خبرگرافی

«دختران در ریاضی ضعیف هستند» واقعیت است؟

این کلیشه که دختران در ریاضیات خوب نیستند (حداقل نه به خوبی پسرها) رایج است و اغلب توسط کودکان و بزرگسالان تأیید می شود. هم والدین و هم معلمان تمایل دارند توانایی ریاضی دختران را در مقایسه با عملکرد واقعی ریاضی آنها دست کم بگیرند. برخی شواهد نشان می دهد که کلیشه های معلمان در مورد توانایی ریاضی دختران، اعتماد به نفس دختران را تضعیف می کند و نمرات آنها را در آزمون های ریاضی پایین می آورد.

به گزارش خبرآنلاین، در سال های اخیر تحقیقات در زمینه عدم حضور زنان در رشته ها و رشته های STEM افزایش یافته است. (STEM مخفف علم، فناوری، مهندسی و ریاضیات است که در این گزارش به معنای واقعی کلمه از اصطلاح رشته های فنی استفاده کرده ایم). مشاغل فنی معمولاً دارای درآمد بالاتر و تقاضای بیشتری هستند. توضیحات بالقوه برای اینکه چرا زنان کمتر به دنبال این مشاغل هستند، بی‌شمار است.

آیا به این دلیل است که زنان به اندازه مردان به مشاغل فناوری علاقه ندارند؟ یا فرهنگ بیش از حد مردانه برخی از این مشاغل باعث می شود زنان احساس ناراحتی کنند؟ یا، بحث برانگیزتر، آیا شکاف جنسیتی می تواند نتیجه تفاوت جنسیتی ذاتی در استعداد برای رشته ها و مشاغل فنی باشد؟ تحقیقات جدید منتشر شده در مجله Psychological Science به توضیح جدیدی در مورد اینکه چرا دختران از دنبال کردن رشته های فنی دلسرد می شوند اشاره می کند. بر اساس این تحقیق، دلیل آن این نیست که دختران در ریاضیات خوب نیستند، بلکه اغلب در محاصره همسالانی هستند که معتقدند پسرها ذاتاً در ریاضیات بهتر هستند.

این کلیشه که دختران در ریاضیات خوب نیستند (حداقل نه به خوبی پسرها) رایج است و اغلب توسط کودکان و بزرگسالان تأیید می شود. هم والدین و هم معلمان تمایل دارند توانایی ریاضی دختران را در مقایسه با عملکرد واقعی ریاضی آنها دست کم بگیرند. برخی شواهد نشان می دهد که کلیشه های معلمان در مورد توانایی ریاضی دختران، اعتماد به نفس دختران را تضعیف می کند و نمرات آنها را در آزمون های ریاضی پایین می آورد. اگرچه تأثیر همسالان نقش مهمی در شکل‌گیری نگرش‌ها و علایق کودکان دارد، اما کمتر به تأثیر پیام‌های منفی درباره توانایی ریاضی دختران که از همسالان سرچشمه می‌گیرد، توجه شده است.

تحقیقات علمی:

در ابتدای سال تحصیلی، قبل از شرکت دانش‌آموزان در آزمون، دختران و پسران نظرسنجی‌هایی را انجام دادند که شامل این سؤال بود: “آیا موافقید که پسرها به طور طبیعی در ریاضیات بهتر از دختران هستند؟”

سپس محققان این کلیشه را با تعیین نسبت دانش‌آموزان کلاس که معتقد بودند پسران ذاتاً از دختران در توانایی ریاضی برتر هستند، بررسی کردند. کلاس‌ها در نسبت دانش‌آموزانی که گزارش دادند پسران به طور طبیعی در ریاضیات بهتر از دختران بودند، بسیار متفاوت بود و از 13 تا 92 درصد متغیر بود.

جالب اینجاست که نسبت دانش‌آموزان یک کلاس که این کلیشه را تأیید می‌کنند، به تعداد دختران یا پسران یک کلاس ارتباطی نداشت. در مرحله بعد، پژوهشگران نمرات آزمون‌های استاندارد شده‌ای را که توسط همه دانشجویان اواسط ترم گرفته شده بود، به دست آوردند.

شاید جالب‌ترین یافته این بود که به‌نظر می‌رسد اشتراک‌گذاری یک کلاس درس با همسالانی که معتقد بودند دختران در ریاضی بد هستند، نمرات آزمون ریاضی دختران را کاهش می‌دهد و نمرات پسران را اندکی افزایش می‌دهد. همانطور که انتظار می رفت، محققان این الگو را فقط برای نمرات ریاضی یافتند، نه برای نمرات انگلیسی.

کلیشه های جنسیتی بر توانایی و اعتماد به نفس دختران تأثیر می گذارد

لازم به توضیح است که عوامل بسیاری بر باور کودکان نسبت به توانایی های ریاضی و علاقه آنها به ادامه تحصیل در رشته های فنی تأثیر می گذارد. علاوه بر این، این پژوهش با تمرکز بر یک گروه از دانشجویان محدود شد. اما نکته مهم این مطالعه این است که شواهدی را ارائه می دهد که نشان می دهد کلیشه ها در مورد جنسیت و ریاضی می توانند بر باورهای دختران در مورد توانایی های ریاضی خودشان و همچنین عملکرد واقعی آنها در ارزیابی ریاضی تأثیر بگذارند.

این مطالعه جدید علاوه بر تشویق دختران به ادامه تحصیل در رشته های فنی، نشان می دهد که اگر می خواهیم حضور زنان در مشاغل فنی را افزایش دهیم، باید باورهای همسالان خود را نیز به چالش بکشیم. مهم نیست که توانایی یک دختر در ریاضی چقدر خوب است، اگر او توسط همکلاسی هایی احاطه شود که این پیام را می دهند که دختران در ریاضیات بد هستند، ممکن است شروع به باور آن کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *