خبرگرافی

رکوردشکنی تازه موشک فالکون با ماهواره‌های استارلینک

موشک “فالکون 9” با حمل 23 ماهواره “استارلینک” در مدار زمین توانست رکورد جدیدی را در استفاده مجدد از خود به جای بگذارد.

به گزارش ایسنا به نقل از اسپیس، شرکت «اسپیس ایکس» (اسپیس ایکس) بار دیگر رکورد استفاده مجدد از موشک خود را شکست. یک موشک فالکون 9 23 ماهواره اینترنتی استارلینک را از ایستگاه نیروی فضایی کیپ کاناورال در فلوریدا در ساعت 12:33 بامداد به وقت شرقی شنبه، 23 دسامبر به فضا پرتاب کرد.

به گفته اسپیس ایکس، این نوزدهمین ماموریت برای مرحله اول موشک فالکون 9 بود که به نقطه عطف جدیدی در قابلیت استفاده مجدد دست یافت.

مرحله اول فالکون 9 طبق برنامه ریزی برای نوزدهمین بار به زمین بازگشت و حدود 8.5 دقیقه پس از بلند شدن بر روی سکوی فرود شناور بدون سرنشین اسپیس ایکس در اقیانوس اطلس فرود آمد. در همین حال، مرحله فوقانی فالکون 9 به حمل 23 ماهواره استارلینک به مدار پایین زمین ادامه داد. قرار بود این ماهواره ها حدود 65.5 دقیقه پس از پرتاب در آنجا مستقر شوند.

مرحله اول موشک فالکون 9 پس از فرود بر روی سکوی فرود شناور بدون سرنشین

ایلان ماسک، بنیانگذار و مدیر عامل اسپیس ایکس، می خواهد به بشریت کمک کند تا در مریخ مستقر شود و به دیگر شاهکارهای اکتشافی بلندپروازانه دست یابد. قابلیت استفاده مجدد از موشک بخش کلیدی این چشم انداز است که به کاهش هزینه پروازهای فضایی و افزایش سرعت آنها کمک می کند.

رکوردهای استفاده مجدد از SpaceX دوام زیادی ندارند. رکورد قبلی 18 پرواز برای موشک فالکون 9 تنها در ماه گذشته بود.

SpaceX تاکنون بیش از 90 ماموریت مداری را در سال 2023 انجام داده است. بیشتر آنها به ساخت شبکه ماهواره ای پهن باند Starlink اختصاص یافته است که در حال حاضر از حدود 5200 ماهواره عملیاتی تشکیل شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *