اکران عقاب‌ها بعد از ۴۰ سال! فیلمی که سعید راد و جمشید هاشم‌پور را ممنوع الکار کرد

در برنامه نمایش فیلم های کلاسیک سینما، نشست نقد و بررسی فیلم «عقاب ها» با حضور حمیدرضا حاجی حسینی، منتقد و تاریخ نگار سینما، ادوین خاچیکیان، تدوینگر و فرزند زنده یاد خاچیکیان و مازیار فخری، برگزار می شود. منتقد سینما، ارشاد و این فیلم و ارزش های هنری و تاریخی آن بررسی می شود.

درباره عقاب ها

این فیلم محصول سال 1363 است و زنده یاد سعید راد، جمشید هاشم پور، زری برومند، شهاب عسگری و رضا رویگری در آن به ایفای نقش پرداخته‌اند.

صداهای فیلم با حضور دوبلورهای معروف سینمای ایران از جمله منوچهر اسماعیلی، حسین عرفانی، شهلا ناظریان و … بازسازی شده است.

این فیلم یکی از اولین و جدی ترین فیلم های حوزه جنگ ایران و عراق است که در تابستان 1363 تولید و در سال 1364 اکران شد.

«عقاب ها» بین سال های 64 تا 1385 در سینماهای ایران اکران شد و با 21 سال اکران رکورد طولانی ترین اکران سینمای ایران را به نام خود ثبت کرد و در این مدت توانست بیش از 150 میلیون تومان فروش داشته باشد. در مدت اکران این فیلم بیش از 10 میلیون و 180 هزار نفر آن را در سینما دیدند.

داستان این فیلم بر اساس واقعه واقعی نجات یدالله شریفیراد خلبان نیروی هوایی ایران توسط کردهای عراقی و انتقال او به ایران است.

در جنگ ایران و عراق هواپیمای نیروی هوایی ایران پس از انجام ماموریت در عراق مورد حمله عراقی ها قرار گرفت و در کردستان عراق سقوط کرد. نیروهای ارتش عراق در حال تلاش برای دستگیری و دستگیری خلبان این هواپیما هستند که توسط تکاور ارتش که در لباس یک کرد در حال انجام ماموریت در عراق است نجات می یابد.

این دو در ابتدا با کمک رزمندگان کرد عراقی به روستایی کردنشین پناه بردند و در نهایت نیروهای عراقی به دنبال آنها تا روستا رفتند.

در مرحله دوم این دو اقدام به فرار به سمت مرز ایران می کنند که نیروهای عراقی با تمام امکانات به دنبال آنها هستند. سرانجام این دو به نیروهای ایرانی در خط می رسند و بالگرد عراقی که آنها را تعقیب می کند با آتش نیروهای ایرانی سرنگون می شود.

فیلمنامه نویس «عقاب ها» محمدرضا یوسفی است و موسیقی آن را مجید تعظمی ساخته است.

حاشیه ها

«عقاب ها» در زمان اکران با استقبال بسیار خوبی مواجه شد. اما ساخت یک فیلم جنگی توسط یک ارمنی با بازی سعید راد در نقش خلبان جمهوری اسلامی جنجال به پا کرد و حتی در شورای اسلامی نیز غوغایی درباره این فیلم به پا شد.

مهدی فخیم زاده درباره حواشی این فیلم گفت: برخی به وزارت ارشاد فشار می آوردند و می خواستند این فیلم را توقیف کنند و از اکران خارج کنند. اما فخرالدین انور و سید محمد بهشتی (مسئولان وقت سینما) که می دانستند این کار چه آسیبی به همراه خواهد داشت، به شدت مقاومت کردند.

در نهایت برای خاموش کردن اعتراضات خاچیکیان، سعید راد، جمشید هاشم پور و بازیگر دیگری به نام ایلخان و همسرش زری برومند ممنوع الکار شدند. همین امر باعث شد سعید راد سال ها تبعید کند و خاچیکیان و هاشم پور مدت ها بیکاری را تحمل کنند.

تنها برادران مزینانی از این حادثه جان سالم به در بردند و از درآمد پرفروش ترین فیلم پس از انقلاب یعنی «عقاب ها» بهره مند شدند.

بازگشت عقاب ها

اما توقیف «عقاب ها» ممکن نشد و نه تنها اکران آن متوقف نشد، بلکه رکورد طولانی ترین دوره اکران یک فیلم سینمایی را نیز در اختیار داشت. حالا این فیلم قرار است عصر امروز در سینما اکران شود. هرچند در ردیف اول این دیدار قطعا جای خالی سعید راد احساس خواهد شد.

یازدهمین برنامه سینماتک خانه سینما امروز 13 مهرماه ساعت 17:30 در سالن زنده سیف الله خانه سینما برگزار می شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *