خبرگرافی

جراحی کاشت الکترود در مغز دختر ۱۲ ساله انجام شد

منصور پرورش، جراح مغز و اعصاب و فوق تخصص استریوتاکسی و عملکردی مغز گفت: جراحی کاشت الکترود در مغز کودکان (DBS) برای اولین بار در ایران در گروه سنی اطفال به منظور کنترل تشنج های مقاوم به درمان دارویی در 12 سال انجام شد. دختر بچه ای در مجتمع بیمارستانی حضرت رسول اکرم (ص) با موفقیت به پایان رسید.

به گزارش مهر، وی با تشکر از همکاران فوق تخصص مغز و اعصاب و صرع بیمارستان فیروزگر که در این عمل همکاری کردند، افزود: در این روش درمانی با کاشت الکترود در هسته های عمیق تالاموس، تشنج بیمار نسبت به درمان مقاوم می شود. برنامه ریزی لازم بر روی سیستم DBS کنترل خواهد شد.

پورش در ادامه توضیح داد: ابتدا با انجام سی تی و ام آر آی مغز و نقشه برداری دقیق از ساختارهای مغز، محل مورد نظر مشخص می شود و سپس بر اساس محاسبات نرم افزاری، مسیر عبور الکترود از نواحی ایمن و در نهایت مشخص می شود. ، با کمک سیستم استریوتاکسی الکترود. با دقت بالایی در محل مورد نظر نصب و ثابت می شود. پس از آن، سیستم DBS به یک ژنراتور ظریف زیر پوست قفسه سینه متصل می شود که با ارسال پالس های تنظیم شده به عمق ساختارهای مغز از تشنج جلوگیری می کند.

وی افزود: برنامه ریزی سیستم مولد پالس الکتریکی پس از 2 هفته توسط متخصصین مغز و اعصاب و فوق تخصص صرع انجام می شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *