خبرگرافی

کشف بقایای تدفین ۴ انسان پشت یک سد

باستان شناسان ایرانی با کاوش در حوضه آبگیر سد مرعش در استان زنجان بقایای تدفین چهار نفر را در کف گچی کشف کردند که شواهد حاکی از این است که تدفین ها داخل یک جعبه چوبی بوده است.

شقایق هورشید، رئیس کمیته باستان شناسی کاوش های نجات سد مرعش در شهرستان ماهنشان استان زنجان درباره این کاوش گفت: در زمستان 1392 و پس از توافقات اولیه بین پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری و مشترک آب منطقه ای شرکت سهامی استان زنجان، حوضه آبریز سد مرعش تحت نظارت «لاله عبدیکیا» با هدف نجات، مورد بررسی و شناسایی باستان شناسی قرار گرفت و در مجموع 16 محوطه از دوره پارینه سنگی میانی، مس و سنگ، اولین مورد بررسی و شناسایی قرار گرفت. هزاره قبل از میلاد، اشکانی، ساسانی تا اوایل اسلامی و قرون میانی و اواخر اسلامی در این منطقه شناسایی شده است. تبدیل شد.

هورشید افزود: در ادامه این تحقیقات میدانی، این بار پس از چهار سال دوباره در ماه های آذر و دی، عملیات کاوش نجات محوطه شماره 5 در دستور کار تیم باستان شناس قرار گرفت که پس از ارزیابی های اولیه و توزیع. از سفال های سطحی، محل اولین گمانه در جنوب شرقی منطقه مشخص شد که با برداشتن خاک سطحی، بقایای یک دیوار آجری نمایان است و سپس با ادامه کاوش و تعقیب دیوار، هشت ضلعی. ساختمان بالاخره فاش شد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *