قیمت لاستیک دولتی دوبله شد / جزییات نحوه خرید لاستیک دولتی + قیمت جدید

خبرنگار شکیبا باخالزاده: مهدی امید سخنگوی اتاق اصناف ایران اظهار داشت: یکی از عواملی که باعث شد سطح تولید لاستیک کمی افزایش یابد، افزایش قیمت بود. تولیدکنندگان بخش دولتی در بحث قیمت مشکل داشتند که با این افزایش اندک وضعیت بهتر شد.

وی در گفت و گوی تلویزیونی افزود: قیمت قدیم لاستیک در سایز 13 770 هزار تومان بود که اکنون به یک میلیون و 50 هزار تومان رسیده است. لاستیک سایز 14 نیز از یک میلیون و 18 هزار تومان به یک میلیون و 160 هزار تومان افزایش یافته است.

امیدوار ادامه داد: لاستیک های سایز 15 و 16 به بالا که مصرف کمتری دارند متاسفانه واحدهای صنفی دارای سپرده محصول هستند و مجبورند محصولات خود را زیر قیمت مصوب عرضه کنند. به عنوان متولی بازار و بخش خصوصی از دولت می خواهیم در شرایطی که تولیدکننده نتواند نیاز بازار را تامین کند اجازه واردات بدهد تا تعادل بازار به هم نخورد و التهاب در بازار ایجاد نشود. این توانایی در بخش خصوصی وجود دارد. اصل بازار این است که در شرایط و زمانی که تولید متناسب با تقاضا نبود، سریعا وارد کنیم و بازار را متعادل کنیم.

نحوه خرید لاستیک دولتی

وی افزود: در بحث لاستیک نیز در چند ماه گذشته یکی از بسترهایی که در کنار فروش واقعی به بازار اضافه شد، ایجاد سامانه و فروش مجاز بود. مشکلی که در این زمینه وجود داشت؛ این بود که هنگام مراجعه مشتری به اتحادیه، باید نوع خودرو، نام مالک، شماره شاسی و… در سامانه جامع تجارت ثبت شود. در همین راستا در برخی موارد مشکل اینترنت و یا اختلال در سایت و مواردی از این دست در نهایت باعث عدم تکمیل ثبت نام مشتری می شد.

عمرد تصریح کرد: این موضوع باعث ایجاد صف هایی برای خرید شد که از بعد روانی و اجتماعی خوبی برخوردار نبود. بر این اساس اتفاق خوبی که افتاد این بود که مشتری با ثبت نام در سامانه جامع بازرگانی، بر اساس اطلاعات شخصی، کارت خودرو و نوع درخواستی که دارد، پیش ثبت نام کرد و کد رهگیری دریافت کرد. پس از دریافت کد رهگیری، مشتری می تواند ظرف مدت پنج روز با مراجعه به واحدهای صنفی که کالا را در دسترس دارند و می توانند لاستیک خود را تحویل بگیرند.

وی در خصوص محدودیت ها و شرایط ثبت نام اظهار داشت: ثبت نام اولیه دارای شرایطی است و این پیش ثبت نام مشخص می کند که مشتری بر اساس نوع خودروی خود سالانه چه میزان لاستیک می تواند خریداری کند، سپس با توجه به سهمیه خود می تواند اتحادیه صنفی به لاستیک خودش را بخرد وقتی مشتری می تواند هر زمان که بخواهد می تواند لاستیک هایی بخرد که ما بتوانیم با توجه به میزان تقاضا تولید کنیم.

یکی از اعضای هیات مدیره اتاق اصناف ایران اعلام کرد: برخی از واحدهای عرضه کننده به دلیل مصرف و تقاضای زیاد، در برخی سایزهای لاستیک مانند 13 و 14 موجودی ندارند. از سوی دیگر برای سایز 15 به بالا که مصرف کمتری دارد، اتحادیه صنف تامین کننده با مشکل ته نشینی محصول مواجه است. بنابراین، بر این اساس است که ثبت نام بر اساس اندازه های موجود و نیاز مشتری مرتبط شد.

امیدوار خاطرنشان کرد: یکی از دغدغه های اصناف و اتحادیه های ایرانی درخواست یا فروش اجباری برخی تولیدکنندگان است که می گویند اگر سایز 13 و 14 خریداری شود باید سایزهای دیگر نیز خریداری شود.

وی در خصوص تفاوت این مدل خرید با ثبت نام در روش های قبلی، گفت: ثبت نام قبلا انجام می شد، اما گاهی اوقات صنفی نبود. در حال حاضر مشتری حتی می تواند برند لاستیک مورد نیاز خود را بر اساس موجودی انتخاب کند.

سخنگوی اتاق اصناف ایران تصریح کرد: پس از بررسی و ارزیابی تولیدکنندگان از سطح نیاز مصرف کننده و بازار، در صورتی که قادر به پاسخگویی کافی نباشند، به عنوان متولی بازار در اتاق اصناف این توانایی را داریم که بلافاصله وارد کنید تا تعادل بازار حفظ شود. به همین دلیل ما به دنبال فروش سیستم رفتیم زیرا نتوانستیم سیستم عرضه و تقاضا را درست کنیم.

منبع: مهر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *