آخرین مطالب

همکاران

٨٠ درصد خودروها با زیان تولید می‌شود| لزوم عرضه خودرو در بورس کالا

به گزارش بازار، علیمردان عظیمی، مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو گفت: قیمت گذاری اجباری باعث شده خودرو از کالای مصرفی به کالای سرمایه ای تبدیل شود.

وی ادامه داد: تقاضای بازار ایران برای خودروهای سواری بین یک میلیون تا یک میلیون و 200 هزار دستگاه در سال است. امسال و سال گذشته خودروها بیش از نیاز تولید شده است. اما در پاسخ به اینکه مردم چگونه چنین تقاضایی دارند باید گفت; بخش قابل توجهی از این مطالبات، تقاضای سود ناشی از اختلاف قیمت است. اگر مشکل اختلاف قیمت را حل نکنیم، نمی توان به این مطالبات کاذب پاسخ داد.

وی تاکید کرد: آمار و نمودارهای تهیه شده با مقایسه تفاوت قیمت محصولات ایران خودرو با بازار نسبت به سایر خودروسازان نشان می دهد که محصولات ایران خودرو به طور متوسط ​​36 درصد اختلاف قیمت با بازار دارند (این تفاوت در سال گذشته 60 درصد بوده است). . در سایپا این اختلاف 25 درصد است. در گروه بهمن موتور 17 درصد، در محصولات کرمان موتور حدود 14 درصد، در مدیران موتور تنها 7 درصد و در بقیه 1 درصد اختلاف قیمت وجود دارد. این یک درصد به این دلیل است که قیمت محصول را بر اساس قیمت مواد اولیه و قطعات تعیین می کنند.

عظیمی ادامه داد: در حال حاضر بیش از 80 درصد تولیدات خودروسازان زیان ده است. چون اجازه نداده ایم متناسب با افزایش قیمت مواد اولیه قیمت افزایش یابد.

مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو با اشاره به اینکه حدود 19 میلیون نفر از مردم ایران سهامدار شرکت‌های خودروسازی هستند؛ وی تاکید کرد: طرحی ارائه کرده ایم که بر اساس آن اعلام کرده ایم اگر قرار است مواد اولیه را از بورس بخریم، محصولات خود را در بورس هم عرضه کنیم.

استقبال از آزادسازی واردات خودرو

عظیمی ضمن استقبال از تصمیم دولت چهاردهم مبنی بر واردات خودرو و تخصیص ارز به این منظور، اعلام کرد: واردات موجب رقابت بیشتر در بازار و توسعه صنعت خودروسازی داخلی می شود. ایران خودرو نیز تلاش خواهد کرد با قیمت و کیفیت رقابتی به تولید خود ادامه دهد.

وی گفت: هیچ خودروسازی مخالف واردات خودرو نیست، اما باید هر شرایطی را برای قیمت خودروهای وارداتی برای خودروهای ساخت داخل در نظر بگیرند. اگر می خواهیم خودروی داخلی داشته باشیم که با خودروهای وارداتی رقابت کند، بگذاریم قیمت محصولات خودروسازان داخلی آزاد باشد. این امر به سرعت باعث کاهش قیمت خودرو در بازار خواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *