آخرین مطالب

همکاران

وابستگی صنعت خودرو دنیا به قطعات الکترونیکی چین| ریزتراشه های چینی تاثیری در خودروسازی کشور ندارند

امید محمدی; بازار: به تازگی اخباری مبنی بر الزام صنعت خودروسازی چین به استفاده از «ریزتراشه» تولید شده در این کشور منتشر شده است. این خبر را می توان بازی جدید چینی ها با ترفند ریزتراشه ها برای وابستگی به صنعت خودروسازی کشورشان دانست. به عبارت دیگر استفاده از ریزتراشه های چینی به معنای انحصار استفاده از قطعات الکترونیکی در خودروهای تولید شده در این کشور است. در زمینه خودروهای برقی و ریزتراشه ها، چینی ها در حال جنگ با صنایع خودروسازی و الکترونیک غرب هستند، رشد فناوری ریزتراشه در چین می تواند حمل و نقل جهان را از نظر امنیتی تهدید کند. ما در مورد الکترونیک خودرو صحبت کردیم.

* طبق اخبار منتشر شده، دولت چین خواستار استفاده از ریزتراشه های ساخت این کشور برای قطعات الکترونیکی خودروهای داخلی خود شد. این موضوع چه تاثیری بر صنعت و بازار جهانی خودروسازان دارد؟

برای پاسخ به این سوال باید در نظر داشت که منظور از ریزتراشه های چینی تولید این قطعات توسط سازندگان چینی با کد قطعه کشورشان که از 0 تا 100 داخلی سازی شده است و یا منظور از مونتاژ ریزتراشه های مونتاژ شده توسط اروپایی است. یا شرکت های آمریکایی در چین اگر منظور ریزتراشه های بومی شده توسط چین باشد که نشان دهنده وابستگی سایر صنایع به بخش های این کشور است. البته باید دید سایر تولیدکنندگان ریزتراشه در جهان چه واکنشی نشان خواهند داد، شاید این دستور دولت چین باعث انتقال فناوری شرکت های اروپایی از چین به کشورهای دیگر و یا حتی قطع تعامل شود.

* با توجه به الزام استفاده از ریزتراشه های چینی در قطعات خودروهای این کشور، آیا استاندارد قطعات خودروهای چینی تغییر می کند؟

در زمینه استانداردهای قطعات خودرو باید در نظر داشت که هر تولیدکننده الزامات، قوانین و مقررات خاص خود را دارد. بنابراین امکان تغییر استانداردهای فعلی برای تولید قطعات الکترونیکی خودرو در چین وجود دارد. باید منتظر ماند و دید آیا تغییرات ذکر شده با استانداردهای سایر سازندگان و کشورها همخوانی دارد یا خیر.

* قبلاً به انتقال فناوری و تولید سایر تولیدکنندگان ریزتراشه از چین اشاره کردید، دولت اخیر این کشور چه چالشی را می تواند برای قطعه سازان و خودروسازان برای سایر تولیدکنندگان ریزتراشه ایجاد کند؟

همانطور که قبلاً اشاره کردم، احتمالاً کشورهای صاحب صنعت ریزتراشه و تولیدکنندگان عمده این قطعه در جهان باید واکنش نشان دهند. به عبارت دیگر شاید این تولیدکنندگان دیگر حاضر به همکاری با تولیدکنندگان چینی نباشند. از آنجایی که قطعاً سهم آنها از بازار کاهش خواهد یافت، در این بین احتمالاً برخی از تولیدکنندگان حاضر به پذیرش این وضعیت و سایر تولیدکنندگان نیز شرایط جدید را نخواهند پذیرفت.

بحث سوء استفاده برای چینی ها ممکن می شود، زیرا آنها فناوری و فناوری ساخت را در دست دارند. با این رویکرد، لایه های پنهان و غیر شفاف قطعات در اختیار آنها قرار می گیرد. اگر قطعات و ریزتراشه ها حساسیت خاصی دارند. قطعا اجازه سوء استفاده را می دهد

* پیش از این رسانه «بازار» نسبت به احتمال جاسوسی از خودروهای هوشمند وارداتی به کشور هشدار داده بود، با توجه به استفاده از ریزتراشه های چینی در قطعات و خودروهای این کشور، آیا می تواند باعث سوء استفاده یا جاسوسی چینی ها با کمک آنها شود. خودروهای هوشمند جدید؟

بحث سوء استفاده برای چینی ها ممکن می شود، زیرا آنها فناوری و فناوری ساخت را در دست دارند. با این رویکرد، لایه های پنهان و غیر شفاف قطعات در اختیار آنها قرار می گیرد. اگر قطعات و ریزتراشه ها حساسیت خاصی دارند. قطعا اجازه سوء استفاده را می دهد. سوء استفاده فوق می تواند در مسائل امنیتی مانند دریافت داده های صوتی و تصویری باشد. البته امکان سوء استفاده فنی هم وجود دارد مثلا اگر قرار باشد قطعه ای 5 سال عمر کند با سیاست جدید تولید به یک سال کاهش می یابد.

* آیا قطعه سازان چینی با استفاده از ریزتراشه های ساخت کشورشان دچار کاهش کیفیت خواهند شد؟

کاهش، حفظ یا بهبود کیفیت بستگی به سطح فناوری و فناوری تولیدکنندگان چینی دارد که چه محصولی را می خواهند ارائه دهند. تولیدکنندگان چینی توانایی ارائه انواع رده های کیفی را دارند و باید دید در چه محدوده قیمتی قصد تولید و عرضه محصول را دارند.

با توجه به اینکه تولید انبوه چیپ و قطعات الکترونیکی خام در کشور وجود ندارد، شاید الزام استفاده از ریزتراشه های چینی توسط قطعه سازان این کشور در صنعت داخلی چندان موثر نباشد.

* به نظر شما استفاده از ریزتراشه های چینی در قطعات الکترونیکی خودروها برای خودروسازان و قطعه سازان کشور مفید است یا مضر؟

با توجه به اینکه تولید انبوه تراشه های الکترونیکی و قطعات خام در کشور وجود ندارد، شاید الزام به استفاده از ریزتراشه های چینی توسط قطعه سازان این کشور در صنعت داخلی چندان موثر نباشد. زیرا متاسفانه اکثر قطعات صنعت و بازار کشور از چین تامین می شود. بنابراین تغییری در صنعت و بازار داخلی ایجاد نمی شود. البته اگر در تولید قطعات خودرو به جای واردات قطعات الکترونیکی خام، محصول نهایی تولید شود، قطعه سازان متحمل ضرر خواهند شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *