پرداخت وام فرزندآوری و ازدواج آسان شد

سخنگوی کمیسیون اصل 90 مجلس گفت: در جلسه کمیسیون اصل 90 مقرر شد بانک مرکزی تا پایان سال تسهیلات فرزندآوری و ازدواج را به متقاضیان پرداخت کند.

علی کیشوری با اشاره به تشکیل جلسه کمیسیون مجلس 90 برای بررسی مسائل مربوط به بانک مرکزی و نظام بانکی کشور گفت: در این جلسه موضوع سقف اعتبار دسته چک موضوع ماده 6 قانون صدور چک است. قانون، چک الکترونیکی موضوع تبصره ماده 1 قانون صدور چک، تامین زیرساخت‌های استعلام سوابق چک‌های برگشتی و تعهدات تسویه نشده، یعنی چک‌های سر راه موضوع ماده 21 قانون صدور چک، حذف آثار غیرقانونی چک های برگشتی و سامانه ثبت وام ازدواج مورد بررسی قرار گرفت.

وی بیان کرد: موضوع دیگر رفع انسداد حساب بود که صادرکننده چک برگشتی را ملزم به ارائه مبلغی بیشتر از کسری موجودی می کند، چک برگشتی شامل موجودی افراد نیز می شود، این موضوع مربوط به تبصره 4 ماده 5 است. قانون مکرر اصلاح قانون صدور چک و بخشنامه شماره 62078 مورخ 21/3/1402. همچنین ضرورت ارائه خدمات بانکی از قبیل افتتاح حساب بانکی، صدور دسته چک مشروط به ثبت اطلاعات سکونت مشتری در سامانه املاک و مسکن با حضور سرکار خانم واقفی معاون جدید بانک مرکزی بررسی شد. تکنولوژی

سخنگوی کمیسیون اصل 90 مجلس گفت: با توجه به اینکه مشاهده شده در برخی موارد پس از مسدود شدن حساب صادرکننده چک، بدون احتساب کسری مبلغ بلوکه شده، صادرکننده موظف است مبلغ چک را که مغایر با مفاد قانون صدور چک است را ارائه کند. و مشکلات عدیده ای را برای مردم در تامین پول چک ایجاد کرده است، لذا باید نسبت به اجرای مفاد بخشنامه های فوق در کلیه بانک ها اقدامات مقتضی اتخاذ و مراتب را فوری به کمیسیون اصل 90 اعلام شود.

کشیری تصریح کرد: یکی از مشکلات مهم عدم آگاهی کافی مردم نسبت به قانون اصلاحی و امکانات آن است و بانک مرکزی باید با تدوین برنامه ای کارآمد در جهت افزایش آگاهی مردم نسبت به معاملات مردم از طریق چک گام بردارد. ، کارشناسان و افراد فعال در فضای مجازی می توانند موثر باشند.

وی ادامه داد: بر اساس گزارش های دریافتی رفع انسداد حساب با استفاده از رضایت نامه محضری و بدون اطلاع دارنده چک انجام می شود تا از طریق خود بانک بدون اطلاع دارنده چک، رفع انسداد حساب به صورت سیستماتیک انجام می شود. توسط بانک تصمیم گرفته شده است. در دو ماه آینده دولت مرکزی شرایط مساعدی را برای جلوگیری از این اتفاق فراهم خواهد کرد.

کیشوری گفت: مقرر شد بانک مرکزی ظرف یک ماه آینده گزارش عملکرد را به کمیسیون اصل 90 ارائه کند که شامل گزارش نحوه عملکرد سیستم اعتبار سنجی و دستورالعمل اشخاص حقیقی متقاضی دریافت دسته چک با تایید رئیس شعبه است. .

سخنگوی کمیسیون اصل 90 اضافه کرد: همچنین مقرر شد بانک مرکزی به متقاضیانی که در سایت بانک مرکزی ثبت نام می کنند تا پایان سال جاری تسهیلات فرزندآوری و ازدواج اعطا کند، به عبارتی تسهیلات فرزندآوری و ازدواج الزامی است. تا پایان سال جاری به متقاضیان ثبت نام پرداخت شود. .

وی افزود: مقرر شد ملاک بانک های متولی صدور چک و ثبت مشخصات متقاضیان چک، سامانه ملی املاک و اسکان باشد که شامل اطلاعاتی از قبیل کد پستی و آدرس فرد می باشد.

کشیری درباره دیگر جلسه این کمیسیون توضیح داد: این جلسه با حضور رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور و معاونین وی با موضوع ارائه گزارشی از آخرین وضعیت آیین نامه اجرایی ماده 3 قانون مربوطه تشکیل شد. ثبت رسمی معاملات املاک، بررسی وظایف قانونی سازمان ثبت در خصوص مسائل مربوط به الکترونیکی شدن مزایده ادارات اجرائیه در سازمان ثبت اسناد و املاک کشور، در خصوص بند ص ماده 108 قانون برنامه هفتم، راه اندازی سامانه تأیید الکترونیکی در خصوص فرآیند ثبت موسسات حقوقی مرتبط با وظایف مندرج در قانون برنامه هفتم پیشرفت و بررسی آخرین اقدامات مربوط به راه اندازی سامانه. سامانه جامع حدنگار برگزار شد.

وی خاطرنشان کرد: با اجرای قانون الزام به ثبت رسمی معاملات اموال غیرمنقول، تغییرات مهمی در روند ثبت و اعتبار معاملات ملکی ایجاد شده است. صادر شده به آنها فاقد اعتبار بوده و دعاوی مربوط به آنها در مراجع قضایی و شبه قضایی رسیدگی نمی شود.

کیشوری گفت: با توجه به اینکه اجرای موفقیت آمیز این قانون منوط به تامین زیرساخت های لازم از سوی سازمان ثبت اسناد و املاک است، پس از بحث و تبادل نظر و ارائه گزارش از سوی رئیس و معاونان سازمان ثبت، سازمان ثبت اسناد و املاک کشور نیز در این زمینه اقدام کرد. مقرر شد در مدت زمان معینی بیشترین نمونه قراردادهای مشابه از قبیل فروش، اجاره و پیش فروش توسط سازمان ثبت تهیه و در سامانه بارگذاری شود. همچنین دسترسی لازم برای ثبت قراردادهای مشابه توسط بسترهای بخش خصوصی فراهم شده و فراخوان عمومی اعلام می شود.

وی بیان کرد: همچنین مقرر شد برای ثبت همان قرارداد اقداماتی در رابطه با خدمات بانکی از جمله ایجاد حساب امانی و وکالت و امکان دسترسی اشخاص حقوقی برای استفاده از ظرفیت همان قراردادها و ایجاد امکان انجام شود. ثبت قراردادهای مشابه برای املاک و مستغلات در رهن.

سخنگوی کمیسیون 90 مجلس تصریح کرد: همچنین وظایف سازمان ثبت در خصوص الکترونیکی شدن مزایده نواحی بررسی و مقرر شد موضوع ایجاد امکان مزایده در خصوص اجرای ثبت اسناد در. این سامانه تا پایان دی ماه در سراسر کشور اجرا خواهد شد. البته در حال حاضر این موضوع در چند استان به صورت پایلوت اجرا می شود که قرار بود تا پایان دی ماه در سراسر کشور اجرایی شود.

کشیری تصریح کرد: موضوع راه اندازی سامانه تأیید الکترونیکی در خصوص فرآیند ثبت موسسات حقوقی مورد بررسی قرار گرفت و مقرر شد سازمان ثبت گزارش جامعی در خصوص راه اندازی سامانه تأیید الکترونیکی در خصوص ثبت وکالت به کمیسیون ارائه کند. شرکت ها

وی بیان کرد: همچنین آخرین اقدامات مربوط به راه اندازی سامانه جامع حدنگار بررسی و مقرر شد گزارش پیشرفت سامانه جامع هدنگر که گام به گام در حال راه اندازی است به کمیسیون ارسال شود. به صورت مستمر و امکان اتصال سامانه جامع حدنگار به ژئوپورتال اشتراک اطلاعات مکانی سازمان ثبت و زیرساخت داده های مکانی فراهم شود./مهر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *