آخرین مطالب

همکاران

ارز کالاهای اساسی کم شده / میزان افزایش حقوق با تورم سنخیتی ندارد



یکی از اعضای کمیسیون اقتصادی مجلس درباره ویژگی های بودجه 1404 گفت: ارز کالاهای اساسی در بودجه سال آینده کاهش یافته است.






حسین صمصامی صبح امروز در نشست خبری شورای اسلامی شهر در ارزیابی کلی لایحه بودجه سال آینده کشور اظهار داشت: معیشت یکی از مسائل اساسی است و باید در اولویت اول کشور قرار گیرد. از ابتدای امسال تاکنون قیمت بسیاری از کالاها افزایش یافته است.

وی ادامه داد: شکر، شکر، حبوبات و بسیاری از کالاهای دیگر از ابتدای سال 30 تا 40 درصد افزایش یافته است و وقتی علل این گرانی را بررسی می کنیم متوجه می شویم که کاهش تخصیص ارز ترجیحی به کالاهای اساسی منجر به این گرانی ها شده است.» و تاثیر خودش را روی سفره مردم گذاشته است.

نماینده مردم تهران در شورای اسلامی تصریح کرد: در واقع مشکل این است که دولت عملا هم شمول ارز نیمایی و هم قیمت ارز نیمایی را از 40 هزار تومان به 49 هزار تومان افزایش داده است.

یکی از اعضای کمیسیون اقتصادی شورای اسلامی گفت: بیش از دو هزار قلم کالا افزایش قیمت داشته است، زیرا این کالاها مشمول ارز اسمی شده و از ارز اسمی حذف شده است.

وی در خصوص ویژگی های بودجه 1404 گفت: ارز کالاهای اساسی در بودجه سال آینده کاهش یافته است; یعنی ارز 28 هزار و 500 تومانی کالاهای اساسی با کاهش 3 میلیارد دلاری مواجه شده است و این امر موجب گرانی کالاهای اساسی و تورم می شود.

صمصامی بیان کرد: در لایحه بودجه سال آینده 20 درصد افزایش حقوق در نظر گرفته شده است. با این سیاست ارزی که دولت می خواهد اجرا کند تورم 40 درصدی به جامعه تحمیل می شود و افزایش حقوق تنها 20 درصد است که متناسب با تورم نیست. از سوی دیگر با افزایش نرخ نیمایی به 55 هزار تومان، تورم تشدید می شود. متاسفانه ما همیشه معوقه هستیم.

یکی از اعضای کمیسیون اقتصادی شورای اسلامی گفت: جیب مردم نامتعادل است و مشکلات اقتصادی شدیدی دارند، اما متأسفانه از همه بی تعادلی ها صحبت می کنیم، اما درباره عدم تعادل جیب مردم و معیشت آنها چیزی گفته نمی شود.