خبرگرافی

تولد اولین کودک هوش مصنوعی جهان

اگرچه تانگ تانگ شبیه یک دختر بچه است، اما ظاهراً این موجود عجیب آخرین پیشرفت بزرگ در هوش مصنوعی است. تانگ تانگ به معنای “دختر کوچک” پس از معرفی توسط دانشمندان موسسه هوش مصنوعی پکن به عنوان اولین کودک هوش مصنوعی جهان شناخته شد.

به گزارش روزیاتو، طبق ادعای سازندگانش، تانگ تانگ می تواند وظایفی را برای خود تعریف کند، به طور خودکار یاد بگیرد و اطراف خود را کشف کند.

علاوه بر این، اگرچه همه چیز شبیه چیزی خارج از فیلم علمی تخیلی The Creator به نظر می رسد، مهندسان TongTong می گویند این هوش مصنوعی حتی می تواند احساسات را تجربه کند! او احساس شادی، خشم و غم دارد.

اولین هوش مصنوعی نوزاد در نمایشگاه فناوری‌های هوش مصنوعی پیشرفته در پکن در اواخر ژانویه رونمایی شد.

برخلاف روبات‌هایی که ممکن است در فیلم‌هایی مانند ترمیناتور دیده باشید، تانگ تانگ شکل فیزیکی ندارد و در یک محیط مجازی عمل می‌کند.

سازندگان آن می گویند که تانگ تانگ هوش و توانایی های یک کودک 3 یا 4 ساله را نشان می دهد.

بازدیدکنندگان می‌توانند با TongTong صحبت کنند و وظایفی را به او محول کنند، مانند درخواست برای مرتب کردن اتاق، که TongTong اقداماتی را برای انجام آن انجام می‌دهد.

اگر چیزی خیلی بالا بود، هوش مصنوعی یک مدفوع پیدا می کرد تا بتواند بدون کمک خارجی به آن برسد. در همین حال، اگر انسانی یک لیوان شیر را در اتاق مجازی بریزد، تانگ تانگ استنباط می کند که نیاز به تمیز کردن دارد و حوله ای برای تمیز کردن آن پیدا می کند. منحصر به فرد ترین ویژگی TongTong توانایی آن در تنظیم وظایف خود است.

ربات های هوش مصنوعی مانند ChatGPT و Google Bard فقط بر اساس درخواست های انسانی عمل می کنند و مستقل عمل نمی کنند. حتی پیشرفته‌ترین روبات‌ها واقعاً مستقل عمل نمی‌کنند. برخی از ربات های مبتنی بر هوش مصنوعی مانند Amca به دستورات انسانی نیاز دارند.

مشخص نیست که آیا TongTong واقعاً خودمختار است یا خیر، اما به نظر می رسد که نسبت به هوش مصنوعی قبلی مستقل تر است. به گفته سازندگان آن، TongTong می تواند وظایف جدیدی را بر اساس ارزش های مشترک انسانی و شهود تعریف کند.

اما هنوز مشخص نیست که آیا واقعاً توانایی های ادعا شده را دارد یا خیر. آینده نشان خواهد داد که هوش مصنوعی چقدر می تواند مستقل باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *