خبرگرافی

توسعه اقتصاد دریا محور در قالب استفاده از ظرفیت های ترانزیتی و ایجاد مجتمع های کشتی سازی

خبرگرافی، کامبیز جهانبانی مدیرعامل کشتیرانی دریای خزر با محمد سجاد سیاهکارزاده رئیس هیئت مدیره و مدیرعامل سازمان منطقه آزاد انزلی دیدار و در خصوص سازوکارهای بهره برداری از توسعه محورهای دریایی جمهوری اسلامی ایران گفتگو و تبادل نظر کرد. در معادلات دریای خزر و کریدورهای بین المللی مورد بحث قرار گرفت.

سیاهکارزاده در این نشست با تشریح هم افزایی نهادهای دولتی و بخش خصوصی فعال در حوزه دریایی یکی از راهبردهای اصلی سازمان متبوع خود، بر لزوم برنامه ریزی و آماده سازی منطقه آزاد تجاری انزلی برای دوران پسابرجام تاکید کرد. ، توضیح داد: طبق معمول الگوی رفتار دولت در بازار نهادهای دولتی تقاضا محور است، یعنی برنامه ریزی بر اساس پیش بینی نیست بلکه بر اساس نیازهای فعلی بازار است، البته این امر در دستور کار قرار گرفته است. بخش های مختلف سازمان منطقه آزاد انزلی خواهد داشت.

رئیس هیئت مدیره و مدیرعامل سازمان منطقه آزاد انزلی تصریح کرد: تمامی قطعات لازم برای استفاده حداکثری از اتصال ریلی به مجتمع بندری کاسپین در مولفه‌هایی مانند زیرساخت‌های لجستیکی بندر – انبار و تامین کالا مورد نیاز است و به طور مرتب خطوط کشتیرانی و کشتیرانی را افزایش می‌دهد. وی افزود: توسعه همکاری های حمل و نقل ترکیبی با بنادر کشورهای حاشیه دریای خزر، خلیج فارس و دریای عمان، باید با افزایش میزان کالاهای ترانزیتی، مسیرهای ترانزیتی آماده و آماده شود. منطقه آزاد تجاری انزلی علاوه بر تقویت کریدورها به ویژه کریدور شمال-جنوب و کریدور چین-قزاقستان-ایران یکی از مهمترین اولویت ها برای اجرای سیاست های توسعه دریامحور محسوب می شود.

در این نشست مدیرعامل کشتیرانی دریای خزر با ارائه تحلیلی از توانمندی های بنادر مختلف دریای خزر برای توسعه همکاری های دریایی با کشورمان، گزارشی از توانمندی های ناوگان دریایی در بزرگترین دریاچه جهان ارائه کرد. و افزود: مجتمع بندری کاسپین به دلیل برخورداری از ورودی و خروجی مناسب، مناسب است و اتصال آتی به شبکه ریلی سراسری یکی از بنادر متمایز و امیدوارکننده کشورمان در شمال کشور، تجارت آزاد انزلی محسوب می شود. زون و کریدورهایی که از آنها عبور می کنند به خط راه آهن داخلی و همچنین به شبکه راه آهن داخلی و خارجی متصل می شوند.

وی با تشریح سازوکارها و راهکارهای هم افزایی بخش های مختلف بخش حمل و نقل و ترانزیت داخلی برای به حداکثر رساندن ظرفیت ها و مزیت های کریدورهای بین المللی عبوری از کشورمان، گفت: یکی از فرصت ها و مزیت های مغفول مانده، مجموعه بندری کاسپین است. یکی از بهترین نکات برای تاسیس و راه اندازی شرکت های کشتی سازی تعمیرات منظم کشتی است که می تواند افق های جدیدی برای درآمدزایی و ارزش افزوده به اقتصاد دریایی کشورمان ایجاد کند چرا که بسیاری از صنایع دیگر را متحول می کند و بازار تا سی سال بعد باقی خواهد ماند.

لازم به ذکر است در این نشست طرفین در خصوص استفاده از ظرفیت های جدید پس از اتصال به شبکه ریلی، گزینه های ترانزیتی بین المللی و همکاری در ایجاد مجتمع های کشتی سازی با حضور شرکت های بین المللی به توافق رسیدند.

پست «توسعه اقتصاد دریایی در قالب استفاده از ظرفیت های ترانزیتی و ایجاد مجتمع های کشتی سازی» appeared first on پایگاه اطلاع رسانی دیارمیرزا.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *