خبرگرافی

چرم ساخته شده از پوست انسان/ تایید ادعای وحشتناک هرودوت

سکاهای باستان، قبیله ای جنگجو و کوچ نشین که در استپ های اروپا و آسیا دامپروری می کردند، پوست انسان را به چرم تبدیل کردند. این کشف ادعای هرودوت، مورخ یونان باستان را تأیید می کند. او ادعا کرد که سکاها (که بین 800 سال قبل از میلاد تا 300 پس از میلاد می زیستند) از پوست انسان به عنوان چرم استفاده می کردند.

به گزارش خبرآنلاین، بر اساس مقاله ای که اخیراً در این زمینه منتشر شده است، محققان 45 نمونه چرمی به دست آمده از 18 گور در 14 نقطه در جنوب اوکراین را مورد تجزیه و تحلیل قرار دادند. این اشیاء چرمی در چند دهه اخیر در زمان های مختلف مورد کاوش قرار گرفته اند.

ساخت میله با پوست انسان

اعضای تیم متوجه شدند که دو نمونه چرمی یافت شده (که هر دو به عنوان کوک استفاده می شدند، یعنی جایی که فلش ها قرار می گرفتند)، از پوست انسان ساخته شده بودند. البته در ساخت میله از پوست حیواناتی مانند گوسفند، بز، گاو و اسب نیز استفاده می شد. این میله‌ها در کورگان‌ها (که تپه‌هایی است که فرمانروایان یا دیگر افراد بلندپایه در آن دفن می‌شدند) دفن شده‌اند و قدمت آن‌ها به حدود ۲۴۰۰ سال پیش یعنی دوره حکومت سکاها می‌رسد.

مارگاریتا گلبا، یکی از نویسندگان این مقاله و استادیار باستان شناسی در دانشگاه پادوآ در ایتالیا، می گوید: «با توجه به اینکه این کمان های پولادی عناصر مهمی از هویت جنگجویان سکایی بوده اند، احتمالاً با دفن آن ها همراه بوده است. صاحبان آنها.”
اعضای تیم این چرم ها را با استفاده از اثر انگشت توده پپتیدی تجزیه و تحلیل کردند. تکنیکی که پروتئین های خاص را در نمونه های آلی بررسی می کند تا مشخص شود از چه گونه هایی ساخته شده اند. نتایج این مطالعه نشان داد که هرودوت که در حدود 484 تا 425 قبل از میلاد می زیسته است، ارزیابی کتبی دقیقی از استفاده سکاها از پوست انسان داشته است.

نحوه تولید چرم از پوست انسان به روایت هرودوت

هرودوت در این باره نوشته است که سکاها از دنده گاو برای تراشیدن لایه نازکی از گوشت و پوست انسان استفاده می کردند و با دستان خود آن را خمیر می کردند و به ماده ای انعطاف پذیر تبدیل می کردند و مانند حوله از آن مراقبت می کردند و به افسار وصل می کردند. از اسبی که سوار می شود آنها می توانستند بسته شوند و البته به آن افتخار می کردند. “کسی که بیشترین پوست را به شکل حوله دستی داشت، مرد بهتری بود.”

در قسمتی دیگر از نوشته های هرودوت می خوانیم: «بسیاری از سکاها حتی از این پوست ها لباس هایی برای پوشیدن می ساختند و آن ها را به هم می دوختند و پوسته ای می ساختند و بسیاری از آنها نیز پوست و ناخن و سایر قسمت های خود را جدا می کردند. دست راست دشمنان را به عنوان زینت بر میله های خود استفاده می کردند.

اکنون اعضای تیم تحقیقاتی در مجله خود نوشته اند: نتایج به دست آمده ادعای هرودوت را تایید می کند.

بری کانلیف، استاد بازنشسته باستان شناسی اروپا در دانشگاه آکسفورد، که در این تحقیق شرکت نداشت، در حال بررسی این موضوع است که آیا دلایل دیگری غیر از موارد ذکر شده توسط هرودوت برای استفاده سکاها از پوست انسان وجود دارد یا خیر.

وی در این رابطه گفت: سردرگمی من این است که ذهنیت مالکیت اعضای بدن موجودی که شکار می کنید چیست؛ حالا چه انسان باشد چه حیوان… آیا با این کار احساس قدرت بیشتری می کنید؟ هرودوت گفت که سکاها اسب های خود را با سر دشمنان خود آراسته اند، آیا می توان باور کرد که این سرها نه تنها نشانه دلاوری شما بوده، بلکه شما را به شکار خود راهنمایی کرده است؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *