خبرگرافی

یک دانشمند شجاع قدیمی‌ترین آب کشف شده بر روی زمین را نوشید

روزیاتو نوشت: در سال 2016، پروفسور باربارا شروود لولار و همکارانش در حال مطالعه یک معدن کانادایی در تیممینز، انتاریو بودند و قدیمی ترین آب شناخته شده روی زمین را کشف کردند که گمان می رود بین 1.5 تا 2.6 میلیارد سال سن داشته باشد. کشف شده

لولارد گفت: «وقتی مردم به این آب فکر می‌کنند، تصور می‌کنند که باید مقداری آب در سنگ‌ها وجود داشته باشد. اما در واقع این آب به صورت جوش از سنگ ها خارج می شود. این آب ها با سرعت 1 لیتر در دقیقه جریان دارند و حجم آب بسیار بیشتر از تصور هر کسی است.

او پس از فرو بردن انگشت خود در قدیمی ترین آب شناخته شده روی زمین و چشیدن آن، نمونه را “بسیار شورتر، شورتر از آب دریا” توصیف کرد. وی افزود که آب قابل شرب نیست، اما اذعان داشت که “وقتی برای اولین بار از صخره بیرون می آید، کاملا شفاف است و بسیار جذاب به نظر می رسد.”

علاوه بر این، این آب از نظر علمی “بیش از آن ارزشمند است که مانند آب لوله کشی هدر رود.” شوری آب نشانه امیدوارکننده‌ای بود، زیرا آب‌های شورتر پیرتر می‌شوند و با تجزیه و تحلیل دقیق‌تر سولفات، تیم توانست به این نتیجه برسد که زمانی میکروب‌ها در آب وجود داشته‌اند.

او گفت: «ما توانستیم به این نتیجه برسیم که امضاهایی که در این مایعات می‌بینیم توسط میکروب‌ها تولید شده‌اند و مهمتر از آن، باید در یک دوره زمانی بسیار طولانی تولید شده باشند.

پروفسور لولارد توضیح داد: “میکروب هایی که این اثر را ایجاد کردند نمی توانستند یک شبه آن را ایجاد کنند.”

دانشمندان همچنین میزان گازهای نجیب را که بی بو، بی رنگ و بی مزه هستند و وجود ایزوتوپ های خاصی در آب که سن تقریبی را نشان می دهد و احتمال وجود حیات در سیارات دیگر را نشان می دهد، تجزیه و تحلیل کردند.

یک دانشمند شجاع قدیمی ترین آب کشف شده روی زمین را نوشید

کریس بالانتین، استاد ژئوشیمی در دانشگاه منچستر و نویسنده اصلی این مطالعه، به سی‌ان‌ان گفت: «در مکانی مانند مریخ، هر حیات از قبل موجود ممکن است به چنین منابع آبی در پوسته مریخ دسترسی داشته باشد و کار ما نشان می‌دهد. این به این مخازن آب اجازه می دهد تا زنده بمانند و پس از خشک شدن سطح مریخ و تبدیل شدن به مکانی خالی از حیات، به حیات خود ادامه دهند.”

لولارد و تیمش پس از یافتن جوامعی از میکروارگانیسم‌ها در عمق 2.7 کیلومتری که از هیدروژن محلول در آب برای بقا استفاده می‌کردند، معدن تیمینز را بررسی کردند. بر اساس زمین شناسی سنگ ها، آنها این نظریه را مطرح کردند که حتی آب قدیمی تری در این منطقه وجود دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *