مراقب مصرف برق باشید | افزایش قیمت برق کلید خورد

مدیرعامل شرکت توانیر با بیان اینکه بر اساس ماده 6 قانون رفع موانع توسعه صنعت برق مصوب 1401 شورای اسلامی شهر، مصرف مازاد بر مدل در تعرفه مشترکان خانگی بر اساس قانون تعیین می شود، گفت: روش پلکانی افزایشی و تاکید بر افزایش قیمت برق مشترکین پرمصرف است.

مصطفی رجبی مشهدی با بیان اینکه ساختار تعرفه قیمت برق به گونه ای طراحی شده است که بیشترین یارانه به مشترکانی تعلق می گیرد که در محدوده الگوی مصرف قرار دارند و قبوض ارزان تری برق دریافت می کنند. محدوده الگوی مصرف و کسانی که کمتر از آن برق مصرف می کنند و مشترکین پرمصرفی که بالاتر از الگوی برق مصرف می کنند تقسیم می شوند.

وی با اشاره به اینکه الگوی مصرف در ماه های گرم و غیر گرم متفاوت است، تصریح کرد: مشترکان مراقب مصرف برق خود باشند و توجه داشته باشند که الگوی مصرف از 300 کیلووات ساعت به 200 کیلووات ساعت در ماه افزایش یافته است. . در صورتی که مصرف خود را کنترل نکنند، مشمول تعرفه های افزایشی و نزدیک به هزینه های تامین برق خواهند شد.

مدیرعامل شرکت توانیر با تشریح چگونگی پلکانی شدن تعرفه برق مشترکان پرمصرف، همچنین گفت: قانون ضرایب نرخ تامین برق برای سطوح مختلف مصرف در نظر گرفته شده است به گونه ای که برای مشترکین پرمصرف تا سقف میزان مصرف برق در نظر گرفته شده است. از الگوی مصرف، نیمی از هزینه تامین به 1.5 برابر الگو، 1.5 برابر هزینه تامین تا 2.5 برابر الگوی مصرف، و بیش از 2.5 برابر الگوی مصرف، 5 برابر هزینه تامین برق در برق لحاظ شده است. تعرفه مشترکان پرمصرف و دریافت آن یک الزام قانونی است.

وی پارامترهای تعیین نرخ تامین برق که بر اساس آن تعرفه ها طراحی می شود را شامل نرخ قراردادهای تبدیل انرژی نیروگاه های حرارتی بزرگ و کوچک مقیاس در سه سال اخیر، هزینه ترانزیت برق و بهای تمام شده اعلام کرد. سوخت نیروگاهی که به صورت سالانه تعیین می شود، خاطرنشان کرد: طی سال جاری و سال گذشته هزینه سوخت نیروگاه بر اساس مقررات مربوط و جداگانه محاسبه می شود.

مدیرعامل توانیر درباره وضعیت مصرف و تعرفه برق نیز گفت: 75 درصد مصرف مشترکان زیر استاندارد است و قبض آنها زیر 50 هزار تومان است.

وی با بیان اینکه 50 درصد قیمت برق از حدود 50 درصد مشترکان دریافت می شود، گفت: البته مشترکان کم مصرف تنها حدود 20 درصد از کل قیمت برق را پرداخت می کنند.

رجبی مشهدی هزینه پرداختی مصرف کنندگان بد را 5 برابر هزینه تامین برق اعلام کرد و افزود: مصرف کنندگان زیر مدل به ازای هر کیلووات ساعت 100 تومان برق پرداخت می کنند. البته در مناطق گرمسیری این عدد برای هر کیلووات ساعت حدود 40 تومان یا برای کشاورزی حدود 35 تومان است که کمتر از یک دهم هزینه برق غیر یارانه ای است.

عباس علی آبادی – وزیر نیرو اخیرا در این خصوص اعلام کرد: مصرف برق بالاتر از مدل به قیمت آزاد محاسبه می شود و مشترکان پرمصرف باید از طریق تابلوی سبز بورس، ژنراتورهای خورشیدی یا دستگاه های ذخیره سازی، مصرف خود را پوشش دهند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *