خبرگرافی

درآمد باج‌افزار‌ها در سال ۲۰۲۳ رکورد زد

درآمد باج‌افزار‌ها در سال ۲۰۲۳ رکورد زد

پرداخت باج افزار برای اولین بار در سال 2023 از 1.1 میلیارد دلار گذشت و رکوردهای قبلی را شکست. ظاهرا سال گذشته یک دوره فوق العاده سودآور برای باج افزار بوده است.

به گزارش دیجیاتو، در سال گذشته، پرداخت باج از طریق بدافزارهای مختلف تقریبا دو برابر شد. یعنی از 567 میلیون دلار در سال 2022 به 1.1 میلیارد دلار رسیده است. هدف سوء استفاده کنندگان بیشتر بر موسسات بزرگ، بیمارستان ها، مدارس و سازمان های دولتی متمرکز بوده است.

در سال 2023، نزدیک به 46 سیستم بیمارستانی در ایالات متحده مستقیماً تحت تأثیر باج افزار قرار گرفتند و به دلیل عدم دسترسی به سیستم های اطلاعات بیمار دچار اختلال شدند. این تعداد نسبت به 25 مورد در سال 2022 و 27 در سال 2021 افزایش قابل توجهی داشته است.

رکورد باج افزار در سال 2023

با کاهش تعداد باج افزارها در سال 2022، تصور می شد که ابزارها، قوانین و اقدامات امنیتی نتیجه دهد، اما به نظر می رسد که امسال تنها یک استثنا بود، زیرا مسائل ژئوپلیتیکی مانند حمله روسیه به اوکراین احتمالاً باعث کاهش باج افزارها می شود. درگیری بین دو کشور نه تنها عملکرد برخی از مهاجمان سایبری را مختل کرده است، بلکه تمرکز آنها را از منافع مالی به سمت حملات سایبری با انگیزه سیاسی با اهداف جاسوسی و خرابکاری تغییر داده است.

بسیاری از اپراتورهای باج افزار در اروپای شرقی مانند روسیه و اوکراین مستقر هستند. به همین دلیل با کاهش نسبی جنگ بین دو کشور شاهد رشد باج افزارها در سال 2023 هستیم.بر اساس برخی گزارش ها حدود 538 نوع جدید باج افزار در سال 2023 ساخته شده است.

اپراتورهای باج افزار در سال 2023 معمولاً به شرکت ها و سازمان های بزرگی مراجعه کرده اند که احتمال بیشتری برای دریافت مبالغ هنگفت از آنها وجود دارد. به عنوان مثال تنها از استودیوی معروف MGM حدود 100 میلیون دلار اخاذی شده است.

تا زمانی که تعداد حملات افزایش یابد و سازمان های بزرگ به پرداخت این باج ها ادامه دهند، عملیات باج افزار می تواند بسیار سودآور باشد. به طور کلی، سال 2023 علیرغم تلاش های مجری قانون برای ایجاد اختلال در عملکرد باج افزار، سال خوبی برای باج افزار بوده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *