتریانی که قدرت خرید خودرو ندارند برای خرید موتور سیکلت آمده اند. البته لازم به ذکر است که معامله در بخش موتورسیکلت های فرسوده نسبت به سال های گذشته افزایش یافته است زیرا قدرت خرید راکبان نیز کاهش یافته است.

* آیا در نیمه دوم امسال باید منتظر افزایش قیمت موتورسیکلت باشیم؟

افزایش قیمت هر محصولی از جمله موتورسیکلت بستگی به شرایط اقتصادی کشور دارد، بنابراین فعلا نمی توان آینده بازار موتورسیکلت را پیش بینی کرد.

* با توجه به اینکه وزارت حراست برای صنعت خودرو و حمل و نقل استراتژی تعریف می کند، چه درخواستی از این وزارتخانه دارید؟

وزارت ایمنی باید حمایت های لازم را از صنعت موتورسیکلت برای رفع موانع تولید داشته باشد، سیاست گذاران صنعتی از تغییر قوانین و تدوین دستورالعمل های ایجاد ساعت جلوگیری کنند. به عنوان یک تولیدکننده، امروز برنامه ریزی برای ساخت یک محصول را دنبال می کنیم، اگر تامین قطعات در خارج از کشور را دنبال کنم، مقررات مربوط به تولید محصول در کشور تغییر می کند و اگر این روند را برعکس انجام دهم، مقررات مربوط به واردات تغییر می کند. تغییر خواهد کرد. در اینجا لازم به ذکر است که چینی ها به دلیل تحریم های وحشیانه تمایل چندانی به همکاری در تولید و عرضه موتورسیکلت ندارند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *