دخترانی که در «طلا» دفن شده بودند

در سال 1978، یک سال قبل از حمله اتحاد جماهیر شوروی به افغانستان، باستان شناس روسی ویکتور ایوانوویچ ساریانیدی کاوش های خود را در سایت تالاتپه در شمال افغانستان آغاز کرد. در آن زمان، باستان شناسان اخیراً این محوطه را به عنوان منطقه ای با اهمیت تاریخی شناسایی کرده بودند.

طالع تپه در منطقه ای قرار دارد که در گذشته «باختر» نامیده می شد. منطقه ای باستانی که امروزه بخشی از افغانستان، ازبکستان و تاجیکستان را شامل می شود. اعتقاد بر این است که این گنج در حدود 2 هزار سال پیش توسط عشایر سکایی یا چینی دفن شده است.

تصویر یکی از مقبره ها در زمان کشف; در پنج قبر از این شش مقبره، زنانی دفن شدند که سر تا پا با زیورآلات طلا پوشیده شده بودند.

سریانیدی متخصص تمدن های غنی عصر مفرغ در غرب بود. سرزمینی که در قرن چهارم قبل از میلاد توسط اسکندر مقدونی فتح شد. بعدها همزمان با قدرت یافتن روم در غرب، منطقه غرب به تصرف مردمان هند، چین و ایران درآمد و هر یک از این اقوام عناصر فرهنگی جدیدی را به فرهنگ هلنیستی که اسکندر در این منطقه ایجاد کرد، اضافه کردند.

سریانیدی می دانست که منطقه ای که توسط این همه اقوام فتح شده و بین آنها مبادله می شود احتمالاً مملو از آثار فرهنگی و تاریخی متنوع خواهد بود. اما حتی این باستان شناس باتجربه هم انتظار نداشت که با ثروت خیره کننده ای که کشف کرده بود روبرو شود. گنجی که به «طلای غرب» معروف شد.

تاج طلایی که در قبر ششم و بر سر یکی از زنان مدفون کشف شد. این تاج در حالت “تاشو” ساخته شده است

کارگران این مکان شش مقبره را کشف کردند که مربوط به قرن اول قبل از میلاد تا قرن اول پس از میلاد است. این مقبره ها حاوی بیش از 20 هزار شی بود. از جمله انگشتر، سکه، سلاح، گوشواره، دستبند، گردنبند و تاج که همه از طلا ساخته شده بودند. علاوه بر طلا، بسیاری از این اشیاء با سنگ های قیمتی مانند فیروزه، اونیکس قرمز و لاجورد نیز تزئین شده بودند.

دانشمندان بر این باورند که این مقبره ها متعلق به شش عشایر ثروتمند آسیایی بوده است. پنج زن و یک مرد. آثار 2000 ساله ای که با آنها پیدا شد ترکیبی نادر از تأثیرات زیبایی شناختی از فرهنگ های ایرانی تا یونان کلاسیک را به نمایش گذاشت.

آویز ساخته شده از طلا و تزئین شده با فیروزه، عقیق و لاجورد

از مجموع شش قبر کشف شده، پنج قبر با اسکلت زنانه پوشیده شده با جواهرات طلا پیدا شد. در میان استخوان‌ها، دیسک‌های طلا، گوشواره و سایر زیورآلات یافت شد. شاهزاده خانم عشایری در مقبره 6 از جذابیت خاصی برخوردار بود. یک تاج طلایی روی سر او یافت شد که طرحی پیچیده از طلای نازک و برش خورده داشت و طوری ساخته شده بود که در مواقعی که از آن استفاده نمی شود تا شود. ابزاری ایده آل برای زندگی عشایری.

زنی که با تاجی دفن شده بود با سرش رو به غرب پیدا شد. تاج او منحصر به فرد بود و در واقع یک درخت طلایی را با پرندگان کوچک روی شاخه هایش نشان می داد.

این قوچ طلایی در تنها قبری که مردی در آن دفن شده بود کشف شد

در زمان این تدفین ها، غرب در امتداد جاده ابریشم قرار داشت، مسیری که چین را به غرب متصل می کرد و منطقه ای بود که بازرگانان در آن کالاها، ایده ها و فرهنگ ها را مبادله می کردند. ساریانیدی خود معتقد بود که این گنج توسط اشراف یوئژی از چین جمع آوری شده است. گروهی که در حدود قرن دوم پیش از میلاد به منطقه غرب رسیدند و بعدها امپراتوری کوشان را تأسیس کردند.

خنجر و غلاف طلا تزئین شده با فیروزه

برخی دیگر از محققین نیز بر این باورند که این گنج توسط سکاها که اصالتاً از ایران آمده اند دفن شده است. این تئوری های متضاد، تنوع تأثیراتی را نشان می دهد که این مجموعه عظیم از اشیاء را شکل داده است. از دیگر آثار می توان به سکه رومی با تصویر امپراتور تیبریوس، آینه نقره ای با حکاکی چینی، حلقه هایی با کتیبه های یونانی و سکه ای با تصاویر بودایی اشاره کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *