خبرگرافی

کشف نقش پنهانی میکروب بر روی رشد مغز کودکان

بعد- اولین سال های زندگی ما در مورد رشد مغز و شناخت بسیار مهم است. بدن ما خانه تریلیون ها میکروب است که در مجموع به عنوان میکروبیوم ما شناخته می شوند. این میکروب‌ها از لحظه خروج از رحم مادر، از طریق تماس با کانال زایمان (در صورت زایمان طبیعی)، مراقبان، غذا، شیر مادر و محیط اطراف ما و در طول زندگی به سرعت بدن ما را مستعمره می‌کنند. ما تغییر می کنیم.

به گزارش خبرگرافی به نقل از نیوزویک، ما به طور فزاینده ای در حال یادگیری نقش این میکروب ها در همه چیز از هضم تا افسردگی هستیم. با این حال، نقش آنها در رشد اولیه ما اغلب یک رمز و راز است، به خصوص وقتی صحبت از مغز در حال رشد ما باشد.

کوین بونهام، دانشمند تحقیقاتی ارشد در کالج ولزلی، می‌گوید: «روش‌های مختلفی وجود دارد که میکروب‌ها می‌توانند بر مغز تأثیر بگذارند، به طور خاص، آنها می‌توانند به مولکول‌ها نفوذ کنند، از جمله تولید انتقال‌دهنده‌های عصبی که با سیستم عصبی روده تعامل دارند یا حتی می‌توانند وارد مولکول‌ها شوند. خون و راه خود را به مغز. برخی از میکروب‌ها همچنین می‌توانند مولکول‌های عصبی فعال را تجزیه کنند که در غیر این صورت ممکن است تأثیر داشته باشند.»

علاوه بر این، روده مملو از سلول‌های سیستم ایمنی است که با میکروب‌ها تعامل دارند و بسیاری از مولکول‌های سیگنال‌دهنده تولید شده توسط سیستم ایمنی نیز می‌توانند بر مغز تأثیر بگذارند.

در نتیجه، بار مادری میکروب ها در روده ما در طیفی از شرایط مرتبط با مغز، از جمله سلامت روان، اوتیسم، بیماری پارکینسون و آلزایمر نقش دارد. با این حال، وقتی صحبت از رشد عصبی مغز می شود، نمی دانیم یک میکروبیوم “سالم” چگونه به نظر می رسد. در نتیجه مطالعه ای که اخیراً در Science Advances منتشر شده است، بونهام و همکارانش گروهی متشکل از 381 کودک 40 روزه تا 10 ساله را مورد مطالعه قرار دادند. محققان با استفاده از تجزیه و تحلیل ژنتیکی، جوامعی از باکتری ها را در میکروبیوم کودکان ایجاد کردند و آنها را تحت طیف وسیعی از تست ها و آنالیزهای شناختی مناسب سن قرار دادند. در نهایت، تیم ساختار مغز آنها را با استفاده از اسکن MRI ارزیابی کردند.

این تیم با استفاده از مدل‌های کامپیوتری، ارتباط واضحی بین گونه‌های باکتریایی خاص و عملکرد شناختی بالاتر یافتند، در حالی که سایر گونه‌ها با نمرات شناختی پایین‌تری همراه بودند. بونهام می‌گوید: «من از تعداد و قدرت تداعی‌هایی که دیدیم شگفت‌زده شدم، و از اینکه چه تعداد از میکروب‌هایی که شناسایی کردیم از دسته‌هایی بودند که من با آن‌ها خیلی آشنا نبودم، کمی متعجب شدم.

مدل های کامپیوتری همچنین می توانند ساختار و حجم نواحی مختلف مغز را تنها بر اساس مشخصات میکروبی کودک پیش بینی کنند. با این حال، هنوز خیلی زود است که مشخص شود آیا یک رابطه علی بین گونه های میکروبی و توانایی های شناختی افزایش یافته وجود دارد یا خیر.

بونهام می گوید:در این مرحله اولیه تحقیقات، فکر نمی‌کنم که ما در مورد یک میکروبیوم سالم اطلاعات کافی نداریم، چه رسد به اینکه چگونه آن را ارتقا دهیم.“. این تحقیق هنوز هم اولین قدم هیجان انگیز به سوی درک رابطه بین مغز و معده ما، به ویژه در اوایل دوران کودکی را نشان می دهد.. بونهام می افزاید: “این تحقیق تنها گام اول است. ما بسیار هیجان زده هستیم که ببینیم آیا می توانیم این کار را در گروه های دیگر و متنوع تر تکرار کنیم و شروع به انجام مطالعات تجربی کنیم تا ببینیم آیا می توانیم پیوندهای علی خاص بین میکروب ها و رشد مغز را درک کنیم یا خیر. ” انجامش بدیم یا نه؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *