خبرگرافی

فساد «دباش»؛  اختلاس سه میلیارد دلاری تعادل بازار چای را بر هم زد

فساد «دباش»؛ اختلاس سه میلیارد دلاری تعادل بازار چای را بر هم زد

خبرگرافی به نقل از ایلنا، رئیس سازمان بازرسی کل کشور طی سال های 1398 تا 1401 سه میلیارد و 370 میلیون دلار ارز دولتی اعم از چای و ماشین آلات وارد کرده است. از این میزان حدود یک میلیارد و 472 میلیون دلار برای واردات ماشین آلات و نزدیک به یک میلیارد و 900 میلیون دلار برای واردات چای باقی مانده است که البته طبق اعلام سازمان بازرسی برای یک میلیارد و 400 میلیون دلار هیچ محصولی وجود نداشته است. وارداتی

محمدصادق حسنی مدیرعامل اتحادیه کارخانجات چای شمال کشور گفت: چایکاران اساسا مخالف واردات چای نیستند چرا که مصرف سالانه کشور 80 تا 85 هزار تن است در حالی که تولید داخل از 26 هزار تن فراتر نمی رود. بنابراین تولید داخلی جوابگوی تقاضا و چای نیست. باید وارد شود اما ما تقاضا داریم که واردات قانونی باشد. همچنین تی ایران سالانه 10 تا 15 هزار تن چای از ایران صادر می کند.

وی افزود: شرکت ختی علاوه بر چای و ماشین آلات واردات چای، وجه نقد، نخ، کیسه و سایر اقلام ضروری ساخت چای کیسه ای را نیز دریافت کرد.

حسنی ادامه داد: میانگین واردات چای به ایران 65 هزار تن در سال است اما در سال 1401.45 هزار تن به این میزان اضافه شد و واردات چای به کشور به 110 هزار تن رسید. این افزایش واردات در شرایطی توسط شرکت ختی انجام شد که چایکاران داخلی با افزایش تولید مواجه هستند و میزان تولید چای کشور در سال جاری به 34 هزار و 500 تن افزایش یافته است. این اتفاق تعادل بازار را به هم زد، صنعت را با بحران مواجه کرد و باعث شد که مقادیر زیادی چای در انبارها ذخیره شود.

مدیرعامل سندیکای کارخانه چای در پاسخ به این سوال که چرا وزارت جهاد کشاورزی متوجه این تخلف نشده است، پاسخ داد: چهارم آبان ماه با رسانه ها صحبت کردم و اعلام کردم اتفاق بدی در تجارت چای افتاده است، نتایج آن. بسیار نگران کننده هستند و متولیان و رگولاتورها باید در اسرع وقت قبل از اینکه خیلی دیر شود به این موضوع رسیدگی کنند. من به عنوان رئیس سندیکای شمال کشور می دانستم مشکلی وجود دارد.

در این زمینه گفتنی است پیش از این تخصیص ارز واردات چای تنها به مجموعه ای خاص محدود می شد و واردات و ثبت سفارش برای سایر واردکنندگان متوقف شد. با اعلام نارضایتی واردکنندگان چای از این اقدام و طی نامه ای خطاب به محمد مخبر معاون اول رئیس جمهور خواستار رسیدگی فوری به دلایل اقدام وزارت جهاد کشاورزی و پیگیری آن شدند.

این پست یک فساد “افساد” است. اختلاس 3 میلیارد دلاری برای اولین بار تعادل در بازار چای را به پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا آورد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *