بودجه ۱۴۰۴ در کش و قوس ارز، بنزین و استقراض

رئیس جمهور روز گذشته 10 آبان ماه بخش اول لایحه بودجه 1404 را تقدیم مجلس کرد و بر اساس ماده 182 اصلاحی آیین نامه داخلی مجلس، دولت موظف است لایحه بودجه سالانه کل کشور را در دو بخش تهیه کند. ماده واحده (شامل احکام مورد نیاز برای اجرای بودجه کل کشور و سقف منابع بودجه عمومی دولت به تفکیک درآمدها و نقل و انتقال سرمایه و دارایی های مالی و اجزای اصلی آنها) و جداول تفصیلی شامل ارقام بودجه به مجلس ارائه شود. قسمت اول حداکثر تا اول آبان هر سال تقدیم مجلس می شود و این اقدام در موعد مقرر توسط دولت چهاردهم انجام شد. قسمت دوم حداکثر ظرف مدت 10 روز از ابلاغ قسمت اول قانون بودجه به مجلس ارسال می شود. در ادامه به نکات مهم این لایحه می پردازیم.

تغییر مهم در نوشتن بودجه

یکی از مهم ترین تغییرات لایحه بودجه امسال نسبت به سال های گذشته یکسان سازی آن است. از این حیث تبصره 14 یا همان تبصره هدفمندی یارانه ها که در سال های گذشته عملا به بودجه ای جداگانه تبدیل شده بود، در ساختار بودجه حل شده است. همین موضوع باعث می شود شفافیت بودجه با تحول مثبتی مواجه شود. با این حال، این امر مقایسه ارقام بودجه با سال های گذشته را در برخی حوزه ها دشوار می کند.

بودجه انبساطی یا انقباضی؟

مجموع منابع/هزینه های عمومی دولت در لایحه بودجه سال آینده 5 هزار و 987 هزار میلیارد تومان است که نسبت به سال گذشته 68 درصد افزایش نشان می دهد. با این حال، همانطور که گفته شد، در این مقایسه باید احتیاط کرد. زیرا در بودجه 1403 اگر منابع عمومی دولت (حدود 3573 همات) را با منابع هدفمندی یارانه ها (حدود 759 همات) اضافه کنیم به رقم 4332 همات می رسیم. در نتیجه مقایسه منابع/ مصارف بودجه 1404 با سال 1403 نشان می دهد که منابع عمومی دولت 38 درصد رشد خواهد کرد که در حدود نرخ تورم فعلی خواهد بود! این بدان معناست که بودجه سال آینده چندان انبساطی نیست و البته اگر در نظر بگیریم که استقراض از صندوق توسعه ملی نیز به فهرست منابع بودجه اضافه شده است (چیزی که سال گذشته وجود نداشت) در نتیجه ما احتمالا با بودجه انقباضی نسبت به سال گذشته مواجه خواهد شد. بودن

بودجه عمرانی کاهش پیدا کرد یا افزایش؟

دولت برای سال آینده 1200 هزار میلیارد تومان برای پروژه های عمرانی در نظر گرفته است. به گفته پورمحمدی، رئیس سازمان برنامه و بودجه، بودجه عمرانی نسبت به سال گذشته ۴۰ درصد افزایش داشته است. همچنین امسال نسبت بودجه عمرانی به کل بودجه حدود 11 درصد بوده است اما امسال با ادغام رشد و شفاف سازی بودجه و حواله های نفتی این نسبت به حدود 20 درصد خواهد رسید.

با این حال، همانطور که گفته شد، مقایسه بین بودجه امسال و سال گذشته باید با احتیاط انجام شود. در زیرنویس جدول یک لایحه بودجه سال آینده آمده است که در قسمت تملک دارایی های سرمایه ای تملک دارایی های سرمایه ای از محل منابع بودجه عمومی یا طرح های عمرانی 560 هزار میلیارد تومان است. مابقی تا حدود 1200 هزار میلیارد تومان مربوط به تحویل نفت خام به دستگاه های اجرایی (شامل نیروهای مسلح به مبلغ 510 هزار میلیارد تومان و سایر دستگاه ها 126 هزار میلیارد تومان) خواهد بود.

در همین زمینه مرتضی مکنعلی کارشناس اقتصادی در یادداشتی نوشت: اعلام بودجه عمرانی 1196 هزار میلیارد تومانی در سال 1404 برای من در نگاه اول بسیار جذاب و خوشحال کننده بود اما با دیدن ارقام کوچک متوجه شدم که رقم واقعی بودجه عمرانی سال آینده 560 هزار میلیارد تومان است که تنها 10.4 درصد از کل بودجه کمترین نسبت در 35 سال گذشته است.

موضوع تحویل نفت خام به دستگاه های اجرایی چیست؟

نکته دیگر در بخش بودجه عمرانی، تحویل نفت خام به دستگاه های اجرایی است. از اینجا فهمیده می شود که دولت در سال آینده به جای بخشی از بودجه، نفت را به نهادها تحویل می دهد تا آنها بتوانند آن را صادر کنند و بخشی از بودجه مورد نیاز خود را تهیه کنند. این موضوع مورد انتقاد برخی کارشناسان قرار گرفت. مجید شاکری، کارشناس اقتصادی در یادداشتی درباره این موضوع نوشت: ضعف مهم لایحه بودجه 1404، توزیع فروش نفت و افزایش رقبای شرکت ملی نفت است که امیدوارم همه این رقبا حذف شوند و فروش نفت به صورت متمرکز و رسمی خواهد بود.»

57.5 یورو در هر بشکه نفت؛ آیا صادرات نفت به 2 میلیون بشکه می رسد؟

بر اساس جدول لایحه بودجه 1404 تولید روزانه نفت 3 میلیون و 750 هزار بشکه به قیمت هر بشکه 57.5 یورو خواهد بود. به گزارش فرهیختگان، با توجه به اینکه قبل از تحریم ها تولید نفت ایران 3 میلیون و 838 هزار بشکه در روز بود، بنابراین به نظر می رسد دولت قصد دارد رقم تولید عملیاتی را قبل از تحریم ها به حدود 98 درصد برساند. از سوی دیگر ظرفیت عملیاتی پالایشگاه های کشور حدود 1.7 میلیون بشکه در روز است. در نتیجه می توان گفت که دولت در نظر دارد سال آینده حدود 2 میلیون بشکه نفت در روز صادر کند. بر اساس آمار موسسه کپلر، ایران در ماه گذشته 1.9 میلیون بشکه نفت در روز فروخته است که بیشتر آن به چین صادر شده است.

سهم صندوق توسعه ملی از درآمد نفت: 48 درصد!

نکته قابل توجهی که در لایحه بودجه امسال به چشم می خورد سهم 48 درصدی صندوق توسعه ملی در صادرات نفت خام است. این در حالی است که دولت قصد دارد از همان ابتدا مجوز وام گرفتن از صندوق توسعه را بگیرد. به طوری که در متن ماده بودجه مشخص شده است که 28 درصد از سهم صندوق توسعه ملی به صورت بدهی به دولت اختصاص دارد. در نتیجه سهم این صندوق از درآمدهای نفتی 20 درصد نقدی خواهد بود.

افزایش استقراض با برداشت از صندوق توسعه و اوراق بهادار بدهی

تغییر مهم دیگر در بودجه 1404 نسبت به بودجه امسال جهش نقل و انتقال دارایی های مالی است. واگذاری دارایی های مالی شامل انتشار اوراق قرضه اسلامی (اوراق قرضه)، واگذاری شرکت های دولتی و استقراض از صندوق توسعه ملی است. مقایسه این ارقام در لایحه بودجه سال 1404 نسبت به قانون بودجه سال 1403 نشان می دهد که این سرفصل با افزایش 333 درصدی بیش از 4 برابر شده و از 319 هزار میلیارد تومان در بودجه مصوب 1403 به سال 1380 هزار رسیده است. میلیارد تومان در لایحه بودجه 1404.

مهم ترین دلیل این افزایش، وام 541 هزار میلیاردی از صندوق توسعه ملی در لایحه بودجه 1404 است، در حالی که در بودجه سال 1403 اثری از استقراض از صندوق توسعه نیست.

واگذاری انواع اوراق مالی اسلامی (اوراق بدهی) نیز از 255 هزار میلیارد تومان در لایحه مصوب 1403 به 700 هزار میلیارد تومان در لایحه 1404 رسیده است که نرخ رشد بسیار چشمگیری است. البته با توجه به توضیحات رئیس سازمان برنامه، 200 هزار میلیارد تومان از این افزایش برای اوراق بهادار شدن بدهی های دولت به تامین اجتماعی در قالب ماده 10 قانون برنامه هفتم است. به گفته پورمحمدی، بر اساس قانون برنامه، دولت باید بخشی از بدهی های خود را پرداخت کند، بنابراین با اوراق بهادار شدن این بدهی ها، حدود 200 هزار میلیارد تومان از مطالبات بانک ها در لایحه بودجه سال آینده بازپرداخت می شود و حدود 200 هزار میلیارد تومان بابت مطالبات تامین می شود. تامین اجتماعی با همان روش اوراق بهادار شدن این بدهی ها به آنها ارائه می شود.

همچنین واگذاری شرکت های دولتی که در قانون بودجه امسال 60 هزار میلیارد تومان پیش بینی شده بود، در لایحه بودجه 1404 به 135 هزار میلیارد تومان رسیده است. اما سوالی که در اینجا مطرح می شود این است که با وجود ادامه وضعیت آشفته بازار سرمایه تا چه حد امکان انتشار این میزان اوراق مالی و فروش این حجم از شرکت های دولتی وجود دارد؟

رئیس جمهور و رئیس سازمان برنامه درباره قیمت بنزین چه گفتند؟

یکی از مهمترین سوالات پیرامون بودجه، سرنوشت اصلاح یارانه انرژی و به ویژه قیمت سوخت و بنزین در سال آینده است. در همین راستا پزشکان در صحن علنی مجلس میزان مصرف بنزین در سال جاری را حدود 40 درصد بیشتر از سال 1397 و نرخ رشد جمعیت را بسیار کمتر از این اعلام کردند و گفتند: امروز هزینه تمام شده است. بنزین بدون در نظر گرفتن قیمت نفت خرج می شود که شامل هزینه های پالایش می شود. هزینه حمل و نقل محصول و هزینه نگهداری حدود 8 هزار تومان و امسال حدود 90 هزار میلیارد تومان است و در صورت ادامه روند فعلی در سال آینده حدود 130 هزار میلیارد تومان باید صرف واردات بنزین شود. وی افزود: بنزین وارداتی لیتری بین 30 تا 40 هزار تومان قیمت دارد و این امر مستلزم مشارکت و همدلی همه سیاستگذاران و مجریان است تا بتوانند اختلافات را اصلاح کنند.

اما پورمحمدی معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان برنامه و بودجه در مورد بنزین با صراحت بیشتری صحبت کرد و اظهار داشت: رشد مصرف بنزین بیش از حد افزایش یافته و 40 درصد افزایش یافته است که اگر این روند ادامه پیدا کند باید مصرف کنیم. در بخش‌های دیگر بودجه و پرداخت بنزین، برنامه‌هایی وجود داشته که به معنای افزایش قیمت بنزین نیست». وی تاکید کرد: در لایحه بودجه چیزی به عنوان افزایش یا کاهش قیمت بنزین لحاظ نشده است.

بودجه محاسباتی چقدر است؟

بر اساس لایحه بودجه 1404 نرخ ارز در بودجه 50 هزار تومان بر اساس یورو در نظر گرفته شده است که در صورت تبدیل به دلار نرخ دلار حدود 54 هزار تومان را نشان می دهد. از سوی دیگر در خصوص نرخ ارز کالاهای اساسی نیز بیان شده است که این نرخ نسبت به نرخ سال 1403 و با نرخ تورم به تدریج افزایش خواهد یافت. این موضوع به معنای افزایش نرخ ارز واردات کالاهای اساسی از 28500 به حدود 37000 تومان در سال آینده است.

افزایش حقوق کارمندان و سقف معافیت مالیاتی چقدر است؟

به گفته پورمحمدی، رئیس سازمان برنامه و بودجه دولت، در لایحه بودجه سال آینده معافیت مالیاتی حقوق شامل کارکنان دولت، مشاغل و کارگران 100 درصد افزایش یافته و در نتیجه این معافیت خواهد بود. از سال آینده به 24 میلیون تومان در ماه برسد. می تواند برای افرادی که درآمد کمی دارند در راستای عدالت کمک کند. از سوی دیگر ضریب حقوق در سال آینده 20 درصد افزایش می یابد و حداقل حقوق نیز به همین ترتیب 20 درصد افزایش می یابد. اما طبق قانون جوانان جمعیت خانواده های با جمعیت بیشتر به طور متوسط ​​28 درصد افزایش حقوق خواهند داشت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *