آخرین مطالب

همکاران

تنش در بازار لوازم یدکی با دخالت دستیار ویژه وزیر حراست تولید و واردات قطعات خودرو چالشی است

لوازم یدکی خودروهای وارداتی تامین نشده است| قطعات مصرفی تاکسی های برقی کجاست؟

امید محمدی; بازار: چالش تامین قطعات و لوازم یدکی خودروهای چینی و وارداتی هر روز به بحران نزدیک می شود، یافتن قطعات و بدنه قابل مصرف برای بسیاری از این خودروها از جمله خودروهای برقی در بازار بسیار نادر است. این موضوع ممکن است در کوتاه مدت چالشی برای صاحبان این خودروها و شرکت های عرضه کننده ایجاد نکند. اما در دراز مدت مشکلات زیادی را برای تامین کننده و مصرف کننده به همراه خواهد داشت. با توجه به اینکه کمترین توجه به بحث خدمات پس از فروش در واردات خودرو شده است، شاید وقت آن رسیده است که وزارت حراست دولت چهاردهم خدمات پس از فروش این محصولات را مورد بررسی مجدد قرار دهد. در غیر این صورت سیاستگذاران صنعتی باید منتظر التهاب در بازار لوازم یدکی باشند. برای بررسی این موضوعات با سیداحمد حسینی، رئیس اتحادیه فروشندگان خودرو و ماشین آلات تهران گفت وگو کرده ایم:

* در روزهای اخیر نرخ ارز مسیر صعودی را طی کرده است، آیا با وجود نوسان صعودی نرخ ارز، قیمت لوازم یدکی خودرو افزایش یافته است؟

خیر، با توجه به رکود شدید بازار لوازم یدکی تا کنون شاهد افزایش قیمت نبوده ایم. تعهدات مالی شبکه تامین، تجار، تولیدکنندگان و توزیع کنندگان قطعات خودرو از دیگر دلایل عدم افزایش قیمت قطعات است.

* آیا می توان به خروجی بازار لوازم یدکی در نیمه دوم سال جاری خوش بین بود؟

مصرف برخی از قطعات خودرو در بازار لوازم یدکی با توجه به فصول سال متفاوت است، به عنوان مثال تیغه برف پاک کن خودرو در نیمه دوم امسال بیشترین مصرف را دارد. اما اگر وضعیت اقتصادی صنعت خودرو با در نظر گرفتن نوسانات نرخ ارز تغییر نکند، توزیع عادلانه ارز بین تجار و تولیدکنندگان صورت نمی گیرد. در چنین شرایطی قیمت قطعات خودرو نسبت به ماه های دیگر سال متفاوت خواهد بود.

در اجرای واردات خودرو، آموزش نیروهای فنی برای تعمیرات، ایجاد نمایندگی و تامین قطعات در اولویت قرار نگرفت. البته این موضوع تنها به خودروهای وارداتی مربوط نمی شود، خودروهای چینی نیز چالش های مشابهی دارند و ظاهرا واردکننده یا مونتاژکننده هیچ تعهدی برای تامین بازار لوازم یدکی و آموزش نیروی فنی ندارد.

* برخی کارشناسان در گفتگو با رسانه «بازار» مدعی شدند که تجار لوازم یدکی خودروهای وارداتی را وارد نمی کنند. آیا این حقیقت دارد؟

متاسفانه چالش بزرگی در کشور وجود دارد. عدم بررسی کامل پروژه ها و مسائل توسط مسئولان و مدیران. زمانی که سیاست گذاران صنعتی تصمیم به اجرای برنامه واردات خودرو گرفتند، به موضوعات تخصصی مانند خدمات پس از فروش بی توجهی کردند. در اجرای واردات خودرو، آموزش نیروهای فنی برای تعمیرات، ایجاد نمایندگی و تامین قطعات در اولویت قرار نگرفت. البته این موضوع تنها به خودروهای وارداتی مربوط نمی شود، بلکه خودروهای چینی نیز چالش های مشابهی دارند و ظاهرا واردکننده یا مونتاژکننده تعهدی برای تامین بازار لوازم یدکی و آموزش نیروی فنی ندارد. بارها اعلام کرده ام که قیمت قطعات خودروهای چینی در بازار لوازم یدکی بیشتر از خودروهای ژاپنی و کره ای است.

* آیا قطعات محصول چینی در بازار لوازم یدکی خودرو کمیاب است؟ وقتی مشتریان برای خرید قطعات محصولات چینی به بازار لوازم یدکی خودرو مراجعه می کنند، چه چالشی پیش روی مشتریان قرار می گیرد؟

تقریبا تمامی خودروهای چینی موجود در کشور مشکل تامین قطعات را دارند، البته در چند برند شرایط متفاوت است. در اینجا باید از متولیان صنعت خودرو پرسید که چرا صادرات نفت و فرآورده های معدنی به چین وجود دارد، اما زمانی که زمان تامین قطعات و خدمات پس از فروش خودروهای ساخت کشور مذکور فرا می رسد، چالش های تحریمی یک چالش است. بهانه؟ خودروهای چینی وارداتی یا مونتاژ شده در کشور باید دارای نمایندگی خدمات پس از فروش در مراکز استان ها باشند اما در حال حاضر چنین وضعیتی وجود ندارد و همچنین کمبود متخصص تعمیر وجود دارد.

قبل از ورود خودروهای برقی به ناوگان حمل و نقل عمومی، باید «قطعات مصرفی مانند لنت ترمز و غیره یا اجزای بدنه شامل سپر و گلگیر» تهیه می شد. اما تا به امروز شاهد عرضه این گونه قطعات و حتی رایزنی مسئولان در این زمینه با بازار لوازم یدکی نبودیم.

* به عنوان آخرین سوال مدتی است که تاکسی های برقی در پایتخت فعالیت می کنند و شهرداری نیز برای این ناوگان خودروهای برقی وارد کرده است. آیا این محصولات در تامین قطعات مشکلی دارند؟

بله، خودروهای برقی در شرایطی وارد کشور و ناوگان حمل و نقل عمومی شدند که زیرساخت های آن مهیا نبود. باید از شهرداری تهران و شرکت های عرضه کننده این محصولات پرسید که آیا نیروی متخصصی برای تعمیرات و قطعات یدکی این خودروها وجود دارد؟ قبل از ورود خودروهای برقی به ناوگان حمل و نقل عمومی، باید «قطعات مصرفی مانند لنت ترمز و غیره یا اجزای بدنه شامل سپر و گلگیر» تهیه می شد. اما تا به امروز شاهد عرضه این گونه قطعات و حتی رایزنی مسئولان این حوزه با بازار لوازم یدکی نبوده ایم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *