خبرگرافی

پرتاب سه ماهواره ایرانی به فضا

این پرتاب موفقیت آمیز 24 ساعت پس از بیانیه مشترک تروئیکای اروپایی، یکی از اعضای برجام، که پرتاب ماهواره ثریا با استفاده از ماهواره قائم-100 را محکوم کرد، انجام می شود. ماهواره ثریا که یک ماهواره مخابراتی و یکی از ماهواره های تحقیقاتی SRI ساخت پژوهشگاه فضایی ایران است، اوایل هفته گذشته به فضا پرتاب شد. این یازدهمین پرتاب موفق ماهواره در دولت سیزدهم است.

جزئیات پرتاب 3 ماهواره

ماهواره مهدا، ماهواره 32 کیلوگرمی از سری ماهواره های سبک وزن پژوهشگاه فضایی ایران، برای آزمایش زیرسیستم های ماهواره ای توسعه یافته طراحی و ساخته شد. ماهواره مهدا یک ماهواره تحقیقاتی است که مراحل طراحی، ساخت، مونتاژ و آزمایش آن در پژوهشگاه فضایی ایران انجام شده و نانوماهواره های کیهان 2 و هاتف 1 نیز توسط شرکت صنایع الکترونیک ایران این وزارتخانه طراحی و آماده پرتاب شده است. دفاع (سایران). ماموریت اصلی این ماهواره بررسی صحت عملکرد ماهواره سیمرغ در تزریق چندگانه محموله های فضایی در مدار پایین زمین و ارزیابی عملکرد برخی از طراحی های جدید و قابلیت اطمینان فناوری های بومی در فضا است.

ماهواره نانو کیهان 2 یکی از سری ماهواره های مکعبی شرکت صائران وزارت دفاع است که وزن آن کمتر از 10 کیلوگرم بوده و برای اثبات فناوری موقعیت یابی پایگاه فضایی و امکان تعیین موقعیت به صورت محلی و محلی طراحی و ساخته شده است. مستقل از سیستم های موقعیت یابی جهانی، برای گیرنده های زمینی فراهم می کند. در این ماهواره از زیر سیستم تعیین و کنترل وضعیت به منظور نشان دادن جهت پایدار و دقیق به سمت زمین استفاده شده است. ماهواره هاتف 1 نانو نیز از سری ماهواره های مکعبی شرکت صائران (وزارت صنایع الکترونیک دفاع) با وزن کمتر از 10 کیلوگرم به منظور اثبات فناوری ارتباطات باریک با استفاده از اینترنت اشیا می باشد. این ماهواره به عنوان اولین نسخه آزمایشی سامانه ماهواره‌ای شهید سلیمانی به فضا پرتاب شده است.

ماهواره سیمرغ ساخت وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح، ماهواره مهدا و دو نانوماهواره کیهان 2 و هاتف 1 را با موفقیت از پایگاه امام خمینی (ره) وزارت دفاع در مداری بیضی شکل با حداقل ارتفاع پرتاب کرد. 450 کیلومتر و حداکثر ارتفاع 1110 کیلومتر. زمین تزریق شد. هفته گذشته با پرتاب موفقیت آمیز ماهواره تحقیقاتی ثریا به فضا، رکورد جدیدی در ارتفاع پرتاب (750 کیلومتر) به ثبت رسید. این ماهواره تحقیقاتی یکی از ماهواره های سبک وزن است که صفر تا صد آن توسط متخصصان داخلی پژوهشگاه فضایی ایران ساخته شده است. ثریا توسط ماهواره بر «قائم 100» ساخت نیروی هوافضای سپاه به فضا پرتاب شد. وزن این ماهواره نزدیک به 50 کیلوگرم و ابعاد آن کمتر از یک متر مربع است.

از جمله اهدافی که ماهواره ثریا برای آن پرتاب شد، می توان به آزمایش عملکرد و قابلیت اطمینان زیرسیستم های ماهواره ای و بررسی وضعیت ارتباط ایستگاه های زمینی با ماهواره اشاره کرد. فناوری هایی مانند پیوند مخابراتی، سنسورهای موقعیت یابی، زیر سیستم توزیع و تعیین توان، تجهیزات سخت افزاری و سازه های نرم افزاری برای مدیریت حالت های مختلف و پنل های خورشیدی قابل باز شدن به منظور تامین بهینه برق ماهواره در این ماهواره گنجانده شده است. سخنگوی دولت در این زمینه نوشت؛ یازدهمین پرتاب موفقیت آمیز فضایی در دولت سیزدهم با پرتاب همزمان سه ماهواره ایرانی مهدا، کیهان-2 و هاتف-1 با ماهواره بر سیمرغ، پیام مهمی داشت: «ما می توانیم».

افزایش تنش با غرب

ایران در حال افزایش تنش با غرب است که سه ماهواره را به مدار زمین پرتاب می کند. رسانه های غربی به پرتاب همزمان سه ماهواره ایرانی توسط ماهواره ساخت وزارت دفاع پرداخته اند و برخی از آنها این اقدام را که در فاصله کمی از پرتاب ماهواره “سوریا” انجام شده است، اینگونه می دانند. بی اعتنایی ایران به انتقاد غربی ها از پیشرفت هایش در زمینه هوافضا و موشکی می دانستند. ارسال سه ماهواره جدید به فضا در حالی صورت می گیرد که روز شنبه، انگلیس، فرانسه و آلمان در واکنش به ارسال ماهواره ثریا که اوایل هفته گذشته به فضا پرتاب شد، اعلام کردند که ماهواره عمودی یکی از ضروریات است. فن آوری برای توسعه سیستم موشک های بالستیک دوربرد. این نشان می دهد که ایران محدودیت های اعمال شده توسط سازمان ملل را نادیده می گیرد.

انگلیس، آلمان و فرانسه در بیانیه مشترک خود مدعی شدند که همچنان متعهد به برداشتن همه «گام‌های دیپلماتیک» به منظور جلوگیری از توسعه سلاح‌های هسته‌ای توسط جمهوری اسلامی و پاسخگویی تهران در قبال تمام فعالیت‌های «بی‌ثبات‌کننده» این کشور هستند. منطقه جهان هستی در این بیانیه، ترویکای اروپایی همانند بیانیه دو ماه پیش خود در واکنش به رونمایی ایران از موشک مافوق صوت فتح 2، از لحنی استفاده کرد که حاکی از اعتراف آنها به پایان محدودیت های بین المللی بر برنامه موشکی جمهوری اسلامی بود. ایران

تروئیکای اروپایی در بیانیه‌های قبلی خود علیه برنامه موشکی ایران قبل از 26 اکتبر (18 اکتبر) معمولاً مدعی می‌شد که فعالیت‌های موشکی ایران با قطعنامه 2231 شورای امنیت مغایرت دارد. محدودیت‌های سازمان ملل متحد» در بیانیه‌ای جدید و در بیانیه‌ای نهم دی. در بیانیه ترویکای اروپایی آمده است: ایران با وجود درخواست های مکرر بین المللی برای توقف برنامه موشکی خود و پس از سال ها نادیده گرفتن محدودیت های سازمان ملل، به توسعه برنامه موشکی خود ادامه می دهد.

محدودیت های قطعنامه 2231 شورای امنیت سازمان ملل متحد در مورد برنامه موشکی بالستیک ایران در 26 اکتبر سال جاری (مصادف با 18 اکتبر 2023) پایان یافت. بر اساس مفاد قطعنامه 2231 شورای امنیت که در سال 2015 برای تصویب برجام، محدودیت‌های سازمان ملل بر برنامه موشکی بالستیک ایران و همچنین تحریم‌های نفتی، مالی و افراد مرتبط با برنامه هسته‌ای ایران، 8 سال پس از توافق هسته‌ای ایران تصویب شد. برجام در مهر 1402 (اکتبر 2023) تصویب شد. باید حذف شود.

با وجود این، کشورهای اروپایی پیش از این ضرب الاجل اعلام کرده بودند که تحریم های ملی خود را علیه برنامه موشکی بالستیک ایران حفظ خواهند کرد. این کشورها مدعی شده بودند که به دلیل «عدم پایبندی ایران به مفاد برجام»، نیازی به رفع این محدودیت‌ها علیه ایران در 18 اکتبر نمی‌بینند.

در بخشی دیگر از بیانیه سه کشور اروپایی آمده است: «پرتاب [چنین ماهواره هایی]این به ایران امکان آزمایش فناوری‌هایی را می‌دهد که ممکن است برای توسعه بیشتر برنامه موشک‌های بالستیک این کشور مورد استفاده قرار گیرند. این برنامه یک تهدید بزرگ برای صلح و امنیت بین المللی است. سه کشور اروپایی در بخش پایانی این بیانیه اعلام کرده‌اند که متعهد به انجام تمامی اقدامات دیپلماتیک برای «جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای» هستند.

سامانه دیپلماسی ایران در واکنش به واکنش کشورهای اروپایی به پرتاب ماهواره ثریا اعلام کرد: دستیابی به پیشرفت های علمی و پژوهشی از جمله در حوزه هوافضا حق مسلم و مشروع جمهوری اسلامی ایران است و این گونه اظهارات مداخله جویانه که بیانگر نگرش خودمحورانه کشورها است. اما آنچه نگرانی از توسعه برنامه های موشکی ایران و خطر احتمالی ناشی از آن برای کشورهای منطقه و جهان نامیده می شود، آمریکا را به اقدامات پیشگیرانه در برابر این برنامه ها واداشته است. بر این اساس، دفتر کنترل دارایی های خارجی وزارت خزانه داری آمریکا، اوفک، روز چهارشنبه 5 مهرماه، 11 فرد، 8 شرکت و یک کشتی را به دلیل مشارکت در موشک بالستیک جمهوری اسلامی ایران تحریم کرد. برنامه پهپاد

وزارت خارجه آمریکا روز چهارشنبه 26 اکتبر مدعی شد: «در دولت بایدن، ایالات متحده اقدامات متعددی را برای رسیدگی به برنامه هسته‌ای ایران، توسعه و تکثیر موشک‌ها و پهپادها، تأمین مالی تروریسم و ​​سایر رفتارهای نگران‌کننده و بی‌ثبات‌کننده انجام داده است. سراسر دنیا.” اگر چه جمهوری اسلامی ایران بارها اعلام کرده است که قصد ساخت سلاح هسته‌ای ندارد و برنامه هسته‌ای خود را صلح‌آمیز می‌داند، اما تروئیکای اروپایی مدعی است که برنامه موشکی بالستیک جمهوری اسلامی و این موشک‌ها که قادر به حمل تسلیحات هسته ای هستند، «این یک تهدید مهم برای امنیت منطقه ای و جهانی تلقی می شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *