خبرگرافی

تنها ۲۴ قطعه «میش‌مرغ» در ایران باقی مانده است

معاون محیط طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه تنها 24 قطعه میش در ایران وجود دارد، اظهار داشت: با وجود تعداد کم این گونه، تنوع ژنتیکی آن مناسب است و می تواند با اصلاح نژاد خود را احیا کند. .

حسن اکبری در گفتگو با ایسنا تاکید کرد: میش گونه ای است که از یوزپلنگ هم بدتر است و در خطر انقراض است. طبق آخرین بررسی های انجام شده در سال جاری، تنها ۲۴ قطعه جوجه در ایران وجود دارد. این گونه در جهان وضعیت خوبی ندارد اما در برخی از همسایگان شمالی ایران دارای جمعیت خوبی است اما پراکنش در ایران بسیار کم است. این پرنده در سال های گذشته در بخش وسیعی از غرب کشور حضور داشت اما اکنون در منطقه بسیار کوچکی زندگی می کند.

وی ادامه داد: گستره پراکنش مرغ مینا بسیار کم و جمعیت آن بسیار محدود است. در شهرستان بوکان آذربایجان غربی تنها یک زیستگاه به نام پناهگاه حیات وحش «سوتاو و حمامیان» وجود دارد که آن هم منطقه حفاظت شده دیم است و گندم زارهای مردم در آن قرار دارد و بیشتر این مناطق به کشت گندم دیم می پردازند، بنابراین گوسفندان نیز جزو این مناطق هستند. مزارع گندم مردم زندگی می کنند. بین این گندم زارها نقاط کوچکی به نام اراضی ملی وجود دارد که تپه های غیرقابل کشت هستند.

خسارت برداشت مکانیکی محصولات کشاورزی به جوجه ها

معاون محیط طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست تاکید کرد: زیستگاهی برای این گونه باقی نمانده است، ضمن اینکه این پرنده در قزوین و همدان به سمت غرب تا مغان، اردبیل، مناطقی از آذربایجان شرقی و غربی، کردستان و عمده یافت شده است. قطعات. قبلاً در غرب کشور زندگی می کرد، اما اکنون گسترش آن به بوکان و در منطقه گندم زارهای مردم محدود شده است، زیرا گندم زارها بعد از اردیبهشت قد می کشند و سرپناه و پوشش خوبی روی زمین، میش ها ایجاد می کند. در میان این گندم زارها پناه بگیرید و تخم بگذارید. انجام می دهند. معمولاً 2 یا 3 تخم می گذارد و پس از بیرون آمدن تخم ها، این جوجه ها در میان گندم پنهان می شوند تا زمانی که بزرگ شوند و قدرت پرواز پیدا کنند.

وی افزود: روند اختفای جوجه ها در مزارع گندم مربوط به زمان برداشت محصولات کشاورزی است. در گذشته های دور برداشت گندم به صورت دستی انجام می شد و به این پرندگان آسیبی نمی رسید، در حالی که چند سالی است که برداشت گندم به صورت مکانیکی انجام می شود و هنگام برداشت، جوجه هایی که ضعیف هستند و قدرت پرواز ندارند توسط “کمباین” زیر گرفته می شوند. “. و ناپدید می شوند. از سوی دیگر مسائلی مانند وجود سگ های ولگرد در منطقه و زباله ها خطرات زیادی را برای این گونه به وجود آورده است.

معاون محیط طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست افزود: در زمینه محدودسازی و کنترل جمعیت سگ های ولگرد اقدامات بسیار خوبی انجام شده و جمعیت آنها در سال گذشته تا حدودی محدود شده است. برای مشکل تغییر مکان زباله مطالعات و اقدامات لازم انجام شده و در زمینه انتقال و مدیریت آن پیشرفت خوبی حاصل شده است.

خرید زمینی به مساحت 32 هکتار توسط سازمان حفاظت محیط زیست برای پناهگاه گوسفندان

به گفته اکبری، سازمان حفاظت محیط زیست وارد این موضوع شد و 23 هکتار مساحت را در اختیار گرفت و در این منطقه به عنوان هسته زیستگاه سازمان محیط زیست به کشت گندم می پردازد و در فصل خرداد به استثنای محصول برداشت نمی کند. جوجه هایی که به این منطقه می آیند. به دنبال سرپناه هستند، آسیب نبینند، همچنین در زمینه آموزش جوامع محلی نیز اقدامات مناسبی از سوی سازمان های مردم نهاد و فعالان محیط زیست انجام شده است. یک پروژه بین المللی در آنجا تعریف شد و یک سازمان مردم نهاد با حمایت بین المللی و همکاری نزدیک با سازمان حفاظت محیط زیست توانست آموزش های گسترده ای را به مردم و جوامع محلی ارائه دهد. در نتیجه جوامع محلی به این پرنده احترام گذاشته اند و چیزی به نام شکار غیرقانونی میش در آن منطقه وجود ندارد و مردم می دانند که جمعیت این پرنده بسیار کم، کمیاب، کمیاب و در خطر انقراض است. آنها آن را شکار نمی کنند.

وی ادامه داد: یکی از حمایت های مردم از میش این است که مقداری از محصولات خود را با تاخیر برداشت کردند که به زنده ماندن میش کمک می کند. سازمان حفاظت محیط زیست هر ساله بخشی از محصولات کشاورزی را در ظرفیت و اعتبار محدود خود «سرپا» خریداری می کند که بعداً قابل برداشت است و این می تواند به نجات جوجه ها نیز کمک کند.

معاون محیط طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست افزود: سال گذشته با همکاری یک شرکت دانش بنیان مطالعه ای انجام شد که اعلام کرد می تواند از پهپاد و تصویربرداری هوایی با تکیه بر هوش مصنوعی برای عکاسی استفاده کند. پرورش میش و محل پرورش میش. شناسایی و به سازمان حفاظت محیط زیست اعلام کند که اگر این اتفاق می افتاد می توانستیم اطراف لانه آنها را به شعاع حدود 100 متر بخریم و یا با تفاهم با کشاورز اقدامی انجام شود تا محصولات آن تولید شود. منطقه برداشت نمی شد و مرغ ها می توانستند جوجه های خود را در آنجا پرورش دهند و از نابودی این جوجه ها توسط کمباین جلوگیری کنند، اما متاسفانه شرکت دانش بنیان اقدام لازم را انجام نداد.

وی ادامه داد: بر اساس رایزنی های انجام شده در تلاش هستیم از سایر شرکت ها و تکنیک های شرکت های دانش بنیان برای شناسایی محل پرورش جوجه ها و حفاظت از آنها به صورت نقطه به نقطه استفاده کنیم. علاوه بر این، در فصل تابستان که گندم برداشت می شود، جوجه ها آن منطقه را ترک کرده و به مناطقی می روند که محصولاتی مانند یونجه، نخود، عدس و محصولاتی که خوراک ترکیبی برای جوجه ها هستند، یا به مناطقی که دارای پوشش طبیعی هستند، می روند. مقدار حشرات در این مناطق مهم است، آنها پناه می گیرند.

تعیین منطقه شکار ممنوع در سقز “کردستان”

اکبری افزود: از جمله این مناطق منطقه ای از شمال سقز در کردستان است. در این منطقه جمعیت مرغوبی در فصل تابستان وجود دارد و همکاران ما در کردستان تلاش خوبی کردند و این منطقه شناسایی شد و به زودی شکار در آن منطقه اعلام می شود. امیدواریم بتوانیم بازرسی و کنترل مناسبی در این زمینه داشته باشیم. تغییرات کاربری اراضی در این منطقه زیاد است و فعالیت های معدنی انجام می شود و باعث آسیب به زیستگاه گوسفندان می شود. مکاتباتی در سطح استان به صورت جدی انجام شده است، امیدوارم دستگاه ها به نجات این گونه نادر کمک کنند و فعالیت هایی که منجر به تغییر زیستگاه می شود در آن منطقه کاهش یابد. این زیستگاه می تواند تکیه گاه مناسبی برای منطقه «سوتاو و حمامیان» باشد و هر دو منطقه می توانند از زیستگاه های بزرگتر محافظت کرده و وضعیت این گونه را بهبود بخشند.

وی افزود: به دلیل اینکه جمعیت پایه مرغ در ایران بسیار ضعیف است، سعی کرده ایم با کارشناسان خارج از سازمان درباره نحوه تقویت جمعیت پایه مرغ بحث های مفصلی داشته باشیم. رایزنی ها و نشست های مشترکی با ترکیه به منظور واردات تخم، جوجه یا استوک از منطقه مرزی ترکیه که در آن جوجه ها پرورش داده می شود و افزایش جمعیت این گونه انجام شده است.

به گفته معاون محیط طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست، اولین قدم برای واردات این نوع مرغ به کشور انجام مطالعات ژنتیکی است تا ببینیم مرغ های کشورمان با کشورهای همسایه تفاوت ژنتیکی دارند یا خیر. که این مطالعه با همکاری دانشگاه تربیت مدرس انجام شد و نتایج این تحقیق نشان داد که تفاوت ژنتیکی بین میش های ایران و کشورهای همسایه وجود ندارد و در صورت وجود مسائل فنی و فرآیند تولید مثل و همچنین مشکل زایی مرغ مناسب تشخیص داده شود و بتوانیم آنها را وارد کنیم، جمعیت آنها تقویت می شود. خواهد بود

تنوع ژنتیکی جوجه ها در ایران غنی است

وی تاکید کرد: اگرچه طبق آخرین سرشماری تعداد جوجه ها در ایران زیاد نیست و تنها 24 قطعه در کشور وجود دارد، اما همین تعداد نیز از تنوع ژنتیکی بسیار خوبی برخوردار بوده و بررسی های ژنتیکی نشان داده است که کاهش در جمعیت این گونه، تنوع ژنتیکی خود را کاهش نداده است، در حالی که برخی از گونه ها مانند گوزن زرد که در کشور ما بیش از 350 عدد از آن وجود دارد، از نظر ژنتیکی بسیار ضعیف هستند و تنوع ژنتیکی کل این گونه برابر است. به چهار آهو، بنابراین جمعیت گوسفندان مناسب تلقی می شود که بتواند با تولید مثل خود را احیا کند.

اکبری در پایان تاکید کرد: مهمترین اقدامی که می توان انجام داد این است که باید روی زیستگاه ها تمرکز کرد و تضادها و تهدیدات زیستگاهی موجود را کاهش داد و اجازه داد که جمعیت مرغ در کلنی های متعدد خود در دو استان (آذربایجان غربی و کردستان) بهبود یابد. ). . سازمان حفاظت محیط زیست در تلاش است تا با کاهش تهدیدات و درگیری ها و همچنین فراهم آوردن شرایط پرورش و بهبود شرایط زمستان گذرانی، جمعیت این گونه در کشور را تقویت کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *