خبرگرافی

آیا خودرو‌ها برای خیابان‌ها بیش از اندازه در حال بزرگتر شدن هستند؟

بعد- خودروهای بزرگ روز به روز محبوب تر می شوند. بر اساس گزارش سازمان غیرانتفاعی حمل و نقل و محیط زیست، در واقع سایز خودروهای متوسط ​​هر دو سال یک سانتی متر افزایش می یابد. با این افزایش اندازه، برخی مشکلات نیز بزرگتر می شوند، از پیامدهای زیست محیطی گرفته تا خطرات ایمنی و دشواری حرکت خودروها در خیابان ها و فضاهای پارکینگ طراحی شده برای خودروهای مدل کوچکتر. از آنجایی که شهر پاریس در فرانسه به سه برابر شدن هزینه پارک خودروهای SUV بزرگ در خیابان های خود رأی می دهد، برای رفع چالش های ناشی از وسایل نقلیه بزرگ چه کاری می توان انجام داد؟

ماشین چقدر بزرگ شد؟

به گزارش خبرگرافی به نقل از بی بی سی، شکل و اندازه خودروها از اواخر دهه 1970 به طور پیوسته افزایش یافته است. دلایل این افزایش اندازه متنوع و پیچیده است. افزودن ویژگی های ایمنی مانند کیسه هوای جلو و جانبی به فضای بیشتری نیاز داشت و یکی از دلایل رقابت این بود که مصرف کنندگان به دنبال وسایل نقلیه لوکس، عجیب و غریب و وارداتی بودند.. در نهایت، صنعت خودرو انگیزه بیشتری برای SUV های بزرگ ایجاد کرد.

در سال 1975، کنگره ایالات متحده مقررات مصرف سوخت را برای وسایل نقلیه مسافربری جدید اصلاح کرد. این استانداردها اهداف مصرف سوخت را تعیین می‌کنند، اما الزامات ملایم‌تری را برای کامیون‌ها و شاسی‌بلندها در مقایسه با خودروهای استاندارد مشخص می‌کنند. استانداردها از آن زمان به‌روزرسانی شده‌اند، اما همچنان استانداردهای مصرف سوخت کمتری را برای خودروهای بزرگ‌تر مجاز می‌سازند. عوامل دیگری نیز دخیل هستند.

قبلاً یک خودروساز طیفی از خودروهای کوچک‌تر را در اروپا، آمریکای جنوبی و بخش‌هایی از آسیا عرضه می‌کرد، در حالی که مصرف‌کنندگان در ایالات متحده و چین، بزرگترین بازارهای خودروی جهان، می‌توانستند از میان طیف وسیعی از گزینه‌های بزرگ‌تر انتخاب کنند.

آپوستولوس پتروپولوس، مدلساز انرژی در تیم World Energy Outlook در موسسه بین المللی، می گوید: “این پدیده ای است که در سراسر جهان گسترش یافته است. ما شاهد هجوم خودروهای SUV در اروپا، چین و آفریقای جنوبی به دلیل ترکیبی از عوامل.” .

ماشین های بزرگ با چالش های بزرگی همراه هستند

حتی وجود یک SUV بزرگ می تواند یک مشکل بزرگ در شهری باشد که حول خودروهای کوچکتر تکامل یافته است. مثلا، در بریتانیا، 161 مدل خودرو برای میانگین فضای پارک در بریتانیا بسیار بزرگ است. بیست و هفت مدل از آن مدل‌ها آنقدر پهن بودند که باز کردن درها در یک فضای پارک محدود دشوار بود.

در اتحادیه اروپا، میانگین عرض خودروهای جدید در حال حاضر از 180 سانتی متر فراتر رفته است که بر مشکل پارکینگ افزوده است.. در همین حال، در ایالات متحده، فشار پارک خودروهای SUV بیش از دو دهه است که خبرساز شده است.

مشکل دیگر افزایش آلاینده های ناشی از وسایل نقلیه بزرگتر است. گزارشی از سوی آژانس حفاظت از محیط زیست ایالات متحده اشاره می کند که “همه انواع وسایل نقلیه در انتشار دی اکسید کربن در پایین ترین حد خود نقش دارند، با این حال، تغییر در بازار خودرو و حرکت به سمت خودروهای شاسی بلند آلایندگی های آینده را افزایش خواهد داد.”

تغییر SUV ها به حالت الکتریکی نیز راه حل کاملی نیست. در حالی که تغییر به وسایل نقلیه الکتریکی گامی ارزشمند به سمت آلایندگی خالص صفر است، افزایش اندازه آن وسایل نقلیه دارای اشکالاتی است. خودروهای مجهز به باتری برقی نیز می توانند در صورت تصادف به پرتابه های سنگین تبدیل شوند. بر اساس چشم انداز EV 2023 آژانس بین المللی انرژی شاسی‌بلندهای الکتریکی اغلب باتری‌هایی دارند که دو تا سه برابر بزرگ‌تر از خودروهای کوچک هستند. مدل‌های الکتریکی شاسی‌بلندها ۵۵ درصد افزایش تقاضا را در سراسر جهان تجربه کرده‌اند. طراحی یک SUV الکتریکی یک سیستم پیچیده است که شامل باتری‌ها، موتورها، حسگرها، کنترل‌های الکترونیکی، تجهیزات کمکی، سیم‌کشی، محفظه‌ها و سایر اجزا است. باتری هایی که بیشتر خودروهای الکتریکی را تامین می کنند به مواد خامی مانند لیتیوم، کبالت و نیکل متکی هستند.

استخراج این منابع اثرات زیست محیطی خاص خود را دارد. در نهایت، وسایل نقلیه بزرگتر به ایستگاه های شارژ مناسب نیاز دارند که به نوبه خود بر شبکه های الکتریکی ما فشار وارد می کند. هنگام خرید خودروی بنزینی، مصرف کنندگان اغلب بر روی مسافت پیموده شده بنزین خودرو در هر کیلومتر تمرکز می کنند. از سوی دیگر در مورد خودروهای برقی مصرف انرژی بر حسب کیلووات ساعت در هر 160 کیلومتر اندازه گیری می شود. خودروهای بزرگتر به کیلووات ساعت بیشتری نیاز دارند. به عنوان مثال، طبق گفته پتروپولوس، یک سدان الکتریکی به حدود نیم کیلووات ساعت یک SUV الکتریکی نیاز دارد.

این بدان معنا نیست که خودروهای برقی هنوز انتخاب آب و هوایی بهتری نسبت به خودروهای معمولی نیستند. خودرویی که دارای موتور احتراق داخلی است در طول عمر خود آلایندگی تولید می کند در حالی که خودروهای برقی اینگونه نیستند. وسایل نقلیه الکتریکی آلایندگی صفر دارند حتی اگر شبکه ای که به آن متکی هستند از سوخت های فسیلی تامین شود. در نتیجه، سیستم حمل و نقل ما باید با وجود مشکلات مرتبط با فرهنگ خودرو، برقی شود.

افزایش تلفات جاده ای

شاسی‌بلندهای الکتریکی به باتری‌های بزرگ‌تری مجهز هستند زیرا به انرژی بیشتری نیاز دارند. با این حال، در عین حال، آن خودروها برای عملکرد بهتر طراحی شده اند، که به این معنی است این تنها وزن و اندازه این وسایل نقلیه نیست که بر ایمنی ترافیک تأثیر می گذارد، بلکه نحوه رانندگی آنها نیز تأثیر می گذارد. پتروپولوس می گوید: “ما می توانیم برخی از خطرات درک شده از خودروهای بزرگتر را به رفتار مصرف کننده نسبت دهیم. آنها می خواهند سریعتر شتاب بگیرند که به باتری بیشتری نیاز دارد.”

جاده ها در بسیاری از کشورهای توسعه یافته در سراسر جهان ایمن تر می شوند، اما در ایالات متحده نه. برخی از مدل های طراحی ممکن است کمکی نکنند. بسیاری از مدل های غول پیکر جدید دارای هودهای بلند هستند که خطرات ایمنی خاصی را به همراه دارد. یک مطالعه در ایالات متحده بر روی نزدیک به 18000 تصادف عابر پیاده نشان داد که خودروهای SUV و وانت هایی با ارتفاع کاپوت بیشتر از 102 سانتی متر نسبت به خودروهایی با ارتفاع کاپوت 76 سانتی متر 45 درصد بیشتر در معرض خطر مرگ قرار دارند. افزایش دادن

مطالعه دیگری در مورد 3400 تصادف وسیله نقلیه در ایالات متحده که در آن یک عابر پیاده درگیر بود، ارتباط بین ارتفاع وسیله نقلیه جلویی و خطر مرگ عابران را نشان داد. آن مطالعه نشان داد که بالا بردن جلوی خودرو به میزان 10 سانتی متر با افزایش 22 درصدی خطر مرگ و میر عابران پیاده همراه است.

در فیزیک دبیرستان آموختیم که نیرو تابعی از جرم و سرعت است، اما در دنیای وسایل نقلیه عامل مرگبار سومی وجود دارد: طراحی کاپوت. هر چه کاپوت بلندتر و زاویه دارتر باشد، خطر بیشتر است. نقاط کور جلویی برای نابینایی بزرگسالان و کودکان به اندازه کافی بزرگ است و می تواند منجر به تصادفات رانندگی مرگبار شود. بر خلاف مدل‌های کوتاه‌تر و شیب‌دار، کاپوت‌های بلند نه تنها ضربه می‌زنند، بلکه می‌توانند قربانیان را به زمین و زیر خودرو هل دهند.

شاید آینده ای وجود داشته باشد که کمتر به خودروهای بزرگ وابسته باشیم. آیا نوع دیگری از سیستم حمل و نقل وجود دارد که معمولاً از وسایل نقلیه بزرگتر و سریعتر دور می شود؟ راه حل بهینه پیش روی ما است: بهبود خیابان ها برای ایمن تر کردن آنها برای افرادی که از وسایل نقلیه کوچکتر و سبک تر استفاده می کنند. در حال حاضر نشانه هایی از حرکت برخی شهرها به این سمت مشاهده می شود. حتی شهرهای اروپایی که به طور سنتی خودرو محور هستند مانند بروکسل محدودیت هایی را برای خودروهای شاسی بلند اعمال کرده اند. پاریس برای بازدیدکنندگانی که از پارکینگ استفاده می کنند، هزینه های سنگینی را اعمال می کند. سایر سیاست گذاران در نیویورک طرح هایی را برای محدود کردن خودروهای بزرگ از طریق سیاست های مالیاتی مانند هزینه های ثبت نام مبتنی بر وزن پیشنهاد کرده اند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *