کتاب یک مرجع تقلید درباره علی شریعتی که چاپ شد ولی توزیع نشد

حجت الاسلام دکتر رسول جعفریان در مقاله خود درباره مرحوم آیت الله صافی گلپایگانی نوشت:

«در سال‌های قبل از انقلاب که نقد شریعتی در میان روحانیون قم، تهران، مشهد و… بالا گرفته بود، مرحوم آیت‌الله صافی گلپایگانی به مطالعه آثار ایشان پرداخته و دیدگاه‌های ایشان را در قالبی علمی و منصفانه در ده دفتر می‌نوشت. .

چهار دهه طول کشید تا فرصت انتشار این دفترها فراهم شود، اما با توجه به احتیاط هایی که وجود داشت، این اثر همچنان منتشر شد و توزیع عمومی نشد که امیدوارم محقق شود. دفاتر را دیده بودم، متن آماده شده نشریه را هم دیدم.

جعفریان در بخشی دیگر از مقاله خود می نویسد:

…. اما سوال همیشه این است که با وجود انتقاداتی که به منتقدان داشت، نظرش در مورد شریعتی چه بود؟ می دانیم که نقد شریعتی در قم سابقه ای طولانی دارد و من آن را در یکی از مقالات بلندی که در جلد دوم صدمین نوشتم شرح داده ام.

آنجا گفتم علما و روحانیون نسبت به نقد نوشته هایی که در بیرون مسجد درباره دین و روحانیت نوشته شده بود واکنش هایی داشتند. من در آن مقاله درباره کتاب مرحوم آیت الله صافی چیزی ننوشتم و این موضوع دو دلیل داشت. یکی اینکه کار من مربوط به قبل از انقلاب بود و با اینکه قبل از انقلاب کاملاً نوشته بودند منتشر نکرده بودند.

ضمن اینکه نخواستند نام شریعتی را در این متن بیاورند. با اینکه سال ها پیش نسخه های خطی را دیده بودم و در سال 1371 در 820 صفحه چاپ شد، اما چاپ نشد و حتی در سال 1378 کتابی با عنوان پرتوی از معارف اسلام منتشر شد، اما توزیع نشد. …”

کتاب معارف اسلامی پرتوی شامل چه قسمت هایی است؟

کتاب پرتوی از معارف اسلام در 820 صفحه در نقد دکتر شریعتی شامل چهارده بخش است:

بخش اول کتاب: اسلام شناسی (این عنوان را می توان مستقیماً با دو کتاب شریعتی دروس اسلام شناسی مشهد و حسینیه ارشاد مرتبط کرد. دکتر در صفحه 57 از دانستن منابع زندگی نامه می گوید و قصد دارد شرح حال مستند و دقیق و روشنی بنویسد. است).

بخش دوم: مسائل توحیدی

بخش سوم: مسائل نبوت

جزء چهارم: امامت و ولایت (187-286)

قسمت پنجم: مباحث معاد

جزء ششم قرآن، سنت، عترت (315-356)

جزء هفتم: فقه و اصول

بخش هشتم، دعا و نیایش

بخش 9: تاریخ اسلام (413-434)

قسمت 10: تشیع و اهل سنت (435-536)

بخش یازدهم شخصیت های اسلامی (574-537)

بخش دوازدهم: سنت و مدرنیته

بخش سیزدهم: مسائل اجتماعی و سیاسی

بخش چهارم: حقوق زنان (735-770)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *