آخرین مطالب

همکاران

۵۰۰ میلیون دلار ثبت سفارش خودرو در بلاتکلیفی

ابطال یک مصوبه وزارت صنعت درباره ممنوعیت واردات خودرو

به گزارش بازار، هیأت عمومی دیوان عدالت اداری نامه مدیرکل صنایع خودروسازی وزارت صنعت، معدن و تجارت را مورد بررسی قرار داد که بر اساس آن به طور مطلق مقرر شده واردات محصولات خودرو به داخل کشور توسط سایر شرکت های خودروسازی یا شرکت های وارداتی امکان پذیر نیست. و به لغو آن رای داد.

با توجه به گردش این پرونده، شاکی درخواست ابطال نامه شماره 69339 مورخ 22/1/1402 اداره کل صنعت خودرو وزارت صنعت، معدن و تجارت و در توضیح آن را اعلام کرد:

بر اساس ماده 16 قانون حداکثر استفاده از ظرفیت تولید و خدمات کشور و حمایت از کالای ایرانی: «وزارت صنعت، معدن و تجارت مکلف است نسبت به ثبت سفارش کالاهای مصرفی و مصرفی بادوام خارجی با معادل ایرانی اقدام کند. با کیفیت مناسب و به مقدار کافی تا پایان قانون برنامه پنج ساله ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران و یا طبق ماده (22) قانون سفارشات دائمی تولید می شود. برنامه های توسعه کشور، استفاده از موانع تعرفه ای و فنی برای مدیریت واردات.

بر اساس این حکم، واردات کالا در صورتی که کالا در داخل تولید شود، نه تنها ممنوعیت مطلق ندارد، بلکه لازم است کالای ساخته شده از کیفیت مناسب و به مقدار کافی تولید شده باشد که در این صورت، واردات کالای مشابه ایرانی انجام خواهد شد. مجاز نباشد و یا اینکه علیرغم تولید با کیفیت مناسب و به مقدار کافی طبق این ماده، مجوز واردات بر اساس تعرفه مضاعف پذیرفته می شود.

برخلاف حکم مذکور، مدیر کل دفتر صنایع خودروی وزارت صلح طی نامه شماره 69339 مورخ 22/1/1402، واردات محصولات خودرو به داخل کشور توسط سایر شرکت های خودروسازی و خودروسازی را مطلقاً غیرممکن اعلام کرد. شرکت های واردکننده و این در حالی است که ماده 16 قانون حداکثر استفاده از ظرفیت تولید و خدمات کشور و حمایت از کالای ایرانی با تعیین تعرفه مضاعف، واردات را امکان پذیر می داند و از سوی دیگر شرایط تولید خودرو از نظر کیفیت، کمیت و نیاز بازار در این آیین نامه برآورده نشده است.

ضمناً به منظور واردات خودرو، آیین نامه ضوابط فنی واردات خودرو مصوب 1397/10/04 هیأت محترم وزیران و آیین نامه واردات خودرو مصوب 26/5/1301 هیئت محترم وزیران. واردات خودرو با قیمت زیر بیست هزار یورو مجاز است و طبق تبصره ۱ از بند ۱ این آیین نامه تخلیه خودرو بدون ثبت سفارش و تخصیص ارز ممنوع است.

توضیح اینکه علیرغم اینکه وزارت صنعت، معدن و تجارت مجوز واردات به این شرکت اعطا کرده و ثبت سفارش آن نیز از طریق مجاری قانونی انجام شده و واردات خودرو نیز در راستای مقررات قانونی انجام شده است. مجوز صادر شده و خودروهای وارداتی این شرکت در گمرک بندرعباس، با رعایت مفاد قانونی فوق (ماده 16 قانون حداکثر ظرفیت تولید و خدمات برای تامین نیازهای کشور و آیین نامه ضوابط فنی واردات خودرو مصوب توسط هیئت وزیران در تاریخ 1397/10/04 و آیین نامه واردات خودرو مصوب 26/5/1301 (در انبارهای گمرکی) دپو شده و اجازه ورود داده نمی شود 69339 مورخ 22/1/1402 به دلیل نقض ماده 16 قانون حداکثر استفاده از ظرفیت تولید و خدمات کشور و ضوابط فنی واردات خودرو مصوب 4/10/1382 و مقررات واردات خودرو لغو می شود. مصوب 26/5/1301 هیأت محترم وزیران و خروج از حدود اختیارات درخواست می شود.

متن شکایت به شرح زیر است:

«مدیر محترم پروژه واردات خودرو

موضوع: عدم امکان واردات محصولات خودرو توسط سایر شرکت ها

با سلام و احترام؛

شرکت نورا موتور علاوه بر ارسال نامه شماره 115201 مورخ 28/12/1401 واردات محصولات با برند سانگ یانگ توسط سایر شرکت ها را در راستای سیاست های وزارت متبوع برای حمایت از تولید داخلی و با عنایت به ایجاد زیرساخت ها و سرمایه گذاری های انجام شده توسط شرکت های خودروسازی لطفا دستور دهید واردات محصولات خودرو به داخل کشور توسط سایر شرکت های خودروسازی یا شرکت های وارداتی امکان پذیر نباشد – مدیرکل دفتر صنایع خودرو

در پاسخ به شکایت مذکورمدیرکل دفتر حقوقی وزارت صنعت، معدن و تجارت به موجب لایحه قانونی شماره 1828603 مورخ 10/11/1402 توضیح داده است:

«طبق ماده 16 قانون حداکثر استفاده از ظرفیت تولید و خدمات کشور مصوب 1398/02/15 شورای اسلامی: «وزارت صنعت، معدن و تجارت مکلف به ثبت سفارش کالاهای مصرفی خارجی است. و مواد مصرفی با معادل ایرانی که دارای کیفیت مناسب بوده و تا پایان قانون برنامه پنج ساله ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران به مقدار کافی تولید شده باشد یا طبق ماده 22 ق. قانون سفارشات دائمی برنامه های توسعه کشور، استفاده از موانع تعرفه ای و فنی برای مدیریت واردات. شایان ذکر است ممنوعیت مذکور مشروط به تولید کالای مرغوب و کافی مشابه تولید داخل است که توسط وزارت متبوع (اداره صنایع خودروسازی) به رسمیت شناخته شده باشد.

تاکید سازمان بازرسی کل کشور به عنوان عالی ترین مرجع نظارتی بر رعایت قانون مذکور طی نامه شماره 216981 مورخ 14/6/1402 مبنی بر ممنوعیت ثبت سفارش و واردات کالاهای ساخت داخل موجب شد. اداره کل صنایع خودروی وزارتخانه ذیربط حسب وظایف ذاتی خود نسبت به صدور اعتراض نامه اقدام نماید زیرا صدور مجوز واردات با شرح تولید آن محصول در کشور کاملا مغایر با سیاست های اعلام شده تولید و اشتغال زایی است. در کشور

بند 4-3-4 دستورالعمل صدور مجوز تأسیس ده حوزه صنعتی و معدنی کشور که مقرر می دارد: «به منظور حفظ حقوق سرمایه گذاران داخلی و رشد کمی و کیفی محصولات در رابطه با تولیدات تحت لیسانس یا علامت تجاری شرکت های خارجی، از هر شرکت خارجی فقط به یک شرکت داخلی در تولید گروهی و با گروه های مشخصی از اقلام مندرج در بند 1، مجوز صادر می شود دفتر وزارت متبوع به عنوان مرجع پاسخگویی به استعلامات مربوط به وضعیت ساخت داخل محصولات وارداتی و همچنین تعیین صلاحیت نمایندگان برای تولید و عرضه محصولات تولیدی شرکت های خودروسازی خارجی، شکایت نامه صادر کند.

هیأت عمومی دیوان عدالت اداری در تاریخ 23/5/1403 با حضور رئیس و نواب رئیس دیوان عدالت اداری و رؤسا و مستشاران شعب دیوان تشکیل و پس از بحث و تبادل نظر. تصمیم گرفته است با اکثریت آرا تصمیم ذیل را صادر نماید.

رأی هیأت عمومی

بر اساس ماده 16 قانون حداکثر استفاده از ظرفیت تولید و خدمات کشور و حمایت از کالای ایرانی مصوب 1397: « ثبت سفارش کالاهای مصرفی و مصرفی بادوام خارجی با ایران به عهده وزارت صنعت، معدن و تجارت است. معادل هایی که کیفیت مناسب و به میزان تولید شده تا پایان برنامه پنج ساله ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران و یا بر اساس ماده (22) قانون احکام دایمی. در برنامه‌های توسعه کشور استفاده از موانع فنی تعرفه‌ای برای مدیریت واردات ممنوع است» و بر اساس ماده فوق، واردات کالاهای مذکور ممنوع مطلق نیست، اما مقرر شده است که کالاهای مشابه داخلی به مقدار کافی تولید شود. و کیفیت، سفارش کالاهای مذکور ممنوع بوده و یا وزارت صنعت، معدن و تجارت موظف است مجوز واردات کالاهای فوق و مدیریت واردات این گونه کالاها را با اعمال موانع تعرفه ای و فنی اعلام کند. با عنایت به مراتب فوق نامه شماره 69339 مورخ 22/1/1402 مدیرکل صنایع خودروی وزارت صنعت، معدن و تجارت که به موجب آن مطلقاً مقرر می گردد واردات محصولات خودرو به داخل کشور توسط سایرین. شرکت های خودروسازی یا شرکت های وارداتی امکان پذیر نیست. از آنجایی که اعمال این محدودیت مغایر با محدودیت های مقرر در ماده 16 قانون استفاده حداکثری از ظرفیت تولید و خدمات کشور و حمایت از کالای ایرانی است، خلاف قانون و مستند به بند 1 قانون اساسی است. ماده 12 و مواد 13 و 88 قانون مصوب دیوان عدالت اداری. 1392 از تاریخ صدور لغو می شود. این رأی به استناد ماده 93 قانون دیوان عدالت اداری (اصلاحی مصوب 2/10/1402) در رسیدگی و تصمیمات مراجع قضایی و اداری معتبر و معتبر است.

رئیس هیأت عمومی دیوان عدالت اداری – حکمت علی مظفری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *