خبرگرافی

چرا ۲۰۲۴ سال برای اپل سال بدی خواهد بود؟ / چه چیزی می‌تواند باعث سقوط اپل شود؟

بعد- تیم کوک، مدیرعامل اپل در سال 2024 روزهای سختی را سپری می کند. در ماه گذشته، شرکت او با رگبار غیرمعمولی از اتفاقات ناخوشایند روبرو شده است. یک اختلاف حق ثبت اختراع، این شرکت را مجبور کرد تا ویژگی های دو ساعت هوشمند خود را حذف کند. همچنین، اپل متوجه شد که وزارت دادگستری ایالات متحده از این شرکت به دلیل نقض قوانین ضد تراست شکایت خواهد کرد.

به گزارش خبرگرافی به نقل از اکونومیست، همچنین، گزارش‌هایی مبنی بر از دست دادن سهم اپل در چین، دومین بازار بزرگ گوشی‌های هوشمند، منتشر شده است. تعدادی از تحلیلگران وال استریت معتقدند که سهام اپل تا همین اواخر بیش از حد ارزش گذاری شده است. غول فناوری رقیب مایکروسافت در 11 ژانویه به طور موقت سازنده آیفون را به عنوان با ارزش ترین شرکت جهان کنار زد و جایگاه اول را به دست گرفت.

اخبار بد ممکن است در 1 فوریه زمانی که اپل آخرین درآمد سه ماهه خود را گزارش می دهد، ادامه یابد. تحلیلگران بازار سهام تخمین می زنند که درآمد اپل در سه ماهه پایانی سال 2023 به سختی رشد کرده است. سپس در 2 فوریه، اپل بار دیگر مورد آزمایش قرار خواهد گرفت. سپس اپل Vision Pro را عرضه خواهد کرد، یک هدست واقعیت افزوده که سال ها روی آن کار کرده و درباره آن صحبت کرده است.

این گجت گران قیمت با قیمت 3499 دلار نشان دهنده یک شرط بندی بزرگ در یک پلتفرم فناوری جدید است. این امکان وجود دارد که اپل امیدوار باشد روزی جایگزین گوشی های هوشمند به عنوان هسته اصلی تجربه دیجیتالی مصرف کنندگان شود. با این حال، آیفون به عنوان منبع ثروت اپل نشانه هایی را نشان داده است که اپل باید نگران چشم انداز خود باشد. نتفلیکس، اسپاتیفای و یوتیوب اعلام کرده اند که برنامه های پخش جریانی محبوب خود را روی این هدست قرار نخواهند داد. هیچ یک از آنها دلیل این تصمیم را ذکر نکردند، اما ممکن است به این دلیل باشد که همه آنها با سرویس های استریم اپل رقابت می کنند و توسعه یک برنامه هدست واقعیت افزوده احتمالاً گران است.

کوک می تواند برخی از این نگرانی ها را برطرف کند. با وجود همه چیز، قیمت سهام اپل در ژانویه تغییر قابل توجهی نداشته است. اپل چند روز پس از سبقت گرفتن توسط مایکروسافت، عنوان سنگین وزن خود در بازار سهام و ارزش سهام خود را به 3 تریلیون دلار پس گرفت. اگر عرضه Vision Pro با شکست مواجه شود، با توجه به تولید اولیه محدود این هدست، تأثیر کوتاه مدت بر درآمد اپل ناچیز خواهد بود. با این حال، عاقلانه نیست که رئیس اپل این موضوع را نادیده بگیرد، زیرا در صورت شکست هدست آینده، چالش‌های بزرگتری برای اپل وجود دارد. این چالش ها به سه دسته تقسیم می شوند: مسائل حقوقی و دعاوی متقابل. اعتماد (ضد انحصار)، کاهش فروش آیفون و افزایش تنش های ژئوپلیتیکی. هیچ یک از موارد فوق در حال حاضر تهدیدی برای اپل نیست، اما هر یک می تواند خطراتی ایجاد کند که باعث ناراحتی بیشتر شود. آیا این چالش ها می تواند موقعیت اپل را به عنوان با ارزش ترین شرکت جهان برای بیش از یک هفته یا بیشتر تهدید کند؟

اگرچه ارزش بازار اپل از سال 2010 در میان 10 شرکت برتر جهان قرار داشت، اما تا چند سال پیش با نسبت ارزش به درآمد پایین معامله می شد. به عنوان یک تولید کننده سخت افزار، تصور می شد که انجام تجارت در آن مقیاس دشوارتر از انجام تجارت در نرم افزار است. در بیشتر دهه‌های 2010، نسبت قیمت به درآمد اپل با سازندگان سخت‌افزاری مانند HPE یا Lenovo قابل مقایسه بود که به‌عنوان سازندگان رایانه‌ای خسته‌کننده با رشد کم و حاشیه سود کم شناخته می‌شوند. همچنین ارزش سهام آن شرکت در شاخص S&P 500 کمتر از میانگین ارزش سهام شرکت های بزرگ آمریکایی بود.

این وضعیت در حدود سال 2019 شروع به تغییر کرد. درآمد کسب و کار خدمات اپل که نرم افزاری را برای تقریباً یک میلیارد کاربر دستگاه خود فراهم می کند شروع به رشد کرد. دو بخش بزرگ از این دسته عبارتند از یک تجارت تبلیغاتی 34 میلیارد دلاری در سال (شامل حدود 20 میلیارد دلار در سال از طرف گوگل برای تبدیل کردن جستجو به گزینه پیش فرض در دستگاه های اپل) و فروشگاه App (که شامل 24 میلیارد دلار دیگر می شود). خدمات نیز شامل Apple Music و Apple TV می شود. در مجموع، درآمد خدمات بالغ بر 85 میلیارد دلار در سال یا یک پنجم کل فروش است.

این وضعیت به سرمایه‌گذاران نشان داد که اپل دیگر تنها یک تامین‌کننده سخت‌افزار نیست، بلکه یک پلتفرم نرم‌افزاری است که می‌توان با پرداخت هزینه‌ای ناچیز، کاربران پرداخت‌کننده جدیدی را اضافه کرد. این به معنای سود بیشتر و حاشیه ناخالص 71 درصدی برای بازوی خدمات اپل در مقایسه با حاشیه ناخالص 37 درصدی برای دستگاه ها و درآمد تکراری بالاتر بود. با تبدیل شدن خدمات به بخش بزرگ‌تری از تجارت، سود کلی اپل از 38 درصد در سال 2018 به 44 درصد در سال گذشته افزایش یافت. آن وضعیت نیز به این دلیل بود که اکثراً مدل های آیفون گران قیمت و پر حاشیه را به فروش می رساند. همه اینها به افزایش سهام اپل در شاخص S&P 500 کمک کرد و نسبت قیمت به درآمد اپل را به حدود 30 (قبلاً حدود 20) رساند و آن را بالاتر از آلفابت (شرکت مادر گوگل) قرار داد، اگرچه هنوز در سطحی پایین تر از مایکروسافت است. (38) و آمازون (72).

یکی از خطراتی که می تواند این بهبود در نسبت قیمت به درآمد اپل را جبران کند، مشکلات حقوقی این شرکت است. برخی از چالش ها، مانند موضوع ثبت اختراع، به نظر تهدیدهای جزئی هستند. کمیسیون تجارت بین‌الملل، یک آژانس فدرال ایالات متحده، در ماه اکتبر حکم داد که اپل حق اختراع مربوط به سنسور اندازه‌گیری اکسیژن متعلق به سازنده دستگاه‌های پزشکی Masimo را نقض کرده است. پس از آن، اپل فروش مدل های حاوی این فناوری را متوقف کرد، اما در 18 ژانویه پس از غیرفعال کردن سنسور مورد نظر، فروش آن محصولات را از سر گرفت.

اپل در مورد دومین زمینه نگرانی آسیب پذیرتر است: کندی در تجارت اصلی خود. بر اساس نظرسنجی از تحلیلگران، اپل در سال گذشته حدود 220 میلیون دستگاه آیفون فروخت که به سختی بیش از 217 میلیون دستگاه در سال 2017 فروخته شد. در سال 2024، این تعداد ممکن است خیلی بیشتر نباشد. برای مدتی، اپل توانست کاهش حجم را با قیمت‌های بالاتر جبران کند، اما رشد درآمد سالانه در دو سال گذشته به ۲ درصد کاهش یافته است که از میانگین ۱۰ درصدی بین سال‌های ۲۰۱۲ تا ۲۰۲۱ کاهش یافته است.

برخی از رقبا در تلاش هستند تا با استفاده از اشتهای مصرف کنندگان برای هوش مصنوعی مولد GPT مانند Chat، سهم بازار اپل را در دستگاه های رده بالا به دست آورند. سامسونگ، غول فناوری کره جنوبی، اعلام کرده است که تا پایان ژانویه طیف جدیدی از تلفن های هوشمند مجهز به هوش مصنوعی را روانه بازار خواهد کرد. از جمله ویژگی های درخشان آن می توان به ترجمه صدا در زمان واقعی و ویرایش سریع عکس و فیلم اشاره کرد. این دستگاه ها ممکن است هشت ماه قبل از آیفون های بعدی اپل به فروش برسند. در مقابل، اپل در مورد برنامه‌هایش برای محصولی که ممکن است داغ‌ترین محصولش از زمان آیفون باشد، سخت صحبت کرده است. کوک اخیراً به صورت رمزآلود گفت: “ما در حال سرمایه گذاری زیادی هستیم.”

اپل همچنین به دنبال پول خود در چین است که منبع 17 درصد از کل درآمد این شرکت است. سهم اپل از گوشی های هوشمند در آن کشور در سال گذشته کاهش یافته است. این در حالی است که هواوی، قهرمان داخلی فناوری چین، رشدی حدود 6 درصدی را تجربه کرده است.

وقتی صحبت از هوش مصنوعی به میان می‌آید، ممکن است نگرانی‌ها در مورد پیشرفت اپل بیش از حد باشد. شواهدی وجود دارد که نشان می دهد اپل در این زمینه سرمایه گذاری بسیار کمی کرده است. در ماه اکتبر، کارمندان و محققان آن شرکت در دانشگاه کلمبیا به طور مشترک یک مدل هوش مصنوعی منبع باز به نام Ferret را منتشر کردند. دو ماه بعد، اپل مقاله ای را در مورد چگونگی اجرای چنین مدل هایی بر روی تلفن های هوشمند منتشر کرد که قدرت بسیار کمتری نسبت به مراکز داده ای که معمولاً برای این منظور استفاده می شوند، دارند. در ماه ژانویه، یک وبلاگ نویس فناوری در کره جنوبی گزارش داد که آپدیت سیستم عامل اپل احتمالاً شامل بهبودهای هوش مصنوعی برای دستیار ربات این شرکت در اوایل ژوئن خواهد بود. شایعاتی مبنی بر اینکه اپل قصد دارد از هوش مصنوعی در موتور جستجوی خود استفاده کند به خودی خود شنیده می شود.

اپل همچنین از طریق زنجیره تامین خود در معرض خطر چین است. با وجود تلاش های زیادی که برای انتقال بخشی از تولیدات اپل به هند انجام شده است، هنوز حدود 90 درصد آیفون ها در کارخانه های چینی تولید می شوند. اکثر کامپیوترهای مک و آیپدها وضعیت مشابهی دارند.

دولت چین در حال حاضر واکنش به تحریم های آمریکا را آغاز کرده است. این کشور استفاده از محصولات ساخت تراشه Micron مستقر در آیداهو را در برخی از پروژه های زیرساختی خود ممنوع کرده است. در ماه سپتامبر، گزارش هایی مبنی بر ممنوعیت محصولات اپل در میان مقامات دولتی منتشر شد. اگرچه مقامات دولتی بعداً این ادعا را تکذیب کردند، اما صرف انتشار اخبار مرتبط باعث نگرانی سرمایه گذاران شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *