آخرین مطالب

همکاران

افزودن ۲ خودرو برقی به سبد فروش ایران خودرو| فعال‌سازی بیش از ۲۰ بانک عامل برای افتتاح حساب وکالتی

تعیین تکلیف تعهدات معوق تا پایان مهرماه| اعلام زمان طرح فروش بعدی ایران خودرو

به گزارش بازار، کاهش تولید محصولات ایران خودرو در نیمه نخست امسال نگرانی هایی را در خصوص انجام به موقع تعهدات این شرکت در 115 هزار دستگاه خودرو تعهد شده در طرح فروش اخیر این گروه صنعتی ایجاد کرده است. علیمردان عظیمی در پاسخ به این نگرانی اظهار داشت: از نظر کاهش تولید حدود پنج درصد از برنامه خود عقب هستیم. این پنج درصد نیز مربوط به شرایط ثبت سفارش و قوانین و مقرراتی است که برای ثبت سفارش و تخصیص ارز وضع شده بود. این قوانین دستخوش تغییراتی شد که تا حدودی درست بود، اما به دلیل اینکه به یکباره اجرا شد، باعث وقفه در روند تولید و کاهش آن شد.

مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو در پاسخ به نگرانی های موجود مبنی بر عدم ایفای 115 هزار تعهد ایجاد شده در طرح فروش اخیر این شرکت تا پایان سال، وعده داد که مردم با توجه به برنامه ریزی های انجام شده نگران نباشند چرا که همه تعهدات ایجاد شده تا پایان سال تحویل خواهد شد.

وی از برگزاری طرح فروش جامع دیگری تا پایان سال توسط این شرکت خبر داد.

مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو وعده داد: علاوه بر جبران این تاخیر پنج درصدی در برنامه تولید تا پایان سال، افزایش 20 درصدی تولید نیز نسبت به شش ماهه اول برنامه ریزی شده است. این برنامه قطعا با حمایت وزارت حراست در دوره جدید ثبت سفارش محقق خواهد شد.

تاکید مدیرعامل بر انجام تعهدات ایران خودرو

عظیمی خاطرنشان کرد: ثبت سفارش مشکلاتی را ایجاد کرد که برای همه حوزه ها بود نه فقط برای خودروسازان. بنابراین قابل پیش بینی بود که این میزان کسری تولید داشته باشیم که قطعا در شش ماهه دوم سال جبران می شود. علاوه بر این، مثلاً در بحث قطعی برق، دو ماه، دو روز در هفته، برخی شهرک های صنعتی که برای ما قطعات تولید می کردند، برق نداشتند. این در حالی است که 15 روز نیمه اول سال تعطیلات عید بود که تقریباً نتیجه ای نداشت، یک هفته تعطیلات تابستانی شرکت بود، بنابراین مجموع همه اینها باعث تاخیر پنج درصدی در برنامه شد، اما ما اطمینان می دهیم. شما که این مورد را نداریم در نیمه دوم سال به تعهدات خود عمل می کنیم.

عظیمی با بازگشت به موضوع اجرای تعهدات طرح فروش شرکت که اخیرا تا پایان سال جاری اجرایی شد و نگرانی های موجود تصریح کرد: تا ابتدای هفته گذشته معوقات ما حدود 14 هزار دستگاه است که با توجه به تولید روزانه دو هزار دستگاه، این 14 هزار دستگاه تاخیری با تولید یک هفته ای حذف می شود. ضمن اینکه برنامه داریم تیراژ تولید روزانه را به 2350 دستگاه برسانیم.

تعهدات معوق تا پایان مهرماه مشخص می شود

مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو خاطرنشان کرد: برخی از مشتریان می گویند حدود یکی دو ماه است که تحویل خودروهایشان به تاخیر افتاده است که کاملا درست است و از آنها عذرخواهی می کنیم. دلیل آن موضوع ثبت سفارش برخی از قطعات وارداتی و انجام نشدن سفارش بود، اما قول می دهیم خودروی این مشتریان در مهرماه امسال سفارش و تحویل داده شود.

مدیر این خودروساز ادامه داد: در خصوص آخرین طرح فروش ایران خودرو با فروش 115 هزار خودرو، این 115 هزار خودرو قطعا تا پایان سال تحویل خواهد شد. این در حالی است که در این طرح حتی 20 درصد کمتر از تولید تا پایان سال عرضه کرده ایم که مطمئن هستیم این اتفاق خواهد افتاد. ما به تعهدات خود عمل کرده و این خودروها را تا پایان سال تحویل خواهیم داد.

عظیمی درباره پذیرش خودروهای برقی در طرح فروش اخیر این شرکت نیز گفت: 71 هزار نفر برای خودروهای برقی ثبت نام کردند که برخی از آنها پول خود را واریز و خودروی خود را تحویل گرفتند. حدود 3800 وسیله نقلیه برقی آزاد شد که 71000 نفر برای ثبت نام اقدام کردند.

برنامه ریزی برای اجرای طرح فروش دیگری برای بهار و تابستان 1404

وی از اجرای طرح دیگری در سال جاری خبر داد و گفت: قرار است تا پایان سال برای بهار و تابستان سال آینده طرح فروش داشته باشیم و تمامی محصولات عرضه شود.

مدیرعامل ایران خودرو همچنین درباره استقبال از اولین عرضه محصول جدید این شرکت (ررا) اعلام کرد: ررا اولین خودروی کراس اوور ملی با بیش از 68 درصد تولید داخل است، انصافا خودرویی با کیفیت است، تقاضا برای آن بسیار زیاد است. بالا و بیش از 850 هزار نفر برای آن ثبت نام کرده بودند. این در حالی است که قطعا از همان روز اول ورود خودرو به خط تولید، رسیدن خودرو به تیراژ بالا زمان می برد و اینطور نیست که در همان روز ورود خودرو به خط تولید، ۱۰۰ تا ۵۰۰ دستگاه تولید شود. نزدیک به 10 هزار دستگاه از این محصول را برای تحویل تا پایان سال پذیرفتیم و این 10 هزار دستگاه قطعا تا پایان سال به صاحبانشان تحویل داده می شود.

وی افزود: این تیراژ برای سال آینده نیز قابل افزایش است و افزایش قابل توجهی خواهیم داشت که می تواند پاسخگوی مطالبات و استقبال مردم از تولیدات داخلی باشد و شرمنده مردم نباشیم.

این خودروساز در رابطه با شبهات مطرح شده مبنی بر سود کلان ایران خودرو از حساب های نیابتی، تصریح کرد: ابتدا باید گفت در این ثبت نام ها هیچ پولی به حساب ایران خودرو واریز نشده است. ثانیاً در مورد حساب نیابتی، شورای رقابت و قوانین و مقررات ما را ملزم کرده است که متقاضی باید حساب وکالت داشته باشد، اما نه یک ریال از وجه وکالتی به حساب ایران خودرو واریز شده و نه یک ریال سود. و سود به ایران خودرو داده شد.

عظیمی ادامه داد: این پول در حساب خود مردم بوده است. همچنین از بانک ها بپرسید که آیا این پول حساب وکالتی از حساب نیابتی مردم برداشت شده است یا خیر؟ حتی بانک‌ها هم به مردم وام می‌دادند، بنابراین من سود ایران خودرو از وجوه بلوکه شده را کاملا تکذیب می‌کنم. آن حساب تحت هیچ شرایطی به حساب ایران خودرو واریز نشد و به ایران خودرو نیز تسهیلاتی داده نشد، این وجوه فقط در بانک ها تعریف شد تا مشخص شود مردم واقعا متقاضی هستند و توانایی خرید خودرو را دارند.

امروز ما بر اساس توانایی ها تعهد ایجاد می کنیم

مدیرعامل ایران خودرو درباره تفاوت روش فروش در قالب سیستم یکپارچه با فروش هایی که اکنون توسط خود شرکت های خودروسازی انجام می شود، اظهار کرد: در فروش یکپارچه بحث اکانت های پروکسی هم وجود داشت و قبلا قرعه کشی شد، اما برای همه افرادی که ثبت نام کردند، یک خودرو اختصاص داده شد، زمانی که مشخص نبود این خودروها اصلا تولید می شوند یا نه، اما امروز بر اساس توانمندی ها و برنامه تولید خود، خودرو را به متقاضیان اختصاص دادیم. در حالی که ممکن است برخی افراد دیگر تا پایان سال بتوانند خودرو بخرند، چرا باید این حق را از آنها سلب کنیم؟ به عنوان مثال در آن زمان ظرفیت سه ساله شرکت پیش فروش شده بود، اما در این مدت ممکن است برخی افراد به شرط سنی برسند، پول آنها تسویه شود، مدارک آنها تکمیل شود و پس چرا باید آن را داشته باشند. حق سایر افرادی که می توانند در سال آینده خودرو بخرند. نابود کردن؟! ضمناً تعریف حساب نیابتی و انسداد وجوه قوانین و مقرراتی است که به هیچ وجه خواست ایران خودرو و سایپا یا هیچ خودروساز دیگری نیست. بلکه قانون وجود دارد و ما نیز موظف به رعایت آن هستیم.

وی در خصوص گلایه برخی از مشتریان مبنی بر پرداخت هزینه بیشتر برای خودروهای جایگزین، گفت: طرح تعویض مختص سامانه یکپارچه بود; تعهد ایجاد شده در فروش یکپارچه چندان واقعی نبود و بر اساس تولید ما بود. ضمناً من خودم در مورد خودرو پارس به وزارت ایمنی اعلام کرده بودم که تا تیر 1402 دیگر برای خودروی پارس تعهد نکنند که متأسفانه تعهد انجام شد. به همین دلیل این طرح های جایگزین برای خودروهایی که امکان تولید (به دلیل رعایت نکردن استانداردهای 85 یا توقف تولید و…) وجود نداشت و دیگر نتوانستیم آن خودروها را تولید کنیم به افرادی که ثبت نام کرده بودند داده شود. و در نوبت تخصیص خودرو بودند. ما یک ماشین جایگزین را پیشنهاد می کنیم.

رایرا به زودی جایگزین خودروهای خارجی می شود

مدیرعامل این شرکت خودروسازی ادامه داد: در خصوص خودروی پارس نیز محصولاتی مانند سورن، 207 و تارا را عرضه کردیم تا تمامی افرادی که در سامانه یکپارچه خودرو پارس را درخواست کرده بودند، اما به دلیل نبود استاندارد، بتوانند. دیگر مجوز تولید دریافت نمی کند. یک ماشین جایگزین داشته باشید.

مدیرعامل ایران خودرو تاکید کرد: تمام تلاش خود را در بحث کیفیت به کار می گیریم; بر اساس گزارش شرکت بازرسی کنترل کیفیت که متعلق به وزارت حراست است و هیچ ارتباطی با آن نداریم، تمامی قطعات محصولات ما در سال 1402 از نظر کیفیت موفق بوده و در واقع شاهد افزایش کیفیت در صنعت خودرو تاکید ما بر کیفیت خودرو رایا است و من شخصا پای این پروژه ایستاده ام. ماه ها تولید انبوه این خودرو را به تعویق انداختیم تا بتوانیم آن را با کیفیت بالا تولید و عرضه کنیم.

وی افزود: این خودرو در شرایط تحریم تولید شد که حتی برخی از شرکت های چینی با ما همکاری نمی کنند، اما فرزندان این کشور و مهندسان و حتی قطعه سازان خوب کشور تلاش کردند و توانستند این خودرو را با آن تولید کنند. کیفیت داخلی مطمئنم دیری نمی گذرد که رایرا جایگزین بسیاری از خودروهای وارداتی می شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *