خبرگرافی

چه چیزی روی زبان ما موجب لذت بردن از غذا می‌شود؟

چه چیزی روی زبان ما موجب لذت بردن از غذا می‌شود؟

این فقط مجموعه میکروب های کوچکی نیست که روی زبان ما زندگی می کنند که جلوه زبانی منحصر به فردی به ما می بخشد، بلکه ساختارهای سطحی خود زبان نیز در این امر دخیل هستند.

به گزارش ایسنا، جوانه های چشایی و لمسی زبان ما خود را در الگوهای بی نظیری از اندازه ها و موقعیت ها مرتب می کند و حس لامسه و ترجیحات و سلیقه های منحصر به فرد را برای هر یک از ما فراهم می کند.

اکنون، محققان کشف کرده‌اند که تنها یکی از این جوانه‌ها به نام پاپیلا می‌تواند برای شناسایی ترجیحات چشایی افراد در یک گروه کوچک با دقت 48 درصد استفاده شود.

ریک ساکار، دانشمند داده در دانشگاه ادینبورگ توضیح می‌دهد: «ما از دیدن این که این ویژگی‌های اندازه میکرون برای هر فردی چقدر منحصر به فرد هستند، شگفت‌زده شدیم. تصور کنید بتوانید غذای شخصی‌سازی شده را متناسب با افراد خاص و جمعیت‌های آسیب‌پذیر طراحی کنید و مطمئن شوید که می‌توانند از غذای خود لذت ببرند و در عین حال از تغذیه مناسب نیز برخوردار باشند.

زبان ما یک اندام پیچیده است. در میان برجستگی های ریز روی سطح آن ساختارهایی به نام پاپیلای قارچی شکل وجود دارد که حاوی جوانه های چشایی است که به ما امکان می دهد طعم شیرین، ترش یا هر طعم دیگری را به خوبی تشخیص دهیم.

باید گفت که هر سانتی متر مربع از زبان ما تا 200 عدد از این جوانه های چشایی را دارد.

سپس پاپیلاهای رشته ای هستند که بافت غذا را با لمس تشخیص می دهند زیرا فاقد گیرنده های چشایی هستند. این پاپیلاها قادرند میزان اصطکاک و نرمی غذا را اندازه گیری کنند که با بزاق متفاوت است، بنابراین در آگاه کردن مغز ما از میزان گرسنگی ما نقش دارد.

اکنون، یک ابزار آموزش‌دیده هوش مصنوعی از اسکن‌های میکروسکوپی سه‌بعدی بیش از 2000 پاپیلای انسانی از 15 نفر استفاده می‌کند تا تشخیص دهد که کدام شکل با کدام نوع طعم یا لمس مطابقت دارد.

این برنامه با نگاشت شکل و موقعیت پاپیلاها توانست با دقت 85 درصد نوع پاپیلا را شناسایی کند. همچنین توانست تشخیص دهد که یک پاپیلا در حدود نیمی از زمان به کدام یک از 15 شرکت کننده تعلق دارد.

راینا آندریوا، دانشمند داده از دانشگاه ادینبورگ، می‌گوید: «قابل توجه بود که ویژگی‌های مبتنی بر توپولوژی برای اکثر انواع تحلیل‌ها بسیار خوب کار می‌کردند و متمایزترین آنها در بین افراد بود.

محققان همچنین دریافتند که زنان و افراد جوان در گروه خود تمایل به داشتن پاپیلاهای تیزتر دارند.

این محققان در مقاله خود بیان کردند: در تحقیقات گذشته مشخص شد که زنان و جوانان تراکم پاپیلای قارچی شکل بیشتری دارند که این امر به تغییر درک طعم نسبت داده شده است و مشاهده شده است که زنان طعم ها را بهتر درک می کنند.

با این حال، با توجه به اینکه تنها 15 نفر توسط هوش مصنوعی تشخیص داده می شوند، هنوز مطالعات بزرگتری برای تایید روند مشاهده شده در این تحقیق مورد نیاز است.

ساکار نتیجه می گیرد: این مطالعه ما را به درک معماری پیچیده سطح زبان نزدیکتر می کند. ما اکنون در حال برنامه ریزی برای استفاده از این تکنیک هستیم که هوش مصنوعی را با هندسه و توپولوژی ترکیب می کند تا ویژگی های مقیاس میکرون را در سایر سطوح بیولوژیکی شناسایی کنیم. این می تواند به تشخیص زودهنگام و تشخیص رشد غیر طبیعی در بافت های انسانی کمک کند.

این تحقیق در مجله Scientific Reports منتشر شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *