خبرگرافی

فن‌های بدون پروانه، آینده توربین‌های بادی هستند

منظره آشنای توربین های بادی سر به فلک کشیده با ملخ های در حال چرخش به زودی می تواند به تاریخ سپرده شود.

به گزارش ایسنا، استارت آپی به نام “Katrick Technologies” مستقر در گلاسکو اسکاتلند با طراحی انقلابی عرصه انرژی های تجدیدپذیر را تکان داده است. طراحی های این شرکت شامل توربین های بادی لانه زنبوری بدون پروانه است.

برخلاف توربین های سنتی، نوآوری این شرکت دارای یک شبکه شش ضلعی فشرده شبیه لانه زنبوری است که می تواند بر روی سقف ساختمان های شهری قرار داده شود یا در سازه های موجود ادغام شود.

در قلب فناوری کاتریک، ایرفویل ها یا ایرفویل ها قرار دارند که وقتی در معرض انرژی جنبشی باد قرار می گیرند، به طور مستقل نوسان می کنند. این نوسانات مکانیکی به انرژی تبدیل می شوند و این روش را در شرایطی که باد کمی وجود دارد کارآمدتر می کند. این فناوری برای محیط های شهری که فضا محدود است نیز مناسب است.

ایروفویل نام شکل خاصی است که سطح مقطع بال هواپیما یا برخی از تیغه های صنعتی مانند ملخ و ملخ دارد. جسمی که این شکل را دارد با حرکت در سیالی مانند هوا یا آب بر اساس اصل برنولی نیروی بالابر ایجاد می کند. عامل اصلی در پرواز هواپیما شکل استخوان ماهی بال آن است که با حرکت در هوا و ایجاد نیروی بالابر بیشتر از وزن هواپیما و در خلاف جهت وزن هواپیما باعث می شود هواپیما پرواز.

توربین های سنتی به دلیل نیاز به زمین و هزینه های قابل توجه نگهداری، اغلب با چالش های لجستیکی و مالی مواجه هستند. در مقابل، توربین های لانه زنبوری Catterick جایگزین پایدارتر و مقرون به صرفه تر، به ویژه در محیط های شهری هستند.

پیشرفتی که تحول ایجاد می کند

نوآوری Catterick در دستگاه خود به نام “Wind Panel” نهفته است که اولین فناوری تولید برق بادی در بازار است که بر محدودیت های توربین های معمولی غلبه می کند.

فناوری پنل باد تایید شده توسط دانشگاه Strathclyde با موفقیت آزمایش شده است. نمونه اولیه فناوری در 51 آزمایش که بیش از 80 ساعت طول کشید، فراتر از انتظارات بود و 41.1 وات توان با سرعت 10.2 متر بر ثانیه تولید کرد که حتی از حداکثر سطح پیش بینی شده نیز فراتر رفت.

بازده کلی آن نیز بالاتر از حد انتظار بود و به 6.85 درصد رسید که بهبود قابل توجهی در نتایج پیش بینی شده بود.

آینده انرژی سبز

اکنون با این موفقیت استارت آپ کاتریک خود را برای مراحل بعدی و تجاری سازی محصول خود آماده می کند.

برنامه های مرحله دوم این شرکت شامل اعتبارسنجی این فناوری و نشان دادن کارایی آن در تونل باد در شبیه سازی شرایط مختلف محیطی است. پس از اعتبارسنجی، در مرحله سوم، هرگونه ارتقاء و بهینه سازی لازم انجام می شود و این فناوری یک قدم به بازار نزدیک می شود.

استیو نسبیت، مدیر فناوری کاتریک گفت: «تقاضا برای برق پاک به میزان قابل توجهی افزایش خواهد یافت، زیرا ما از استفاده از انرژی تولید شده توسط سوخت‌های فسیلی دور می‌شویم. اما از آنجایی که شبکه های توزیع ممکن است نتوانند به طور کامل این تقاضا را برآورده کنند، ما باید بتوانیم انرژی های تجدیدپذیر را به صورت محلی یا در ساختمان ها تولید کنیم.

وی افزود: فناوری جدید کاتریک یک نمونه عالی از چگونگی دستیابی به این امر است و ما خوشحالیم که روی آن کار می کنیم تا این نوآوری را به واقعیت تبدیل کنیم. ما مشتاقانه منتظر تجاری سازی این اختراع و تسریع انتقال آن به جامعه برای انرژی پایدار هستیم.

کامرون جانستون، مدیر واحد تحقیقات سیستم های انرژی در دانشگاه Strathclyde، استارت آپ Catterick را به خاطر برداشتن یک گام مهم رو به جلو در توسعه پنل باد تمجید کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *