آخرین مطالب

همکاران

نظر رئیس سازمان بورس درباره قیمت گذاری دستوری

حجت الله سعیدی رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار صبح امروز در حاشیه مراسم معارفه و معارفه خود در جمع خبرنگاران با توجه به ظرفیت بازار سرمایه برای حرکت و رشد گفت: بورس پتانسیل رشد و توسعه دارد.

وی همچنین گفت: موضوع قیمت گذاری دستوری یعنی دستکاری بازار و نظام طبیعی عرضه و تقاضا.

سعیدی در تشریح برنامه های خود برای بورس گفت: تلاش می کنیم با هماهنگی رئیس محترم کمیسیون بودجه در کمیته وزارت امور اقتصادی و دارایی مشارکت فعالی در تدوین لایحه بودجه داشته باشیم. شورای اسلامی و همچنین با رئیس سازمان برنامه و بودجه. در مواردی که مستقیماً به بازار سرمایه مربوط می شود و همچنین مواردی که به طور غیرمستقیم به این بازار مربوط می شود رایزنی کرده ایم تا برآیند آن هم به نفع بازار سرمایه و هم برای اقتصاد کشور باشد.

قیمت گذاری اجباری دستکاری در سیستم طبیعی عرضه و تقاضا است

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر تاثیرات قیمت گذاری دستوری در بازار سرمایه، گفت: در مجموع با موضوع قیمت گذاری دستوری مخالفیم. زیرا به معنای دستکاری بازار و تغییر سیستم طبیعی عرضه و تقاضا است. لذا با رایزنی و تعامل با نهادها و وزارتخانه های ذیربط از جمله حراست، کشاورزی و نفت که این کار را بر عهده دارند، هم در رابطه با قیمت گذاری نهاده های تولید مانند نفت خام و خوراک پتروشیمی و در مورد کالاهای عرضه شده در بازار. برای خروج از تعیین نرخ دستوری که تقریباً برای اقتصاد کشور هزینه داشت و ضربات زیادی به اقتصاد وارد کرد.

بورس پتانسیل رشد و توسعه دارد

رئیس جدید سازمان بورس و اوراق بهادار خاطرنشان کرد: بدون شک با وجود تعداد زیاد شرکت‌های فعال اقتصادی در بورس و همچنین شرکت‌های کوچک بورسی که میانگین فروش سالانه آنها بالغ بر 20 هزار میلیارد تومان است. همچنین از طریق بسیاری از شرکت های اقتصادی موفق. در حوزه صنعت، نفت و گاز و پتروشیمی که هنوز وارد بورس نشده اند، می توان مسیر بورس را مشخص کرد زیرا این بازار پتانسیل رشد و توسعه دارد.

سعیدی ادامه داد: اگر تلاش شود تا ریسک بازار کاهش یابد و کارایی بازار به صورت خودکار افزایش یابد، تمایل به خرید و فروش در بازار افزایش می یابد و در صورت تحقق قطعا به ارزش واقعی بازار خواهیم رسید. اما باید تاکید کرد که تحقق این هدف روندی آرام و تدریجی دارد و اینطور نیست که بازار سرمایه یک شبه به هدف مورد نظر برسد.

وی به موضوع شفافیت اطلاعات و لزوم افشای اطلاعات به منظور قابل پیش بینی شدن بازار اشاره کرد و گفت: در رابطه با افشای اطلاعات و شفاف سازی اطلاعات باید از همه ظرفیت ها و مواد قانونی برای افزایش عمق شفافیت در پایتخت استفاده شود. بازار وظیفه ما در سازمان بورس این است که موضوع ریزش بازار در اردیبهشت 1402 را با جدیت پیگیری کنیم تا دیگر این حوادث تکرار نشود و احیاناً اگر نقل و انتقال منابع و منافعی خارج از ضوابط صورت گرفته است، بازگردانده شود.

فرآیند تشکیل سرمایه باید تسهیل شود

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار گفت: در بورس، اداره و مدیریت شرکت ها (حاکمیت شرکتی) باید استانداردهای لازم را داشته باشند. ما کاری به نحوه مدیریت شرکت های اقتصادی و مالی نداریم، اما شرکت هایی که در بورس فعال هستند باید استانداردهای لازم را داشته باشند که مهمترین آن حاکمیت شرکتی است. علاوه بر این، انتشار اطلاعات معتبر، به موقع و با کیفیت را برای افزایش اعتماد به بازار و تسهیل فرآیند تشکیل سرمایه دنبال می کنیم.

واگذاری سهام دولت ایران خودرو و سایپا

سعیدی در پاسخ به سوالی مبنی بر واگذاری سهام دولت در ایران خودرو و سایپا گفت: هر زمانی که دولت قصد عرضه سهام دولتی این دو شرکت خودروسازی را داشت، ما در سازمان بورس شرایط و فضا را برای عرضه بلوکی آماده کردیم. از سهام و شرایط برای ما نیز آماده خریداران در رابطه با این موضوع; زیرا هر چقدر شرکت های بزرگ صنعتی و شرکت های بزرگ اقتصادی و مالی پراکنده تر و حرفه ای تر باشند، بدون شک بازدهی آن شرکت ها افزایش می یابد و ما در سازمان بورس در صدد هستیم تا با سهولت بخشیدن به این فرآیندها با رعایت قوانین، این امر محقق شود. الزامات قانونی .

بدون شک نرخ سود بانکی و شکاف ارزی در بورس موثر است

وی در پایان درباره رابطه نرخ سود بانکی با شکاف ارز نیما با بازار آزاد و نقش سازمان بورس در حل این مشکل گفت: بدون شک نرخ سود بانکی و شکاف ارزی در بازار سهام موثر هستند، تلاش می کنیم اثرات آن را در بازار کاهش دهیم. مدیریت بازار سهام؛ از آنجایی که بازار سرمایه نمی تواند نرخ بورس را تعیین کند، بنابراین یکی از کارهایی که ما دنبال می کنیم، هماهنگی بازار پول و بازار سرمایه در سیاست های پولی و مالی است که امیدواریم بتوانیم از این طریق به آن دست پیدا کنیم.

واگذاری و آزادسازی سهام عدالت

وی در خصوص واگذاری و آزادسازی سهام عدالت گفت: به زودی در خصوص آزادسازی سهام عدالت و واگذاری تصمیم گیری می کنیم و نتیجه را اعلام می کنیم.

تمبر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *