خبرگرافی

کشف نشانه‌های شکافت هسته‌ای در کیهان برای اولین‌بار

دانشمندان شواهد قوی از شکافت هسته ای در کیهان، به ویژه در هنگام ادغام ستاره های نوترونی، کشف کرده اند. اگرچه شکافت هسته ای یک فرآیند شناخته شده در زمین و نیروگاه های هسته ای است، اما پیش از این هیچ نشانه ای از آن در فضا دیده نشده بود. اکنون این کشف جدید باورهای قدیمی را به چالش می کشد و فصل جدیدی را در درک ما از شکل گیری عناصر سنگین در جهان باز می کند.

به گزارش دیجیاتو، بر اساس مقاله منتشر شده در Science، آزمایشگاه ملی لوس آلاموس و تیم تحقیقاتی دانشگاه ایالتی کارولینای شمالی با توجه به مدل ها و مشاهدات خود اولین نشانه های شکافت هسته ای در جهان را یافته اند. یکی از محققان این تحقیق می گوید: مردم فکر می کردند که شکافت در کیهان اتفاق می افتد، اما تا امروز هیچکس نتوانست آن را ثابت کند. شکافت هسته ای یک فرآیند شناخته شده است و در واقع اساس نیروگاه های هسته ای روی زمین است. با این حال، هرگز در میان ستاره ها دیده نشده بود.

کشف شکافت هسته ای در کیهان

فرآیند دیگری به نام همجوشی هسته ای وجود دارد که در آن دو هسته اتمی با یکدیگر ترکیب می شوند و هسته سنگین تری را تشکیل می دهند و مقادیر قابل توجهی انرژی آزاد می کنند. این فرآیند انرژی تولید می کند و درخشندگی ستاره را حفظ می کند. انجام چنین فرآیندی در زمین چالش های زیادی دارد و در عوض، راکتورهای هسته ای با شکافت هسته ای کار می کنند که در آن اتم سنگین تر به اتم های کوچکتر تقسیم می شود و مقدار زیادی انرژی آزاد می کند.

دانشمندان مدت‌ها گمان داشتند که شکافت در طی ادغام ستاره‌های نوترونی (یکی از آشفته‌ترین رویدادهای جهان) رخ می‌دهد. این ادغام آنقدر قدرتمند است که امواجی را در سرتاسر بافت فضا-زمان ایجاد می کند. اکنون این تیم تحقیقاتی بر اساس مدل ها و مشاهدات توانسته اند اولین نشانه های شکافت هسته ای را در جهان بیابند. این یافته ها می تواند به حل معمای این که عناصر سنگین جهان از کجا آمده اند کمک کند.

دانشمندان کشف کردند که طی فرآیندی به نام «جذب سریع نوترون» یا فرآیند r، هسته‌های اتم سنگین‌تر می‌شوند و عناصر فوق‌سنگینی را ایجاد می‌کنند که ناپایدار هستند. سپس این عناصر فوق سنگین می توانند تحت شکافت قرار گیرند تا به عناصر سبک تر و پایدارتر مانند طلا تقسیم شوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *