خبرگرافی

تزریق این ۲ واکسن اجباری شد

برنامه واکسیناسیون کودکان کشور از بهمن ماه تغییر می کند و دو واکسن «پنوموکوک» و «روتاویروس» به برنامه ملی واکسیناسیون کودکان اضافه می شود. تاکنون این دو واکسن به صورت رایگان در اختیار مردم قرار می‌گرفت و می‌توانستند به‌صورت اختیاری آن‌ها را از داروخانه‌ها خریداری کرده و برای فرزندان خود تزریق کنند. این موضوع همیشه خانواده ها را با مشکلات زیادی مواجه کرده است. زیرا واکسنی مانند روتاویروس که باید دو بار به کودک تزریق می شد، همیشه به مقدار کم در داروخانه ها موجود بود و اغلب یافت نمی شد و فروشندگان مستقل و غیررسمی آن را با قیمت های گزاف می فروختند. چیزی حدود 15 میلیون تومان. یعنی هر دوز 7 میلیون و 500 هزار تومان! اما از ماه آینده این دو واکسن اجباری و رایگان خواهد بود.

به گزارش همشهری آنلاین، قرار بود دو واکسن روتاویروس و پنوموکوک توسط پژوهشکده انستیتو پاستور تولید و تا دهه فجر امسال رونمایی شود تا نسخه ایرانی آن در اختیار خانواده ها قرار گیرد و واردات این دو واکسن به پایان برسد. . این خبری بود که بهرام عین اللهی وزیر بهداشت اواخر شهریورماه امسال در بازدید از انستیتو پاستور اعلام کرده بود اما حالا اخیرا وزارت بهداشت اعلام کرده که در حال حاضر تولید داخلی نخواهیم داشت و این دو واکسن فعلا وارد می شود.

اما بیماری های پنوموکوک و روتاویروس چیست و تا چه حد برای کودکانی که واکسیناسیون آنها اجباری و در دستور کار کشوری واکسیناسیون قرار دارد خطر محسوب می شود؟

ذات الریه یا ذات الریه که در بین عموم مردم با نام ذات الریه شناخته می شود، یک بیماری باکتریایی است که توسط 13 سویه باکتری ایجاد می شود و بیشتر کودکان زیر 5 سال را مبتلا می کند و به گفته مسئولان کشور، 20 تا 30 درصد افراد مبتلا به این بیماری هستند. از این بیماری در دنیا می میرند. آنها خود را گم می کنند، بیش از یک میلیون نفر از آنها کودکان زیر 5 سال هستند.

اهمیت این بیماری به حدی است که سازمان جهانی بهداشت و یونیسف روز 12 نوامبر را به عنوان روز جهانی پنومونی نامگذاری کرده اند. علائم خفیف این بیماری اغلب شبیه علائم آنفولانزا است، اما بیشتر طول می کشد. پنوموکوک ممکن است باعث عفونت گوش داخلی، سینوس ها، ریه ها، خون و مغز شود.

روتاویروس نیز یک ویروس بسیار مسری است که بیشتر کودکان به ویژه کودکان زیر 5 سال را درگیر می کند و مهم ترین علائم آن اسهال آبکی طولانی مدت، تب، استفراغ و گاهی دردهای شکمی است. تاکنون 9 نوع روتاویروس در جهان شناسایی شده است و سالانه بیش از 500 هزار کودک زیر 5 سال در سراسر جهان بر اثر این بیماری جان خود را از دست می دهند.

برنامه جدید واکسیناسیون کودکان

بر اساس برنامه جدید واکسیناسیون کودکان که از سوی وزارت بهداشت در اختیار دانشگاه های علوم پزشکی کشور قرار گرفته و از بهمن ماه امسال اجرایی می شود، واکسن روتاویروس باید در 3 نوبت و واکسن پنوموکوک در 3 نوبت تزریق شود. برنامه سایر واکسن ها نیز مانند قبل خواهد بود.

هنگام تولد: هپاتیت B، فلج اطفال دهان، هپاتیت B

2 ماهگی: فلج اطفال دهان، کوئینتسانس، روتاویروس، پنوموکوک

4 ماهگی: فلج اطفال دهان، کوئینتسنس، فلج اطفال تزریقی، روتاویروس، پنوموکوک

6 ماهگی: فلج اطفال خوراکی، کوئینتسنس، فلج اطفال تزریقی، روتاویروس، سرخک

12 ماهگی: پنوموکوک، MMR

18 ماهگی: MMR، سه گانه، فلج اطفال دهان

6 ساله: فلج اطفال دهان، سه گانه

آیا واکسن پنوموکوک و روتاویروس عوارض جانبی دارد؟

پس از انتشار خبر اضافه شدن واکسن پنوموکوک و روتاویروس به برنامه ملی واکسیناسیون، تعدادی از کاربران در شبکه های اجتماعی واکنش منفی نشان دادند و نسبت به آن ابراز نگرانی کردند. علت نگرانی برخی از کاربران تزریق 4 واکسن مختلف در سنین چهار و شش ماهگی است. برخی از کاربران نیز اظهار داشتند که تزریق اجباری این دو واکسن کار درستی نیست و ممکن است عوارضی داشته باشند. این در حالی است که پزشکان می گویند برنامه ایمن سازی کودکان با واکسن با توجه به افزایش عفونت ها و بیماری های گوارشی در کودکان بسیار ضروری و ضروری است و در برخی کشورها به صورت روتین و در قالب یک برنامه ملی انجام می شود.

دکتر مینو محرز، فوق تخصص بیماری های عفونی در این رابطه می گوید: دوره بیماری ویروسی روتاویروس کمی طولانی است و علائم و سیر آن در کودکان شدیدتر است و گاهی بیماری شدید می شود و کودک را بسیار می کند. ضعیف. به همین دلیل لازم است خانواده ها واکسن روتاویروس را به فرزندان خود تزریق کنند.

دکتر محرز می گوید: توصیه سازمان بهداشت جهانی این است که واکسن روتاویروس حتما به کودکان تزریق شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *