خبرگرافی

چرخش سریع سیاه‌چاله مرکز کهکشان راه شیری فضا-زمان را به‌شدت خم کرده است

ستاره شناسان می گویند که یک سیاهچاله بسیار پرجرم در مرکز کهکشان راه شیری وجود دارد که سرعت چرخش بالای آن باعث شده تا بافت فضا-زمان شکل یک فوتبال آمریکایی به خود بگیرد. نام این سیاهچاله Sgr A است و جرم آن حدود 4 میلیون برابر خورشید است.

به گزارش دیجیاتو، ستاره شناسان در مقاله منتشر شده خود، سرعت چرخش سیاهچاله عظیم در مرکز کهکشان راه شیری را مورد بحث قرار دادند. آنها از داده های اشعه ایکس از رصدخانه چاندرا و داده های رادیویی از آرایه بسیار بزرگ (VLA) برای محاسبه سرعت چرخش سیاهچاله Sgr A استفاده کردند. مطالعه آنها نشان داد که سرعت زاویه ای سیاهچاله حدود 60 درصد از سرعت چرخش سیاهچاله است. سرعت نور و تکانه زاویه ای آن حدود 90 درصد سرعت نور است.

سرعت چرخش بسیار بالای سیاهچاله Sgr A و اثرات آن

طبق نظریه نسبیت عام اینشتین، جرم فضا-زمان را خم می کند. در واقع فضا-زمان مانند یک پارچه چهاربعدی جهان را می پوشاند و ما تاثیر آن را به شکل گرانش تجربه می کنیم. این پارچه با کوچکترین جرمی خم می شود، حتی شما اکنون فضا-زمان را کمی خم می کنید. اما با در نظر گرفتن اجرام بسیار پرجرم مانند سیاهچاله ها یا کل کهکشان ها، میزان خمش فضا-زمان در اجرام کوچک چندان قابل لمس نیست.

وقتی اجسام عظیم صفحه فضا-زمان را خم می کنند، اتفاقات عجیبی رخ می دهد. به عنوان مثال، توده کهکشان ها می توانند فضا-زمان را به عدسی هایی تبدیل کنند که از طریق آنها می توانیم فضای دور جهان را ببینیم. یا برخورد بین سیاهچاله ها و ستارگان نوترونی موج هایی در سراسر جهان ایجاد می کند. اکنون اخترشناسان کشف کرده اند که سیاهچاله عظیم در مرکز کهکشان راه شیری در حال انجام کارهای عجیبی در صفحه فضا-زمان است.

سیاهچاله بسیار پرجرم Sgr A به قدری سریع می چرخد ​​که وقتی از یک طرف به آن نگاه کنیم، فضا-زمان اطراف آن به شکل یک توپ فوتبال له می شود. البته این چرخش پرسرعت عواقبی هم دارد. چرخش Sgr A مقدار زیادی انرژی ایجاد می کند که می تواند مواد را از اطراف سیاهچاله خارج کند. این سیاهچاله البته در گذشته فعالیت بیشتری داشته و ممکن است در آینده به فعالیت قبلی خود بازگردد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *