خبرگرافی

ستون اندیشۀ مولوی این است که از یک «من» خارج شود و به «من» بالاتر برسد

امیرحسین ماحوزی، دکتری. دانشجوی زبان و ادبیات فارسی و مولانا پژوه در نشستی به مناسبت سالگرد وفات مولوی گفت: رکن اندیشه مولوی بیرون آمدن از یک «من» و رسیدن به «من» بالاتر است.

عصر روز جمعه 11 دی 1402 در خانه «گفتارها» در شبکه اجتماعی کلاب هاوس به مناسبت هفتصد و پنجاهمین سالگرد درگذشت مولانا جلسه ای با عنوان «مولانا و مفهوم» برگزار شد. "از جانب"با سخنرانی امیرحسین ماحوزی دکترای تخصصی برگزار شد. دانشجوی زبان و ادبیات فارسی و مولانا پژوه.

در ابتدای این نشست مجید تفرشی، مالک و موسس خانه هدیه با اشاره به اهمیت مولانا و مولوی شناسی گفت: بحث مولانا بحثی چند وجهی است. جایگاه مولوی در ادبیات اعم از نثر و نظم جایگاه ویژه ای دارد. مکتب فکری و پیشینیان او و تأثیر خود مولوی بر نسل های آینده بسیار مهم و غیرقابل انکار است. در مسئله «ایران بزرگ» و محیط فرهنگی و ادبی ایران، مولانا ویژگی مشترک همه مردمان فارسی زبان است. علاوه بر اینها، مولانا در سالهای اخیر در غرب بازکشف شده و به یکی از نمادهای ایران شناسی و ایران شناسی تبدیل شده است. همچنین باید توجه داشت که با وجود کثرت علمای مولانا، نباید تصور کرد که باب علمای مولانا بسته است و حرفی برای گفتن باقی نمانده است. بلکه با انتشار آثار جدیدی با موضوع مولانا متوجه می شویم که هنوز ابعاد ناشناخته ای از او وجود دارد. آقای ماحوزی علاوه بر اینکه یکی از اساتید و پژوهشگران برجسته در این زمینه است، میراث خانوادگی از خانواده ای اهل قلم و ادب نیز دارد که عامل تشدید کننده ای در اهمیت و عظمت کار ایشان است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *