پیتسو موسیمانه؛ مردی با سیستم 2-4-4 خطی/ سرمربی‌ای که استقلال را متحول خواهد کرد؟

سرانجام پس از کش و قوس های فراوان پیتسو موسیمان به عنوان سرمربی جدید استقلال انتخاب شد تا در ادامه فصل هدایت آبی های پایتخت را بر عهده بگیرد. سکاندار 60 ساله تهرانی آبی پوشان کار پرباری دارد و در این گزارش قصد داریم با او بیشتر آشنا شویم.

یک بازیکن متوسط ​​در فوتبال آفریقای جنوبی با 4 بازی ملی

موسیمان در خط هافبک بازی کرد و در 6 سال اول بین 2 باشگاه جومو کاسموس و ماملودی سانداونز نقل مکان کرد. او سپس تیم اورلاندو دزدان دریایی را ترک کرد و در نهایت تصمیم گرفت در نیمه دوم بازیگری خود آفریقای جنوبی را ترک کند و در کشورهای دیگر کار کند. پیتسو ابتدا به مدت 6 سال در یونان پیراهن یونیکوس را بر تن کرد و سپس به KFC بلژیک پیوست. او در سال 1996 به فوتبال خود در السد قطر پایان داد و کفش هایش را آویخت. موسیمانه در این سال ها تنها 4 بازی برای تیم ملی کشورش انجام داد و موفق به زدن یک گل شد.

اولین تجربه سرمربیگری در سوپراسپرت یونایتد

پس از چند سال تمرین مربیگری و دریافت بالاترین مدارک در آلمان و مراکش، در سال 2001، موسیمان به عنوان جانشین بروس گروبلار – یکی از اسطوره های باشگاه لیورپول – انتخاب شد و توانست تیمی را که در این کشور بود، بالا ببرد. خطر سقوط به رده دوم وی در مدت 6 سال حضور در این تیم 2 عنوان قهرمانی را به دست آورد.

حضور در جام جهانی 2010 و کمک به کارلوس آلبرتو پریرا

پیتسو در سال 2006 به کادرفنی تیم ملی آفریقای جنوبی پیوست و حدود 4 سال به عنوان کمک مربی فعالیت کرد. او در این مدت چند بازی به عنوان سرمربی موقت انجام داد. موسیمانه با هدایت کارلوس آلبرتو پریرا برزیلی معروف و قهرمان جام جهانی 1994 به عنوان میزبان با تیم ملی آفریقای جنوبی در جام جهانی 2010 ظاهر شد. آنها نتوانستند از گروه خود صعود کنند اما چند روز پس از پایان آنها، شاهد تغییر بزرگی روی نیمکت بودیم. موسیمان سرمربی جدید بافانا بافانا شد.

حذف عجیب در راه جام ملت های 2012 و اخراج احساسی موسیمان

او تصمیم گرفت یک تیم رقابتی برای مسابقات آماده کند و مسابقات تدارکاتی نسبتاً سختی را برای شاگردانش فراهم کرد. آنها در بازی حساس مقابل سیرالئون به میدان رفتند و فکر می کردند صعودشان با تساوی قطعی می شود اما محاسباتشان اشتباه بود و باید حریف خود را شکست می دادند. اتفاقی که نیفتاد و منجر به حذف موسیمانه و تیم تحت رهبری او شد. آنها نتوانستند در 7 مسابقه گذشته پیروز شوند و راهی جز اخراج پیتسو وجود نداشت. او در مصاحبه ای درخواست کرد که او را اخراج نکنند، زیرا می تواند تیم را موفق کند، اما رسانه ها مقابل او ایستادند. چند سال بعد، موسیمان اعلام کرد که رسانه ها او را در آن زمان کشتند.

دوران طلایی در تیم بازیگری

Mamelodi Sundowns مکانی برای درخشش Musimane به عنوان یک مدیر بود. تیمی که مرد آفریقایی در دوران بازیگری خود دو بار در آن بازی کرد، حالا باید پیتسو را به عنوان سرمربی ببیند. موسیمانه حدود 8 سال روی نیمکت این تیم نشست و 11 عنوان قهرمانی کسب کرد. آنها 5 بار عنوان قهرمانی لیگ را به دست آوردند و مهمترین دستاورد آنها کسب مقام اول در لیگ قهرمانان آفریقا در سال 2016 بود که به دست آمد. آنها پس از 21 سال دوباره موفق شدند تیمی از آفریقای جنوبی را بر بام قاره سیاه بنشانند. موسیمان در سال 2016 مربی سال آفریقا شد و با قهرمانی هایش خود را پرافتخارترین مربی تاریخ لیگ معرفی کرد.

جهانی شدن فصلی در الاهلی

موسیمانه از سرمربیگری ماملودی استعفا داد. او بعدها به عنوان اولین سرمربی غیرمصری باشگاه معروف الاهلی انتخاب شد و کارنامه درخشانی از خود به جای گذاشت. پیتسو 2 بار دیگر قهرمان لیگ قهرمانان آفریقا شد و توانست 2 بار به جام باشگاه های جهان برود. در سال 2021، آنها در نیمه نهایی با 2 گل به بایرن مونیخ از هانسی فلیک باختند اما سوم شدند. یکی از مهم ترین پیروزی های الاهلی با سرمربی آفریقای جنوبی قهرمانی سوپرجام آفریقا بود که با پیروزی مقابل راجا کازابلانکا در ضربات پنالتی به دست آمد. سکاندار تیم مراکش کسی جز مارک ویلموتس نبود. آنها در مجموع 6 عنوان قهرمانی در مسابقات داخلی و بین المللی کسب کردند.

او الاهلی را به سطح اول عربستان بازگرداند و با ناراحتی رفت

بعد از الاهلی مصر، نوبت به الاهلی عربستان رسید که مسیمونه را به عنوان سرمربی در اختیار بگیرد. پیتسو با قهرمانی در سطح دوم توانست تیم سقوط کرده را به لیگ حرفه ای بازگرداند اما مشکلات مالی و پرداخت نشدن دستمزدها باعث شد موسیمانه تصمیم به جدایی بگیرد و پس از عربستان راهی امارات شود.

فرهاد مجیدی را گرفت، به بیمارستان رفت و خیلی زود نوراللهی را ترک کرد

هافبک سابق فوتبال آفریقای جنوبی در ادامه ماجراجویی های آسیایی خود راهی فوتبال امارات شد تا هدایت الوحده را بر عهده بگیرد. او در این مدت موفق شد با سرمربیگری فرهاد مجیدی از سد اتحاد کلبا بگذرد و در شبی که مهدی قیدی موفق به گلزنی شد، آنها را با نتیجه 2 بر 1 از پیش رو برداشت. اما نتایج الوحده خوب نبود و مدیریت باشگاه هم معتقد بود که باید تغییراتی در ترکیب ایجاد شود اما سرمربی تسلیم نشد و اعلام کرد هیچکس حق دخالت در مسائل فنی را ندارد. در این بین دچار تنگی نفس شد و مدت کوتاهی را در بیمارستان گذراند. سرانجام طرفین همکاری خود را با یکدیگر قطع کردند.

بازگشت به عربستان و سقوط با نتایج تحقیرآمیز

موسیمان برای نجات تیم ابها از سقوط به فوتبال عربستان بازگشت اما موفق نشد. تیم او در 15 بازی 5 برد و 7 شکست به ارمغان آورد. آنها مقابل تیم های النصر و الاهلی با 8 گل و 5 گل باخت را تجربه کردند و این تنها بخشی از نتایج ضعیف پیتسو و ابها بود. البته آنها توانستند از اتحاد جلو بزنند اما برای بقا کافی نبود. موسیمن با خاطره ای تلخ عربستان را ترک کرد و به ماموریت خود در این کشور پایان داد.

دکتر صداش کن

پیتسو موسیمانه فردی بسیار صمیمی و احساسی است. او خانواده بزرگ و همراهانی دارد که از هر فرصتی برای با هم بودن استفاده می کنند. پیتسو اخیراً به دلیل سالها فعالیت و مشارکت در رهبری و ورزش، دکترای افتخاری را از دانشگاه ژوهانسبورگ دریافت کرده است.

اعتقاد به سیستم خطی 2-4-4

موسیمانه در تمام این سال ها سیستم های مختلفی را تجربه کرده است، اما ترکیب 2-4-4 را بیش از هر ترکیب دیگری دوست دارد. اگر بخواهد چنین سیستمی را در استقلال پیاده کند، شاهد تحول بزرگی در زمین برای آبی ها خواهیم بود. استقلال با سه دفاع جواد نکونام و سهراب بختیاری زاده را آغاز می کند اما حالا ممکن است همه چیز تغییر کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *