خبرگرافی

سلاح مخوف جدید ایران

برای اولین بار در سال 2023 بود که شاهد 238 ذکر شد. صحبت از زمانی شروع شد که پهپاد در تمرینی شرکت کرد و ویدئویی از برخورد آن با هدف در شبکه های اجتماعی پخش شد.

به گزارش خبرآنلاین، با تماشای فیلم برخورد این پهپاد به هدف متوجه تفاوت های اساسی آن با پهپاد شهید 136 خواهید شد. در واقع پهپاد جدید ایرانی که پا به میدان جنگ گذاشته شهید 238 است.

پهپاد شهید 238 بر روی سکوی عمومی پهپاد شهید 136 ساخته شده است. بال آن به شکل دلتا است و دو سر آن دارای دیوارهایی است. این پهپاد دم و سکان عمودی ندارد و تفاوت اصلی آن با پهپاد شهید 136 موتور آن است.

موتور آن طلوع 10 است. طلوع یک نسخه ایرانی کوچک شده موتور Tobojet TJ 100، یک شرکت یونانی است. این موتور جدید 247 پوند نیروی رانش تولید می کند. وزن آن حدود 17 کیلوگرم است. موجود در دو نوع سوخت جت و نفتی. پهپاد شهید 238 تنها سلاح ایرانی نیست که از این موتور استفاده می کند. این موتور قبلا بر روی موشک های کروز سری قدس نصب شده بود.

ارتقای موتور چه مزایایی برای شهید 238 داشته است؟

شهید 238 با ارتقاء موتور توانسته در میدان نبرد سریعتر عمل کند. شهید 136 در بهترین حالت خود 180 کیلومتر بر ساعت سرعت داشت اما نسخه ارتقا یافته یا جت آن می تواند به سرعت 600 کیلومتر بر ساعت برسد. سرعت این پهپاد حدود 500 کیلومتر در ساعت بود. سرعت بیشتر تعقیب و گریز را سخت تر می کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *