خبرگرافی

تماشای سلاح کشنده و مخوف شکارچی خونسرد

یک هرپتولوژیست با فیلمبرداری از لحظه شکار جوندگان توسط مارها در حرکت آهسته، کشف کرد که نحوه شکار مارها در گونه های مختلف به دو دسته “مهاجم” و “لنجرز” تقسیم می شود. تفاوت این دو ریشه در دندان هایشان دارد.

به گزارش خبرآنلاین، گروه اول یا «ضربه ها» با سرعتی بسیار بالا، دندان های سوزنی مانند فک پایین خود را در بدن طعمه فرو می کنند. سپس با بستن فک به بدن طعمه (مارهای سمی) سم تزریق می کنند و یا با فشار طعمه را از بین می برند.

بوآها و پیتون ها از جمله مارهایی هستند که با این روش طعمه خود را شکار می کنند. گروه دوم مارها، مارها، آهسته تر ضربه می زنند و دهان خود را به این اندازه باز نمی کنند. در عوض، طعمه خود را به طور همزمان با هر دو فک می گیرند.

دانشمندان مدت‌هاست که نیش مار را مطالعه کرده‌اند، اما بقیه دندان‌ها تا حد زیادی نادیده گرفته شده‌اند. آنها قبلاً فکر می کردند که تمام دندان ها در گونه های مختلف مارها یکسان است و تأثیر خاصی در نحوه شکار آنها ندارد. اما این آزمایش‌ها چیز دیگری را نشان داد، در حالی که ممکن است دندان‌های مارهای دیگر به اندازه دندان‌های نیش‌شان توجه دانشمندان را به خود جلب نکرده باشد، اما اکنون اطلاعات زیادی در مورد چگونگی تکامل آنها و شکار چه نوع طعمه‌ای فاش می‌کنند.

مار پیتونی که در آزمایشگاه مورد بررسی قرار گرفته است

هرپتولوژیست با تحقیق و مطالعه بیش از ده گونه مار دریافت که برخی از مارها مانند بوآها دارای دندان های باریک در فک پایین جلویی خود هستند در حالی که برخی دیگر مانند شاه مارها دارای دندان های قوی تر و پهن تر هستند. او همچنین از اشعه ایکس برای اسکن فک و دندان تقریباً 70 مار از 13 گونه استفاده کرد. او با استفاده از ویدئوی اسلوموشن، از حمله مارها به جوندگان برای تجزیه و تحلیل رفتار آنها فیلم گرفت.

مارها با توجه به نوع دندان‌هایشان به دو دسته تقسیم می‌شدند، اما چیزی که توجه این محقق را به خود جلب کرد، شکل متفاوت دندان‌ها در گونه‌های مختلف مارها نبود، بلکه تأثیر این دندان‌ها بر نوع شکار آنها بود. او در واقع معتقد بود که عوامل زیادی می توانند بر نحوه شکار مارها تأثیر بگذارند، بنابراین انتظار نداشت که پاسخ او با مطالعه دندان های مارها باشد. با این حال، به گفته این هرپتولوژیست، گونه های خاص مارها، مانند آنهایی که روی درختان یا زیر زمین زندگی می کنند، ممکن است در هیچ یک از این دو دسته قرار نگیرند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *