خبرگرافی

حیات فرازمینی‌ها در سردترین مناطق فضا!

در سال 2020، فضاپیمای ژاپنی هایابوسا 2 از سیارک ریوگو بازدید کرد و موفق شد نمونه های ارزشمندی از سنگ فضایی را به زمین بازگرداند. البته، برای سال‌های آینده، به لطف آن نمونه‌ها، درباره این سیارک کوچک و محیطی که در آن شکل گرفته است، بیشتر خواهیم آموخت.

امروز دانشمندان جدیدترین یافته‌های Ryogo را منتشر کردند که نشان می‌دهد ترکیبات آلی خاصی به نام PAHs ممکن است در مناطق سرد فضا تشکیل شوند. این نتایج ممکن است به ما در درک بهتر چگونگی شکل گیری سیارات و در نهایت حیات کمک کند.

PAH ها یا هیدروکربن های پلی آروماتیک گروهی از ترکیبات هیدروکربنی چند حلقه ای هستند. بیشتر کربن جهان در این PAH ها وجود دارد. شما حتی می توانید PAH ها را روی زمین ببینید که معمولاً زمانی تشکیل می شوند که یک چیز ارگانیک به طور کامل نمی سوزد، مانند باقیمانده های آتش کمپ یا زغال چوب که روی کباب می ماند. در سرتاسر فضا، PAH ها به طور طبیعی در سحابی ها، قرص های پیش سیاره ای، محیط بین ستاره ای و شهاب سنگ ها یافت می شوند.

یافته جدید شگفت آور است زیرا نشان می دهد که PAH ها نه تنها در نواحی گرم اطراف ستاره ها، بلکه در مناطق سرد فضا نیز می توانند تشکیل شوند. دانشمندان مرکز ژئوشیمی آلی و ایزوتوپ های استرالیای غربی PAH را با سوزاندن گیاهان تولید کردند. سپس آنها این مولکول ها را با قطعات بازگشتی از ریوگو به زمین و با قطعات شهاب سنگ مارکیسون که در سال 1969 به جنوب استرالیا برخورد کرد، مقایسه کردند.

به گفته یکی از محققان، پیوند بین ایزوتوپ‌های کربن سبک و سنگین در PAHها برای آشکار کردن دمایی که در آن تشکیل می‌شوند، تجزیه و تحلیل شد و مشخص شد که PAH‌های انتخابی از ریوگو و مارکیسون دارای خواص متفاوتی هستند: PAH‌های کوچک‌تر احتمالاً در فضا شکل بگیرد قسمت‌های بیرونی سرد هستند، در حالی که بزرگ‌ترها احتمالاً در محیط‌های گرم‌تر، مانند نزدیک یک ستاره یا داخل یک جرم آسمانی تشکیل شده‌اند.

سیارک ریوگو توسط Hayabusa 2 تصویربرداری شده است

به دلیل محتوای کربن، PAH ها نیز تقریباً بلوک های سازنده حیات هستند. این شواهد دیگری است مبنی بر اینکه PAH ها ممکن است در دماهای سرد تشکیل شوند و بنابراین می توانند زندگی را در چنین شرایط سردی تقویت کنند.

ریوگو یک سیارک نوع C است، به این معنی که حاوی مقادیر قابل توجهی کربن و آب است. این نوع سیارک ها به عنوان کپسول های زمان عمل می کنند و می توانند سرنخ هایی در مورد چگونگی شکل گیری منظومه شمسی ارائه دهند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *