خبرگرافی

پرواز اژد‌های ژاپنی که دشمن آتش است

دانشمندان ژاپنی اژدهای پرنده ای ساخته اند که برخلاف تصور رایج، به جای پرتاب آتش به خاموش کردن آن کمک می کند. ظاهرا هدف از ساخت این ربات کمک به آتش نشانان و خاموش کردن آتش های بزرگ و خطرناک برای انسان است.

به گزارش خبرآنلاین، دانشمندان اژدهای پرنده ای ساخته اند که برخلاف تصورات کلیشه ای اسطوره ای، می تواند با پرتاب آب از دهانش با آتش مبارزه کرده و با آن مقابله کند. این جانور که توسط محققان ژاپنی اختراع شده است، می تواند به تیم های آتش نشانی بپیوندد تا آتش های بسیار بزرگ و خطرناک برای انسان را خاموش کند. ویدئوی مشترک این ربات نشان می دهد که چگونه یک اژدها برخلاف انتظار می تواند به خاموش کردن آتش کمک کند.

ربات پرنده با طول چهار متر و کنترل از راه دور برای خاموش کردن ایمن و کارآمد آتش در ساختمان ها با نزدیک شدن مستقیم به منابع آتش طراحی شده است. جالب اینجاست که نمونه اولیه این ربات در Open Science منتشر شده است، به این معنی که مردم در سراسر جهان می توانند نمونه های اولیه این طرح را بسازند.

کار روی این ربات در سال 2016 آغاز شد و مدت زیادی طول کشید تا طراحی اولیه نهایی شود. همچنین گفته می شود از آن زمان تاکنون 11 محقق در این طرح مشارکت داشته اند. گفته می شود که محققان همچنین با آتش نشانان ژاپنی برای درک نیازها و نوع کمک مورد نیاز آتش نشانان کار کردند.

این اولین بار نیست که چنین رباتی در جهان به نمایش گذاشته می شود. این اژدهای آتش نشان پتانسیل خود را در اجلاس جهانی ربات در سال 2021 نشان داد و توانست شعله ای را در فاصله 4 متری خاموش کند. پس از اولین نمایش آن، دانشمندان بر روی مشکلات و نوسانات ربات کار کردند و پیشرفت هایی در زمینه های مختلف از جمله ضد آب بودن و بهبود نازلی که برای خارج کردن آب از آن استفاده می شود، انجام شده است.

اگرچه ممکن است زمان زیادی طول بکشد تا این اژدها را در دنیای واقعی ببینیم، اما دانشمندان تخمین می زنند که حدود 10 سال طول می کشد تا این ربات در اطفای حریق در دنیای واقعی مستقر شود. گفته شده است که چالش اصلی افزایش برد آن به بیش از 10 متر خواهد بود. توسعه تاکتیک‌های آتش‌نشانی مؤثر متناسب با قابلیت‌های منحصربه‌فرد ربات نیز یکی از جنبه‌های مهم توسعه بیشتر آن خواهد بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *