گران‌فروشی نان دو برابر قیمت

نان یکی از کالاهای اساسی است که در سفره مردم نقش بسزایی دارد، اما به دلیل عدم نظارت بر خرید و فروش و قیمت گذاری آن، میزان اسراف، گران فروشی و کم فروشی چندان قابل کنترل نیست و خساراتی را به همراه دارد. مردم از شرایط و قیمت غیر واقعی نان و نانوایان با افزایش چندین برابری مواد اولیه در طول سال ناراضی هستند.

به گزارش ایسنا، 28 شهریورماه امسال بود که قیمت نان دولتی رسما 60 درصد افزایش یافت و بر اساس این افزایش قیمت، قیمت هر نوع نان لواش با آرد نوع یک از 500 تومان به 700 تومان افزایش یافت. ، لواش نوع دو به 900 تومان افزایش یافته است. نان بربری با آرد نوع یک از 1800 تومان تا 2500 تومان، بربری ساده با آرد نوع دو از 3500 تومان، قیمت تافتون سنتی با آرد نوع یک از 900 تومان تا 1260 تومان، قیمت تافتون خراسانی از 1000 تومان به 400 تومان و قیمت تافتون از 700 تومان تا 850 تومان قیمت تافتون تیپ دو به 1500 تومان، نان ماشینی تافتون با آرد نوع یک به 850 تومان و نوع دو به 1200 تومان رسیده است.

از سوی دیگر قیمت نان بربری با یک رو کنجدی 4000 تومان، قیمت نان بربری دو رو کنجدی 5500 تومان، قیمت نان سنگک ساده 5000 تومان، این نوع نان یک کنجدی است. واحد 6500 تومان قیمت نان سنگک دو عدد کنجد 8000 تومان سنگ کنجد سه واحد 9500 تومان.

در پی اعلام این قیمت ها، بررسی میدانی برخی نانوایی ها نشان می دهد که همچنان نان را با قیمت جدید توزیع نکرده اند و برخی نیز قبل از اعلام قیمت های جدید افزایش قیمت قابل توجهی داشته اند. اما پس از یک ماه اصلاح قیمت، طی روزهای گذشته سری به نانوایی های محله ای در خیابان آزادی زدیم و دیدیم که تنورهای گران قیمت و ارزان داغ هستند و هیچ نشانی از قیمت نان روی دیوار آنها نیست.

به یکی از نانوایی های سنگی رفتیم که در آن محله عمری طولانی داشت و صف طویلی جلوی آن جمع شده بود. عطر نان کنجدی برشته تمام محیط را پر کرده بود. قیمت را که گرفتیم گفتند نان ساده 10 هزار تومان و کنجد 15 هزار تومان. من از هر دو مدل خرید کردم و نکته قابل توجه این بود که برخلاف قیمت بالای این نانوایی نسبت به قیمت مصوب، نان ها کیفیت خوبی نداشتند و با وجود برشته بودن ظاهر نان، داخل آن خمیری و نصف بود. – پخته شده و نان های کنجدی با اینکه مشخص بود باید چندین واحد کنجد داشته باشند اما میزان کنجد مصرفی در آنها رعایت نشده است.

در همین حوالی یک نانوایی بربری نیز وجود داشت. وقتی برای خرید نان رفتیم، علاوه بر دو برابر گرانی نان، با این صحنه مواجه شدیم که کارت بانکی را برداشتند و خودشان شمارش کردند و حتی علاوه بر نان فروشی، برای هر نان دوبار شمارش کردند. و حتی قبض خرید را هم تحویل ندادند. در حالی که نان کنجد بربر با آرد نوع 1 باید 3500 تومان فروخته شود، آن را 10 هزار تومان فروختند.

در صف نانوایی ها به سراغ مردم رفتیم. درباره کیفیت نان گفتند: نان هر روز کوچکتر از دیروز است و کیفیت پخت آن پایین است. یک قسمت از نان را کنجد می پوشانند و بقیه نان کنجد ندارد، اما حتی چندین برابر قیمت واقعی می فروشند و اعتراض ما به جایی نمی رسد، چه بگوییم؟ وقتی پنج تا نان کنجدی خریدم، کارتی معادل 10 نان برایم کشیدند و حتی نگذاشتند کارت بکشم تا بدانم چقدر محاسبه شده است. به اجرای قوانین توجه کنید و نظارت کنید که هر روز به جان و جیب مردم خدشه وارد نشود.»

آیا طرح هوشمندسازی آرد و نان نرخ های غیرواقعی و هدر رفت نان را کنترل کرد؟

این وضعیت در حالی است که در سال 1401 دولت با اجرای طرح هوشمند نان و آرد و تجهیز نانوایی ها به دستگاه کارتخوان و هوشمندسازی یارانه آرد و نان سعی در کنترل عرضه خارج از شبکه نان و آرد و شکستن مقداری داشت. نرخ غیر واقعی و بازگرداندن اقتصاد نانوایان و بهبود کیفیت. نان را رعایت کنید و از هدر رفتن نان جلوگیری کنید.

در ابتدای اجرای این طرح هوشمند یارانه آرد و نان، نرخ های غیرواقعی شکسته شد و در برخی مواضع حتی در مسیر نزولی قرار گرفت و در مجموع اجرای این طرح رویکرد مناسبی داشت، اما در مقابل این طرح هم راهی پیدا شد و با اینکه این کارت خوان ها هم گران هستند.

برخورد جدی با فروشندگان خیابانی

برای بررسی موضوع افزایش قیمت نان و تاثیر آن بر کیفیت و کاهش ضایعات نان و گرانفروشی ها و … با اتحادیه نانوایان تماس گرفتیم و پاسخی دریافت نکردیم اما طبق گزارشات صدا و سیما طی رصدی که از روزهای گذشته آغاز شده است، معصومه رضایی مدیرکل دفتر هماهنگی امور اقتصادی استانداری تهران در خصوص موضوع گران فروشی و کم فروشی نانوایی ها با تاکید بر اینکه با وجود اصلاحات قیمتی، برخی نانوایان همچنان گران فروشی می کنند: برخی از آنها قیمت نان را کاهش داده اند و برخی دیگر وزن نان را کاهش داده اند. قیمت ها با نظر بخش خصوصی اصلاح شده است و باید با تشدید نظارت ها فضای تخلف را از بین ببریم. بر اساس تصمیم کارگروه آرد و نان، از این پس سهمیه آرد نانوایان متخلف بسته به نوع تخلف به صورت موقت یا دائم قطع می شود. این کاهش سهمیه به این دلیل است که نانوا در صورت ادامه تخلف، نیازی به ادامه فعالیت نیست.

وی ضمن اشاره به اینکه تاکنون سهمیه آرد 11 نانوایی قطع شده است، گفت: واحدی که اصرار به گران فروشی دارد از آرد دولتی محروم می شود و سهمیه آن به نانوایی های اطراف تعلق می گیرد.

نانواها هم گلایه هایی دارند

اما مشکل به همین جا ختم نشد زیرا یکی از نانوایان پس از اعلام نارضایتی مردم گفت: در همان روزی که قیمت نان در کشورمان رسما افزایش یافت، شاهد افزایش قیمت مخمر مورد نیاز نانوایان نیز بودیم. 400 هزار تومان. همه می گویند نانواها گران هستند. اما هیچکس کنترلی بر قیمت مواد اولیه این صنعت مانند مخمر و آرد ندارد و در نهایت ما متهم هستیم. طی چند سال اخیر با وجود افزایش قیمت آرد، حمل و نقل، سوخت و افزایش دستمزد کارگران، قیمت نان تنها یک بار افزایش یافته است و این وضعیت تاثیر زیادی بر درآمد و معیشت ما دارد.

حال باید دید با وجود این نارضایتی متقابل مردم و صنف نانوایان، وزارت جهاد کشاورزی چه تصمیماتی خواهد گرفت.

ایسنا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *