آخرین مطالب

همکاران

آخرین جزئیاتی درباره وام بازنشستگان

آخرین جزئیاتی درباره وام بازنشستگان

به گزارش ایلنا، در روزهای اخیر برخی بازنشستگان از عدم ثبت نام برای دریافت وام ضروری 30 میلیون تومانی بازنشستگان تامین اجتماعی انتقاد کردند. به عنوان مثال در اواسط 24 مهر یک کارگر بازنشسته مشهدی با حداقل دستمزد گفت:

«صبح برای ثبت نام وام 30 میلیون تومانی به کانون مستمری بگیران مراجعه کردم و گفتند که باید به کافی نت بروید و در سامانه ثبت نام کنید؛ از صبح تا صبح به سه کافی نت مختلف رفتم. تقریباً ظهر همگی گفتند که سایت قفل است و امکان ثبت نام وجود ندارد.

ما چندین ثبت وام را از مراکز بازنشستگی دنبال کردیم. «علی اکبر عیوضی» عضو هیأت مدیره کانون بازنشستگان کارگری استان تهران در این خصوص گفت: اکنون سایت ها برای ثبت نام وام باز است و بازنشستگان می توانند ثبت نام کنند. اما به دلیل کندی اینترنت و زیرساخت های ضعیف، در برخی شهرها ممکن است بازنشستگان نتوانند در ساعت مشخصی وارد سایت شوند و باید کمی دیرتر تلاش کنند، اما به طور کلی سامانه ثبت نام وام باز و مستمری بگیران واجد شرایط است. می تواند 30 میلیون تومان وام بگیرد. ثبت نام کنید

ایاوجی در خصوص سهمیه وام و شرایط دریافت آن توضیح داد: طبق مصاحبه قبلی آقای مرتضوی تا امروز دو مرحله وام ضروری برای بازنشستگان کارگری پرداخت شده است. در هر مرحله 48000 بازنشسته وام گرفته اند. اکنون سایت ثبت نام مرحله سوم وام باز است و بازنشستگان می توانند ثبت نام کنند. البته بازنشسته باید شرایط اعلام شده را داشته باشد تا بتواند ثبت نام کند. ثبت نام وام ضروری مشروط به شرایطی مانند عدم استفاده از تسهیلات بانک رفاه در سه سال اخیر، سن مستمری بگیر بالای 77 سال، تلفن همراه به نام شخص، حقوق بانک رفاه و بدون بدهی بانکی معوق.

با وجود این شرایط سخت، قرعه کشی همچنان برگزار می شود. یعنی به همه ذینفعان و واجدین شرایط وام ضروری تعلق نمی گیرد. عیوضی در این خصوص می گوید: معاونت فرهنگی سازمان تامین اجتماعی سایتی برای ثبت نام وام دارد که قرعه کشی در آن انجام می شود اما معمولا بازنشستگانی که در سایت کانون های بازنشستگی ثبت نام می کنند به ترتیب صف می کشند و به همه داده می شود. لیستی بر اساس نوبت آنها وام اعطا می شود.

«تناسب سازی» و صدور احکام آن از دیگر دغدغه های جدی بازنشستگان است. بازنشستگان تامین اجتماعی می گویند چرا برخلاف سایر بازنشستگان مشمول یک میلیون تومان موجودی حساب ماهیانه نبودیم. چرا این روزها خبر از صدور احکام بازنشستگان دولتی می رسد و قرار است احکام جدید آنها صادر شود اما خبری از ما نیست؟

عیوضی درباره مناسب سازی و جلساتی که در روزها و هفته های اخیر با مدیران سازمان تامین اجتماعی برگزار شده است؛ وی می گوید: آنچه کارگران بازنشسته از تناسب می خواستند تا حدودی با مصوبه مجلس در این زمینه مغایر است. ما درخواست کردیم که همسان سازی به گونه ای انجام شود که همه بازنشستگان – چه حداقل دستمزد و چه سطوح دیگر – از مزایای آن بهره مند شوند و برای همه بازنشستگان سود به همراه داشته باشد. در نهایت مجلس با پیگیری های انجام شده یک طرح دو فوریتی به مجلس داد که امیدواریم سریعتر انجام شود.

وی در پاسخ به این سوال که آیا کار تا پایان سال تکمیل می شود یا خیر؟ وی گفت: تناسب تکلیف برنامه هفتم از ابتدای سال 1403 است و باید از فروردین ماه اجرا می شد. باید انجام شود و با توجه به اینکه آقای میدری وزیر کار اعلام کرده است که منابع مناسبی برای تامین اجتماعی در نظر گرفته شده است و معاون اول رئیس جمهور نیز اعتباراتی را برای این منظور اختصاص داده است، انشالله به زودی، در واقع خیلی زود شاهد خواهیم بود. صدور احکام مستمری بگیران و پرداخت معوقات. ما خواهیم بود

این فعال صنفی در پایان گفت: در این مدت کانون عالی بازنشستگان و اتحادیه های صنفی بازنشستگان پیگیری های زیادی انجام داده اند؛ خوشبختانه تا امروز منابعی برای تامین اجتماعی گرفته شده است و به همین دلیل امیدواریم به زودی شاهد صدور احکام جدید حقوقی برای بازنشستگان باشیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *