باوجود بسیاری از شوک ها توانستیم «نرخ ارز بازار آزاد» را به ثبات برسانیم



رئیس کل بانک مرکزی گفت: در دو سال گذشته با وجود تکانه های زیادی که در حوزه های سیاسی و امنیتی داشتیم، توانستیم نرخ ارز در بازار آزاد را تثبیت کنیم.





محمدرضا فرزین در جلسه علنی امروز (سه شنبه) شورای اسلامی و در جلسه استماع گزارش کمیسیون صنایع و معادن در خصوص بررسی عملکرد دستگاه های مسئول در تامین و تخصیص نیازهای ارزی کشور. واحدهای صنعتی و تولیدی، مواد اولیه و تجهیزات مورد نیاز کشور گفت: سیاست ارزی باید در خدمت شاخص های کلان اقتصادی باشد و اگر مقرراتی را برای ارز وضع می کنیم به این دلیل است که ارز متغیر بسیار مهمی است و باید ارزش ملی را حفظ کنیم. ارز

وی با اشاره به اینکه سه وزارتخانه در تخصیص ارز نقش اساسی دارند، گفت: وزارت حراست در حوزه تخصیص کالاهای صنعتی، وزارت جهاد کشاورزی در حوزه تخصیص کالاهای اساسی غذایی و وزارت بهداشت و درمان. و پزشکی در این زمینه نقش دارد و مسئولیت آن بر عهده بانک مرکزی است. که ارز تخصیصی به کدام کالا را مشخص می کند.

فرزین ادامه داد: از سال گذشته کمیته ای به نام “کمیته تامین و تخصیص ارز” با حضور 3 وزارتخانه مذکور تشکیل دادیم و در ابتدای سال جاری نیز جلسه ای با این سه نهاد داشتیم و تخصیص دادیم. 36 میلیارد دلار به وزارت صلح، 15 میلیارد دلار به وزارت بهداشت و درمان اختصاص داده شد و در مجموع 55 میلیارد دلار در حال کنترل ثبت سفارش هستیم. فرآیندهای تخصیص و عرضه به صورت ماهانه.

رئیس کل بانک مرکزی با بیان اینکه تا مهرماه امسال 22.2 میلیارد دلار از سهمیه وزارت صلح تامین شده است، گفت: همچنین 8 میلیارد دلار از سهمیه وزارت جهاد کشاورزی و کشاورزی تامین شده است. 2.2 میلیارد دلار از سهمیه وزارت بهداشت. و از 55 میلیارد دلاری که در ابتدای سال تعیین کردیم، 32.4 میلیارد دلار تضمین کرده ایم.

وی تاکید کرد: تاکنون تامین و تخصیص ارز حدود 80 درصد بوده است که امیدواریم این رقم به بالای 80 درصد برسد. تامین ارز نیما بیشتر توسط بانک مرکزی، حدود 52 درصد ارز نیما توسط بانک مرکزی، 34 درصد از این ارز توسط پتروشیمی ها و 6 درصد توسط پالایشگاه ها تامین می شود و شرکت های فولادی نیز ارز خود را در این کشور تامین می کنند. سیستم افراد

فرزین با بیان اینکه بانک مرکزی بزرگترین تامین کننده در سامانه نیما است، گفت: آخرین نرخ تورم نقطه به نقطه تولیدکننده در شهریورماه ۲۵ درصد و ۱۲ ماهه ۲۷.۴ درصد است. در واقع نرخ تورم تولیدکننده تا چند نفر است که سال گذشته به بالای 100 رسید، اکنون در شاخص نقطه به نقطه 25 درصد است و سیاست های ارزی توانسته تورم تولیدکننده را کاهش دهد.

وی در ادامه گفت: این نظر وجود دارد که در صورت افزایش قیمت ارز، صادرات نیز افزایش می یابد که این موضوع صحت ندارد زیرا یکی از سیاست های اساسی ما باید کنترل نرخ ارز باشد. قیمت ارز نیمایی از ابتدای سال تاکنون از حدود 41 هزار تومان به بیش از 46 هزار تومان رسیده است. خوشبختانه در دو سال گذشته با وجود تکانه های زیادی که در حوزه های سیاسی و امنیتی داشتیم توانستیم نرخ ارز در بازار آزاد را تثبیت کنیم و دلیل آن هم این است که توانستیم عرضه و تخصیص کالاهای تجاری را تثبیت کنیم. ارز

تمبر