خبرگرافی

فروش جنگنده‌های اف-۱۶ به ترکیه قطعی شد

روزنامه ترکیه ای «دیلی صباح» روز یکشنبه در گزارشی نوشت: فروش جنگنده های اف 16 به ترکیه پس از پایان روند بررسی و اعتراض در کنگره آمریکا در روز شنبه نهایی شده است.

به گزارش فارس، دولت جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا در 26 ژانویه رسماً به کنگره اعلام کرد که دولت قصد دارد 40 فروند جنگنده F-16 لاکهید مارتین و حدود 80 کیت مدرنیزاسیون جنگنده F-16 را به ترکیه بفروشد.

پس از اعلام رسمی دولت، کنگره 15 روز فرصت دارد تا به آن اعتراض کند و پس از آن موضوع قطعی می شود.

این بازه زمانی تا پایان روز شنبه به پایان رسید و هیچ مانعی برای آغاز روند فروش این جنگنده ها به ترکیه وجود نخواهد داشت.

«جفری فلیک» سفیر آمریکا در آنکارا درباره تحولات اخیر گفت: تصمیم این هفته کنگره در موافقت با خرید 40 هواپیمای جنگنده جدید و 79 کیت ارتقاء برای جنگنده های اف 16 از سوی ترکیه گام بزرگی است.

فلیک افزود: ناوگان اف-16 ترکیه برای قدرت ناتو ضروری است و عملیات آینده بین متحدان را تضمین خواهد کرد.

موافقت دولت آمریکا برای فروش جنگنده های اف 16 به ترکیه پس از موافقت آنکارا با عضویت سوئد در پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) به دست آمد.

پارلمان ترکیه با ۲۸۷ رای در مقابل ۵۵ رای عضویت سوئد را تایید کرد. مجارستان اکنون تنها کشور عضو ناتو است که پیوستن سوئد به ناتو را امضا نکرده است.

ترکیه به دنبال خرید آخرین نمونه از جنگنده های Block F-16 و همچنین 79 کیت مدرن سازی برای جنگنده های F-16 خود است.

یونان و ترکیه به شدت در زمینه نظامی رقابت می کنند. ارتش یونان به شدت در حال توسعه و تقویت خود است و حتی دستور خرید جنگنده های «اف-35» به آمریکا را داده است و در صورت دریافت آن ها، ناوگان نیروی هوایی ترکیه از رقیب همیشگی خود عقب می ماند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *