۵ رابطه نامشروع که در سریال‌های ایرانی دیده‌ایم

آثار نمایشی از دیرباز نقش مهمی در انعکاس واقعیت های اجتماعی و فرهنگی جوامع داشته است. تئاتر، سینما و سریال های تلویزیونی نه تنها سرگرم کننده است، بلکه آینه ای برای نمایش و تحلیل اوضاع و تحولات اجتماعی در هر دوره تاریخی است.

در بسیاری از مواقع، داستان ها و شخصیت های این آثار به گونه ای طراحی شده اند که مخاطب بتواند مشکلات، چالش ها و دگرگونی های جامعه خود را در آنها تشخیص دهد. یکی از موضوعات قابل توجه در سریال های امروزی، پرداختن به روابط پیچیده زن و مرد است که گاهی در قالب روابط پنهانی و خیانت ظاهر می شود و گاهی به شکلی دیگر. اگرچه این موضوع در نگاه اول کلیشه ای به نظر می رسد، اما ریشه در واقعیت های تلخ و پیچیده اجتماعی دارد. در ادامه به بررسی چند سریال ایرانی می پردازیم که هر کدام به نوعی این موضوع را منعکس کرده اند.

بازنده

در این سریال کاوه (با بازی صابر ابر) و ارغوان (با بازی سارا بهرامی) زندگی آرام و شادی داشتند تا اینکه ارغوان پس از زایمان دچار افسردگی شد. این مشکل که در بسیاری از خانواده ها دیده می شود، می تواند تأثیر مخربی بر روابط زناشویی بگذارد و در اینجا نیز باعث شد که کاوه جذب زن همسایه (آوا با بازی صدف اسپهبدی) شود. خیانت کاوه که نشان از ناتوانی او در حل مشکلات خانوادگی و فرار از مسئولیت دارد، تنها بخشی از درام اصلی سریال است. چون خط اصلی داستان دزدی نوزاد این زوج است. اما نمایش این خیانت در بطن داستان، تاثیرات روانی مشکلات بر روابط زناشویی را نشان می دهد.

گردن زدن

5 رابطه نامشروع که در سریال های ایرانی دیده ایم

این سریال با قتل باران و نیما آغاز می شود که بر خانواده عروس و داماد سایه شومی انداخته است. در این بین رابطه پنهانی مسعود (با بازی حسن معجونی) پدر باران با دختر جوانی به نام هستی (با بازی هلن نقیلو) فاش می شود. این رابطه دور از چشم همسرش گیسو (با بازی رویا نونهالی) شکل گرفته است. او با دختری هم سن و سال دختر مرحومش رابطه دارد و این پیچیدگی داستان را بیشتر می کند. این مثال از خیانت نشان می‌دهد که بحران‌های خانوادگی می‌تواند ریشه عمیق‌تری در روابط عاطفی و عاطفی داشته باشد و تأثیرات آن بر سایر اعضای خانواده نیز تأثیر بگذارد.

داریوش

5 رابطه نامشروع که در سریال های ایرانی دیده ایم

در این سریال نوع دیگری از رابطه پنهانی به تصویر کشیده شده است. صفیه (با بازی نسرین مقانلو) سال ها صیغه بهرام (با بازی محسن قصابیان) بود، اما پس از پایان این رابطه، پسرش رامین (با بازی کیوان ساکاتف) از ماجرا باخبر شد. این نوع روابط که بیشتر به صورت مخفیانه و به دور از انظار عمومی شکل می گیرد، اغلب باعث بروز اختلافات خانوادگی می شود. از سوی دیگر، بهرام اکنون آرزوی ازدواج با لیلا (با بازی ژیلا شاهی) را دارد. زنی که پس از جدایی با وحید (با بازی مهرداد صدیقیان) وارد رابطه دیگری شده است. این درهم تنیدگی روابط نشان می دهد که چگونه پیوندهای ناپایدار می تواند منجر به فروپاشی خانواده ها شود.

توبی

5 رابطه نامشروع که در سریال های ایرانی دیده ایم

برخلاف سریال های دیگر، ما اینجا عشق پنهانی را نمی بینیم. ماجرا از این قرار است که آنیه (با بازی سودابه بیضایی) برای نجات جان فخرالدین (با بازی امین زندگانی) مجبور می شود همسر دوم او شود. در این میان همسر اول فخرالدین، طوبی (با بازی شبنم قربانی) به ناچار این موضوع را می پذیرد، هرچند در شب عروسی به شدت غمگین و حسادت می کند. این وضعیت نشان دهنده تأثیرات روانی چندهمسری بر زنان است. آنیه همچنین شرط می کند که با فخرالدین رابطه زناشویی نداشته باشد که به نوعی بر پیچیدگی های این گونه روابط تاکید می کند.

مرا آزاد کن

5 رابطه نامشروع که در سریال های ایرانی دیده ایم

داستانی درباره تضاد عشق و برادری که هیچکس نمی تواند پایان آن را پیش بینی کند. داستان از آنجا شروع می شود که حاتم نایب سرخی (محسن تنابنده)، پسر بزرگ خانواده که جانشین اصلی پدرش محسوب می شود، قلب خود را به پسر عزیزش مارال (هادی زین العابدین) می سپارد. حاتم به عنوان یک مرد ایده آل، هر آنچه مارال می خواهد را دارد، بنابراین این زوج عاشق تصمیم می گیرند بقیه زندگی خود را با هم بگذرانند. اما شهرام شاهحسینی هرگز طرفدار داستان های عاشقانه بدون چالش نبوده است، بنابراین پای هاتف (هوتن شکیبا) برادر حاتم را به این داستان عاشقانه باز می کند. هاتف کوچکترین پسر خانواده است که استقلال شخصی خود را به ثروت خانوادگی پدر ترجیح داد و به تهران نقل مکان کرد. اما ساختار داستانی شاه حسینی او را به زادگاهش بازمی گرداند و با عشق مارال و حاتم روبرو می شود. هاتف حالا عاشق برادر بزرگترش شده و برای حذف حاتم از این مثلث باید تمام خلأهای بین خودش و برادرش را پر کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *