خبرگرافی

مشکلات شنوایی با خطر زوال عقل مرتبط است؟

در مطالعه ای که روی بیش از 80000 نفر بالای 60 سال انجام شد، مشخص شد کسانی که در شنیدن گفتار در محیط های پر سر و صدا مشکل دارند، بیشتر در معرض خطر زوال عقل هستند.

به گزارش ایرنا، زوال عقل یک اصطلاح کلی برای اشاره به مشکلاتی است که با از دست دادن حافظه و مشکل در صحبت کردن و سایر مهارت های فکری مشخص می شود.

این مطالعه به شواهدی اضافه می کند که مشکلات شنوایی نه تنها ممکن است نشانه زوال عقل باشد، بلکه در واقع یک عامل خطر است که می تواند افراد و خانواده ها یا پزشکان آنها را از شروع زوال عقل قبل از پیشرفت بیماری آگاه کند. .

نمی توانید مکالمات را در سر و صدا بشنوید؟ شما با احتمال زوال عقل مواجه هستید

توماس لیتلجانز، اپیدمیولوژیست و نویسنده این مطالعه از دانشگاه آکسفورد، می گوید: “علاقه خاصی به اختلالات و مشکلات شنوایی وجود دارد و اینکه آیا این می تواند خطر ابتلا به زوال عقل را افزایش دهد.”

وی افزود: این نتایج اگرچه مقدماتی است، اما نشان می دهد که مشکل شنیدن و تشخیص گفتار در میان سر و صدا می تواند یکی از اهداف مشخصی باشد که برای پیشگیری از زوال عقل باید دنبال شود.

مطالعات قبلی نشان داده است که مشکلات شنوایی، همراه با سیگار کشیدن و عدم فعالیت بدنی، از عوامل خطر اصلی زوال عقل هستند.

مسئله کلیدی این است که این عوامل قابل تغییر هستند، به این معنی که آنها بخشی از سبک زندگی و سلامت کلی هستند که می توانند بهبود یابند.

تخمین زده شده است که در میان 12 عامل خطر زوال عقل، اختلال شنوایی ممکن است عامل تأثیرگذارتری نسبت به سایرین باشد. افرادی که مشکلات شنوایی دارند پنج برابر بیشتر در معرض ابتلا به زوال عقل در میانسالی هستند.

محققان دانشگاه آکسفورد از “Biobank” بریتانیایی برای بررسی بیشتر این موضوع استفاده کردند و خطر ابتلا به زوال عقل را برای گروهی متشکل از 82000 نفر بالای 60 سال بررسی کردند.این افراد از نظر توانایی شنوایی در محیط های پر سر و صدا مورد آزمایش قرار گرفتند. پس از حدود 11 سال، 1285 نفر از این افراد به زوال عقل مبتلا شدند.

به گفته لیتل جانز، شرکت‌کنندگانی که بدترین عملکرد شنوایی را داشتند، تقریباً دو برابر بیشتر از افرادی که شنوایی خوب داشتند، در معرض خطر ابتلا به زوال عقل بودند.

مطالعات انجام شده در استرالیا و تایوان نیز نشان داده است که افرادی که مشکلات شنوایی دارند بیشتر در معرض خطر زوال عقل هستند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *